Textul 1
Si ei ii cam dadea batai de cap tema la mate, dar era
hotarata s-o rezolve, pentru ca de-abia astepta seara ca sa urmareasca serialul
ei preferat, iar mama ii dadea voie sa se uite numai daca-si termina toate
lectiile. Mama isi doreste foarte mult ca Diana sa mearga la scoala, apoi la
liceu si facultate, pentru ca ea nu a reusit. Dar e destul de greu sa-ti faci
temele cu doua surori mai mici in aceeasi camera care vor mereu ceva de la
tine.
,,Uneori e foarte enervant sa ai surori mai mici”, isi
zice Diana, suparata. Trebuie sa imparti totul cu ele, camera, patul, biroul si
chiar jucariile pe care doar ce le-ai primit de ziua ta. Asta nu e drept!
Camera e destul de mica si e mereu plina de jucariile si
lucrurile celor doua fetite. Diana de-abia are loc pe-un colt de birou
pentru carti, caiete si calculator. Isi exerseaza dansurile in bucatarie, cand
mama ei gateste. Inchide ochii, ca sa uite de probleme, si-si imagineaza ca e o
printesa, cu parul lung-lung si ondulat, ca in povestile pe care le adora. Nu
se poate hotari daca e blond-argintiu, ca al Elsei din Frozen, sau
negru-abanos, cum il are Alba-ca-Zapada. ,,O sa ma fac intai blonda ca Elsa si
pe urma, daca ma plictisesc, bruneta la loc“, se gandeste ea, zambind cu ochii
inchisi.
— Ba mie! striga surorile tragand de spinner.
— N-aveti decat sa luati voi spinnerul ala, eu ies
pe-afara, le arunca Diana si coboara scarile in fuga.”
(„Povestea kendamei pierdute” – Adina Rosetti)
Textul 2
Kendama este un joc de indemanare traditional japonez.
Jocul este format dintr-o piesa care se numeste ken si dintr-o bila, tama,
parti unite printr-o ata. Bila are o gaura numita „ana” in japoneza. Bila este
de preferat sa aiba o vopsea cu aderenta mare pentru schemele mai grele, de
echilibru. Ken-ul este format din 2 bucati: una este formata din doua cupe,
numita „sarado”, iar cealalta este formata dintr-o cupa cu o parte de care se
tine ken-ul, pe engleza „handle”, care se subtiaza si se prelungeste printr-un
varf (tomeken in japoneza, spike in engleza) care poate fi tocit special pentru
cateva scheme foarte grele. Cele 2 cupe din sarado sunt de diferite marimi: una
este cupa mare (ozara/ big cup), cealalta, mai mica, este cupa mica (kozara/
small cup). A treia este cupa de jos/centrala/de baza, in japoneza o „chuzara”,
in engleza centre/base/bottom cup, care este cea mai mica dintre cupe. Toate
cupele au margini destul de groase, pe care bila poate fi asezata. Pe handle se
afla un inel „ring stall” pe care se poate aseza bila, insa nu foarte stabil.
Cele 2 bucati sunt asamblate astfel incat spike-ul trece prin sarado undeva la
mijloc, intre cupe. Undeva pe acolo este legata si ata, care ajunge pana la
bila si intra in bila printr-un orificiu special, opus gaurii principale. Kendama
este fabricata de obicei din lemn, dar se mai poate face si din alte materiale
pentru divertisment.
(https://ro.wikipedia.org/wiki/Kendama)
cerințe:
1.O temă comună ambelor texte
2.Asociază fragmentul din „Povestea kendamei pierdute”,
de Adina Rosetti, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură
suplimentară.
3.Crezi că un joc pe alături de prieteni poate contribui
la consolidarea relației de prietenie?
4.rezumatul textului 1.
1.Ambele texte prezintă tema jocului, sub forma unei jucării
pentru cei mici,dar și pentru cei mari:kendama. În primul text, aceasta este
prezentată ca jucaria preferată a lui Ionuț, pentru care neglijează tema la
matematică. În al doilea text este descrisă kendama, alături de originea ei și
componentele pe care le are. Fragmentele citate dezvăluie secretul preferinței
copiilor pentru aceasta jucărie, cu mijloace literare, dar și descriptive.
2. Fragmentul din „Povestea kendamei pierdute”de
Adina Rosetti, poate fi asociat cu „Amintiri din copilarie” de Ion Creangă; la
fel ca Ionuț care-și lasă pe a doua zi teme la matematică,personajul-narator,
Nică, își amână sarcinile date de mama, pentru a pleca la scăldat cu prietenii
săi,uită cu totul de obligațiile sale pentru plăcerea de a se juca,cântând. Ambele
texte arată importanța jocului în viața unui copil.Prin joc descoperă lumea din
jurul lui,relaționează,învață să piardă și să câștige,își înțelege
emoțiile.
(m-am gândit
și la Pinocchio,când uită de școală,atras de jocul din teatru de păpuși.)
3.Cred că o relație de prietenie poate fi consolidată
prin joc, mai ales în ceea ce îi privește pe copii.Doi copii,indiferent de
vârstă se întâlnesc,nu se cunosc și,chiar dacă n-au o carte,o jucărie, se
apropie și își vorbesc,devin prieteni.Dacă au un joc,un obiect,de exemplu:o
kendama,o minge,îndată s-au apropiat,găsesc un subiect de discuție,își spun pe
nume,iar la plecare sunt deja prieteni,sunt o echipă.La o altă întâlnire vin
împreună cu alți prieteni și,poate,așa vor rămâne pentru totdeauna.Se joacă
citind sau plimbându-se sau inventând jocuri noi sau merg pe un teren de
sport.De-acum se cunosc,legătura dintre ei devine,,împreună”.Jocul i-a unit
poate pentru o viață.Chiar dacă personajele:Ionuț și Diana și-au lăsat temele
și s-au întâlnit pentru joc,se vor reîntoarce,fiindcă școala este mai
importantă.
4.Ionuț își lasă tema la matematică neterminată, fiindcă
i se pare dificilă și își promite că o va rezolva mâine. Nu alege să se joace
jocurile obișnuite și se hotarăște să se întâlnească cu Diana,prietena lui. Își
ia kendama, o chemă afară pe fată. Aceasta n-ar vrea să iasă, voia să-și
termine tema, ca să urmărească seara serialul preferat. Acceptă, fiindcă
surorile mai mici o deranjau,se certau pe spinnerul ei și nu se poate concentra
la lecții,nu putea nici să viseze. Pleacă în fugă afară.