1=a.Conțin diftong toate cuvintele din seria:
a)știam,
noastră; b)ciondăneau, alergau; c) mosoare, i-am (dat); d) adiacente, lui;
b.Subliniază
cuvintele care conţin diftongi, din secvența:
„împotriva celor care nu mă întelegeau, credeam eu“.
c.=În enunțul:
„N-avea rost să-i spun că nu mănânc, ca de obicei, că niciodată nu-mi place
mâncarea ei”, există diftongi:
a)patru
diftongi. b) cinci diftongi. c) șase diftongi. d) trei diftongi
d=Conțin
diftong toate cuvintele din seria:
a)toată, două, vocea. b) noi, doamna, eu. c) trăiește, prea, verișoarele. d) tocmai, geamul, bucătărie.
2=Numărul de litere și de sunete al cuvintelor
„mergem”, „treizeci” și „eu” este corect în seria:
a) 6 litere/5 sunete; 8 litere/6 sunete; 2 litere/3
sunete.
b) 6 litere/6 sunete; 8 litere/7 sunete; 2 litere/3
sunete.
c) 6 litere/6 sunete; 8 litere/6 sunete; 2 litere/2
sunete.
d) 6 litere/5 sunete; 8 litere/7 sunete; 2 litere/2 sunete.
3=a.Seria care conține numai cuvinte obținute prin schimbarea
valorii gramaticale (conversiune) este:
a)fâlfâitul, înfășurate; b) cineva, tolăniți; c) vâjâiau,
căzătoare; d) doisprezece, numai;
b.=În secvența
„ Orient Express-ul a apărut în filme și în cărți, iar cea mai
cunoscută dintre
poveștile legate de numele său a fost
semnată de Agatha Christie.”, cuvintele subliniate s-au
format prin:
a) conversiune, conversiune.
b) compunere, derivare.
c) derivare, conversiune.
d) compunere, conversiune.
4=a.Seria care cuprinde doar cuvinte derivate
este:
a)maimuțele, mâncarea. b)bucătăriei,viețuitoarele. c)încăpere,nicidecum, d)zgribulite,pământul;
b.=Seria care
cuprinde doar cuvinte derivate este:
a)
amândouă, Alinuța, holbează. b) fetițe, românește, înroșesc. c) vârstă,
bătătorul, mânecile.
d) deplină, bucătărie, bucăți;
c.=Notează
patru cuvinte derivate de la verbul subliniat din enunțul:
„Nu scriam prea multe despre băieţii care-mi plăceau.“
5=Sunt corect scrise enunțurile din seria:
a) Sosirea trenului este eminentă. Profesorul i-a răspuns
pe un ton glaciar.
b Plecarea copilului la Paris a fost iminentă. Planșa din
carte descria era glacială.
c) Cartea profesorului nu conținea opere literale.
Șeful a avut o atitudine glaciară.
d) Sosirea în localitate a regelui este iminentă. Memoriile sale au devenit opere literare.
6=Sensul cuvintelor subliniate în secvența:
„Astăzi trezește încă fascinația tuturor pentru că este
simbolul unei epoci frumoase, în care călătoria
era o artă.” este:
a) uimirea, semnul grafic.
b) imaginația, emblema.
c) iluzia, imaginea.
d) fantasticul, reprezentarea.
7=Cuvintele subliniate în secvențele: „cobori milităria din podul memoriei”
și
„primeam verde să ies afară”sunt utilizate, în ordine, cu:
a)sens figurat, sens propriu. b) sens figurat, sens figurat. c) sens propriu, sens propriu. d) sens propriu, sens figurat.
8=.Scrie un enunţ în care să utilizezi omonimul
cuvântului subliniat:
„și la roman mă gândesc de mult“.
9=a.Selectează trei pronume diferite din
fragmentul următor, precizând felul acestora:
„M-am încurcat un pic în sforile lui și am sfârșit
biruindu-l, când și-a pierdut răbdarea și a încercat să mă taie de jos. [...]
,,După o altă oră, numărul de zmeie „supraviețuitoare”
scăzuse dramatic, de la vreo cincizeci la douăsprezece. Al meu era unul dintre
ele.
b=Transcrie pronumele
și precizează felul lor:
„Dar pe cine ar putea interesa aceasta? gândesc eu, ca un
adevărat autor de romane.”
c=Selectează, din
fragmentul următor trei feluri de pronume, pe care le vei preciza:
„Erica nu poate să spună nimic pentru că nu înțelege ce
zicem, doar se holbează la noi. Alinuța începe să bâzâie, bunică-sa iese
panicată la geam.”
d.= Verbele
din enunțul:
„Treci și mănâncă, mi-a spus.” sunt în ordine la modurile:
a)indicativ, indicativ, indicativ . b) imperativ,
imperativ, indicativ. c) Imperativ, indicativ, indicativ. d) Imperativ,
indicativ, conjunctiv.
e.= Transcrie din
enunțul „Știu că, dacă mi s-ar oferi șansa să mă mai întorc acolo o dată, aș
zice politicoasă și fără să stau prea mult pe gânduri…“
a). un verb aflat la un mod
care exprimă o acţiune considerată reală
b.) un verb aflat la un mod care
exprimă o acțiune posibilă
f.= Selectează, din fragmentul următor, trei
substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza:
„M-am strecurat pe lângă perete, pe prispă,
apropiindu-mă cu pasi de indian de ușa bucătăriei, unde bunica mea făcea
mâncare”.
g.=Formulează enunțuri în care
adjectivele:,,umană,transparenți,libere”să îndeplinească funcția sintactică
de:a)atribut adjectival;b)nume predicativ
h.=Precizează
varianta corectă de răspuns din enunțul:
Acești doi
copii erau rămășițele libere ale unei familii africane.
a)două
adjective b)trei adjective c)patru adjective;
i= Precizează
valoarea numeralelor din următoarele enunțuri:
a)Două sunt
prietenele mele,a treia este o necunoscută.
b)Trei
oameni pot face o echipă.
c)Sper să iau nota 10.
