,, În fiecare luni dimineata, ma plimb înfrigurat printre
banci, gândindu-ma la Brand al lui Ibsen. Aceasta îmi da curaj. Ma încrunt si
ma socotesc Brand înfruntând furtunile. Nici Brand nu era înteles si nici eu nu
sunt înteles de profesorul de germana. Ne potrivim. Poate avem acelasi suflet.
Când ma plimb printre banci, simt prea bine aceasta. Dar când e zgomot în
clasa, nu mai pot gândi la Brand. Ma trudesc cu pumnii la tâmple, dar nu
izbutesc sa-l evoc. Nu vad decât niste munti acoperiti cu zapada. Nu se arata
Brand. Si atunci tremur, si mi se strânge inima, si ma zbucium, cum se zbuciuma
Fanica la chimie. Nu stie nimeni aceasta, dar eu trec prin clipe grele, când nu
se arata Brand. Atunci ma apuc sa învat cuvintele la germana. Domnul director,
însa, nu e un om rau. Înainte de încheierea anului, ne cheama pe cei
amenintati, la ,,îndreptare", în cancelarie. E cald, si domnul director
fumeaza.
- Ce stiti?
-Schiller.
- Stiti voi pe Schiller?
Noi zâmbim, pentru
ca toti trebuie sa se zâmbeasca de câte ori glumeste d-l director.
- Hai? Stiti voi
pe Schiller?
Întelegem ca
zâmbetele n-au fost de ajuns. Unul dintre noi râde. Câtiva ne ajutam de
batista, d-l director e satisfacut. Prudent, îmi înghiontesc vecinii. Râsetele
trebuiesc sa înceteze, pentru ca d-l director e serios. Daca râdem prea mult,
se întuneca.
- Ia sa dati un
extemporal!...
De data aceasta, nu se supara. Ne asculta cum citim si
cum traducem din manuale trucate, si gândul lui e la via din judetul Prahova.
Dupa un ceas si cincisprezece tigari, d-l director ne
daruieste fiecaruia media ,,suficient".
(Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop)
Genul epic cuprinde opere literare în care autorul
îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul
acţiunii, al personajelor şi al naratorului.
Trăsături:
-prezența unui fir narativ;
-prezența naratorului, fie un narator-personaj la persoana I, subiectiv și implicat; fie un narator la persoana a III-a, omniscient(este cel care cunoaşte gândurile personajelor, intenţiile acestora, pe care le nareaza la persoana a III-a), obiectiv( prezintă întâmplările într-o manieră detașată, neimplicată);
-prezența personajelor, care participă la acțiune;
-pot fi identificate momentele subiectului;
-sunt prezenți indicii spațio-temporali ;
-prezența unui fir narativ;
-prezența naratorului, fie un narator-personaj la persoana I, subiectiv și implicat; fie un narator la persoana a III-a, omniscient(este cel care cunoaşte gândurile personajelor, intenţiile acestora, pe care le nareaza la persoana a III-a), obiectiv( prezintă întâmplările într-o manieră detașată, neimplicată);
-prezența personajelor, care participă la acțiune;
-pot fi identificate momentele subiectului;
-sunt prezenți indicii spațio-temporali ;
Fragmentul este
un text epic, deoarece are trăsăturile acestui tip de text:
În primul
rând, are acţiune:Autorul,elev ,povestește neliniștea trăită întotdeauna în
ziua de luni,când se considera ,,Brand”,personaj dintr-o piesă a dramaturgului
Ibsen,care-i devenise un prieten imaginar,de la el împrumutase ,,curaj”.Amândoi
aveau ceva în comun:se simțeau lipsiți de înțelegerea celor din jur.În zgomotul
clasei personajul nu i se apropia de sufletul băiatului,încercările de a-l aduce erau
zadarnice,moment în care era disperat,era singur.Cauza zbuciumului sufletesc este ,,domnul
director”-profesorul de germană,iar el trebuia să-și îndrepte notele înaintea
încheierii anului școlar.Între profesor și elevi are loc un dialog plin de
vervă:profesorul îi întreabă glumind
,iar ei,pentru a-i face pe plac,zâmbesc,râd cu măsură și totul se termină cu o
medie satisfăcătoare.
