luni, 16 august 2021

Sandro Botticelli ,,Cele trei grații”

 

Sandro Botticelli – de fapt Alessandro di Mariano Filipepi (1445  –1510) a fost unul din cei mai mari reprezentanți ai Renașterii italiene. Frumusețea și grația figurilor create de el, precizia liniilor și redarea mișcării fac din lucrările sale o operă ce simbolizează pictura epocii. Caracteristic artei lui Botticelli este și faptul că figurile pictate de el exprimă profunde sentimente umane. Personajele sale cu chipuri ușor melancolice au o expresie visătoare, astfel că Botticelli ne apare ca un cercetător atent al sufletului omenesc.  
   În mitologia greacă, Grațiile (sau Cele trei Grații) sau Haritele (în greacă: Χάριτες, Harites) erau personificări ale grației și frumuseții feminine; sunt fiicele lui Zeus și ale Eurynomei și se numesc Aglae, Eufrosine și Thalia. Trăiau alături de muze în Olimp și făceau parte din alaiul zeilor. Numele lor (în greaca veche) înseamnă strălucire, splendoare (Aglae), voioșie, bucuria vieții (Eufrosine) și înflorire, abundență (Thalia). Numărul trei este magic, marchează armonia dintre trup, minte și suflet.  Ele sunt prinse într-un dans lent, grațios, au chipuri melancolice și ușor triste.Grațiile sunt aproape  nud - au pe ele doar o pânză transparentă, pictată cu mare finețe de Botticelli.Doar două poartă coliere cu pandantive. Vălurile străvezii nu le ascund trupurile masive, sculpturale, dar pline de suavitate, prinse într-un dans lent, grațios.Dansează elegant un rondel lin şi cald, asemenea unui vals. Aceeași pricepere la detalii o vedem la pictarea complicatelor împletituri din părul lor blond.Culoarea aurie a părului este a soarelui,exprimă inocență și puritate,eleganță și farmec. Purtând numai văluri străvezii, cele Trei Grații se țin de mână,sunt tandre,sensibile,visătoare. Pare a fi aceeași figură în trei poziții:din față,din profil. Imaginea uimește prin armonia și liniștea mișcărilor. Cu ușurință, abia atingând pământul cu picioarele goale își simt sufletul plin de satisfacții, plăceri și destindere.  Ritmul liniilor, formele rafinate, culorile delicate-toate acestea creează o atmosferă  visată, melancolică, fascinantă.  

 Figurile pictate exprimă profunde sentimente umane cu chipuri ușor melancolice, cu expresia visătoare,personaje prinse într-un adevărat dans al ielelor.Cele trei Grații sunt surori, se țin de mână,sunt caracterizate de unduiri insistent desenate, îmbinând realismul cu fantezia. Botticelli a portretizat aceste fete frumoase în haine, aparent țesute din lumină. Magic har, frumusețe, bogăție de vopsele și performanțe strălucitoare, imaginea este lumină și aer și, în același timp, seducătoare și captivantă.
Stilul de dans era caracterizat de mișcări libere, curgătoare, încărcate emoțional, oglindind fascinația idealurilor antice cu privire la corpul omenesc în mijlocul elementelor naturii.Brațele sunt cele care dau contur și frumusețe dansului,sunt ridicate simbolizând chemarea harului, deschiderea sufletului către binefacerile naturii sau coborâte în semn de liniștirea trupului.Atingerea propriului corp exprimă  dorința de protecție sau mângâiere- încredințarea că sunt aproape înseamnă autoliniștire. Poziția mâinilor arată că se lasă conduse de emoții sau de rațiune,iar vârfurile degetelor explică această poziție a încrederii în sine.
 Mâinile lor interconectate și dansul lor printre petalele așternute pe pământ, privirile deasupra mâinilor împreunate, chipurile visătoare,tăcerea lor aduc pacea și echilibrul în natură.

Peisajul din fundal este plin de lumină deschisă spre cer,iar muzica este un talisman capabil să comunice direct cu Soarele.Grațiile sunt într-o grădină,copacii întunecați contrastează cu lumina fetelor ce dansează.Cerul este văzut în spatele trunchiurilor copacilor,cu ramurile ridicate, privirea putând trece prin desișul lor doar în unele zone de lumină în care se bănuiește infinitul,ca și cum Botticelli a exclus în mod special categoria de spațiu și, probabil, de timp.

 (cele trei GRAȚII apar în tabloul lui Botticelli,,Primavera”