J=Alcătuiește
enunțuri în care adverbele:,,dificil,greșit”să îndeplinească funcțiile
sintactice de circumstanțial
de mod și nume predicativ!!!
k=Alcătuiește
două enunțuri cu: o prepoziție pentru cazul genitiv și o prepoziție pentru
cazul dativ;
l=Arată felul următoarelor conjuncții:deci;dar;și;ori;așadar;însă;
10=a.Alcătuiește un enunț asertiv, în care
substantivul „zmeu” să fie în cazul genitiv
un enunț interogativ, în care
pronumele personal „ele” să aibă funcția sintactică de complement prepozițional
un enunț
exclamativ în care o interjecție să fie nume predicativ;
b.=Alcătuiește
o propoziție imperativă, în care substantivul „felinar” să aibă funcția
sintactică de atribut și
o propoziție negativă, în care verbul „a pierde” să fie la modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a II - a,singular;
c.=Alcătuiește
o propoziție negativă, în care substantivul „omul” să îndeplinească
funcția sintactică de nume predicativ și o propoziție interogativă, în
care pronumele posesiv „ai mei” să aibă funcția sintactică de complement
prepozițional
d.=Alcătuiește
o propoziție exclamativă, în care substantivul „fetiță” să fie
atribut
și o propoziție negativă, în care pronumele personal „eu” să fie complement prepozițional
11=a. Transcrie propozițiile din fraza următoare,
precizând felul acestora:
„A fost numit Regele Trenurilor și Trenul Regilor. Astăzi trezește încă fascinația tuturor, pentru că este simbolul unei epoci frumoase.”
b.=Transcrie enunțul „Pe măsură ce zmeul se înalță, joacă-te cu frânghia.”, completându-l cu o propoziție principală coordonată disjunctiv cu propoziția principală existentă.
c.=Transcrie propozițiile
din fraza următoare, precizând felul acestora:
„Însă tocmai apare Iancu pe alee cu mingea, iar acum chiar ne strângem vreo douăzeci de copii, cu tot cu cei care mai erau prin parc.
d.=Rescrie fraza, astfel încât să
înlocuiești propoziţia subordonată cu partea de propoziţie corespunzătoare,
pe care apoi să o numești
„M-am amuzat răsfoind jurnalele pe care le-am ţinut în adolescenţă.“
e.=Transcrie
propozițiile din fraza următoare și precizează raportul sintactic care
se stabilește între ele:
„A fost una dintre rarele ocazii în care am văzut-o pe bunica aproape izbucnind în râs”
12=a.Transcrie enunțul următor, corectând greșelile,
indiferent de natura lor:
Tu știi bine că datorită profesorului a-i reușit la
examen, dar să ști că e și meritul tău ori cât vroiau părinții tăi să te facă
să renunți la pasiunea de a creea zmeie.
b.=Rescrie următorul enunț, corectând
greșelile de orice natură.
Ultimile creiații ale poietului local vor apare într-un
volum în a căror pagini veți găsi frumusețea artistică.
Trece-ți pragul librăriilor pentru a vi-l cumpăra
13=a. Completează enunțul următor cu formele
corecte ale cuvintelor indicate între paranteze.
___________ (a zice, imperativ, forma negativă, persoana a II-a, singular) nimănui că lui nea Mihai i se făcuse milă de micii braconieri. ___________ (copil, plural, articulat cu articol hotărât) ________________(adjectiv pronominal demonstrativ de depărtare) se zvârcoleau în iarba înaltă ___________ (care, genitiv) tulpini le ajungeau până la brâu. Barca se legănă sub greutatea ___________ (el, caz genitiv) și prinse a pluti ___________ (a liniști, adjectiv participial, feminin, singular) pe apă.
b.=. Completează
spațiile libere din textul de mai jos cu formele corecte ale
cuvintelor indicate între paranteze.
,,Când .........................(a fi, modul indicativ, timpul imperfect, persoana I, singular) copil, ........................... (pronume personal, persoana I, singular, cazul dativ, formă neaccentuată) plăceau, ca oricărui copil, jocurile .......... .................. (pronume relativ, cazul genitiv) final însemna câștigarea unui premiu. Pe atunci nu ................ (a voi, modul indicativ, timpul imperfect, persoana I, singular) niciodată să pierd în fața prietenilor. Anii au trecut și am învățat că toți .................. (copil, plural, articulat hotărât) rămân cu o lecție ............................. (adjectiv provenit din participiul verbului a învăța).
c.=. Completează
spaţiile libere din fragmentul de mai jos cu forma corectă a
cuvintelor dintre paranteze.
„[...] tema de acum aduce amintiri, pune în perspectivă
întâmplări, chestionează adolescenţi de ieri și de azi, recuperează
_____________________ (senzaţie, numărul plural, nearticulat) și răspunde la
niște întrebări legate de un moment ___________________ (care)
______________________ (a trăi, perfect compus, persoana I, plural) revoltaţi
sau abulici, dar niciodată indiferenţi.“