În al doilea
rând, textul este epic, deoarece are personaje.Naratorul-personaj
reprezintă îmbinarea vocii care povestește în textul epic cu acțiunea personajului,specifică
scrierilor subiective ,adică întâmplările și prezența personajelor sunt
filtrate printr-o unică persoană- aceea a personajului-narator,iar
narațiunea este la persoana întâi.Alegerea lui Eliade este motivată chiar de el
și este pusă în legătură cu conceptul de adevăr.Elevul neliniștit de
situația lui la Germană înaintea sfârșitului de an școlar este nefericit,știe
că trebuie să-și îndrepte notele și, disperat,simte că susținerea lui va veni
din partea prietenului imaginar cu care crede că se aseamănă.Îl cheamă,dar nu-l percepe datorită zgomotului din jur.În fața
profesorului se preface:râde,știind că în cele din urmă va
obține,,suficient”-calificativ care-l ajută să promoveze. Autocaracterizarea este principala modalitate de construire
a personalităţii sale,îl prezintă pe elevul cu moravuri școlărești,
dezvăluindu-și frământările, neliniştile, incertitudinile, ale căror cauze şi
soluţionări ar dori din răsputeri să le limpezească şi să le cunoască.Deși pare sever,profesorul este omenos și-i promovează pe ,,corijenți”.
În al treilea rând, caracterul epic al
textului este dovedit de prezenţa naratorului, care povesteşte la persoana I; propune
o creaţie literară autentică, bazată pe experienţa trăită a autorului
şi reflectată în propria conştiinţă. Ca modalitate narativă, având un singur
plan de acţiune, dominat de claritatea analizei a naratorului-personaj, care
ilustrează adolescenţa ca pe o experienţă trăită adesea dureros, în căutarea
sinelui, în încercarea de a-şi găsi echilibrul interior.
În sfârşit, ca
în orice text epic, sunt folosite ca moduri de expunere: naraţiunea pentru a
prezenta acţiunea; dialogul dă viaţă personajelor, monolog interior, observaţia
atentă şi profundă a propriei conştiinţe. Perspectiva narativă unică se
defineşte prin naraţiunea la persoana I, implică verbe și pronume la
persoana I.Limbajul folosit este comun,lipsit de regionalisme,neologisme,pentru a fi clar,concis,coerent.
În concluzie, fragmentul
este un text epic,autorul-narator-protagonist destăinuie propriile trăiri din
anii adolescenţei, perioadă caracterizată prin derută spirituală şi
intelectuală .
(Brand
este un erou, dar şi un monstru moral, a cărui inimă e sfâşiată de suferinţa pe
care principiile îl obligă să o provoace familiei. El nu ezită niciodată, nu
încetează nici o clipă să-i domine pe indivizii mărunţi, leneşi şi
inconsecvenţi din jurul său. Şi totuşi, în scena finală, în care Brand stă
singur faţă în faţă cu Dumnezeul său, o voce tunătoare venită dintr-o avalanşă
proclamă, odată cu nimicirea fizică a pastorului, şi repudierea întregii lui
vieţi morale: „El este Dumnezeul dragostei”, afirmă vocea din înalturi.)
Johann Christoph
Friedrich von Schiller a fost un poet și dramaturg german, considerat unul
dintre „părinții poeziei germane”;iată o poezie,,Dor”:
,, Din acesta
rece vale
De-as putea cîndva iesi
Sa-mi gasesc o alta cale,
Cît de fericit as fi!
Iata o colina verde,
Vesnic tânara de flori!
Într-acolo eu m-as pierde
De-as avea aripi sa zbor.
Suna-o dulce armonie,
Îngerii i-aud cîntîcnd
Si o boare lina-adie
Un balsam suav si blând
Rodul aurit luceste
Prin umbritele poteci,
Floarea care-acolo creste
Nu e prada iernii reci.
Ce frumoasa e plimbarea
Pe sub cerul fara nor,
Sol când îti trimite zarea
Vântul înviorator!
Ci-n a râului mînie
Muge rascolitul val
Ca aici să ma retie,
Sufletul sa mi-l prăval.
Vad plutind o luntre parca,
Dar luntrașii ei lipsesc.
Tu cuteaza si te-mbarca!
Pânzele se-nsufletesc.
Faureste-ti tu o soarta.
Nu te-ncrede-n zeii buni.
Doar minunea te mai poarta
Înspre tara de minuni.”
De-as putea cîndva iesi
Sa-mi gasesc o alta cale,
Cît de fericit as fi!
Iata o colina verde,
Vesnic tânara de flori!
Într-acolo eu m-as pierde
De-as avea aripi sa zbor.
Suna-o dulce armonie,
Îngerii i-aud cîntîcnd
Si o boare lina-adie
Un balsam suav si blând
Rodul aurit luceste
Prin umbritele poteci,
Floarea care-acolo creste
Nu e prada iernii reci.
Ce frumoasa e plimbarea
Pe sub cerul fara nor,
Sol când îti trimite zarea
Vântul înviorator!
Ci-n a râului mînie
Muge rascolitul val
Ca aici să ma retie,
Sufletul sa mi-l prăval.
Vad plutind o luntre parca,
Dar luntrașii ei lipsesc.
Tu cuteaza si te-mbarca!
Pânzele se-nsufletesc.
Faureste-ti tu o soarta.
Nu te-ncrede-n zeii buni.
Doar minunea te mai poarta
Înspre tara de minuni.”