,, Pe luncă sună coasa; jos, pe vale,
Copii fac larmă, râd, se iau la trântă:
Pe creangă vesel un florinte-mi cîntă...
Ce dulce-i glasul ciripirii sale!
Copii fac larmă, râd, se iau la trântă:
Pe creangă vesel un florinte-mi cîntă...
Ce dulce-i glasul ciripirii sale!
Din popuşoi un iepur sare-n cale:
Seninul zilei oare nu-l încîntă?
Un foşnet lin de frunze-l înspăimîntă
Şi fuge — parcă cerul se prăvale!..
Seninul zilei oare nu-l încîntă?
Un foşnet lin de frunze-l înspăimîntă
Şi fuge — parcă cerul se prăvale!..
Albine fierb; lăcuste, greieri saltă;
Ţânţari se bat; fug fluturi albi departe...
Bondarul singur zice ca din carte..
Ţânţari se bat; fug fluturi albi departe...
Bondarul singur zice ca din carte..
Eu însă zac pierdut în iarba-naltă,
Privind, cu ochii beţi de poezie,
A cerului albastră-mpărăţie!”
Privind, cu ochii beţi de poezie,
A cerului albastră-mpărăţie!”
Pastelul este o specie a genului liric în versuri
în care se prezintă în culori armonioase un anotimp, un colț de natură, un
moment al zilei, un aspect din viața micilor viețuitoare,realizat prin
îmbinarea planurilor uman-terestru şi universal-cosmic. Poetul (eul liric) îşi
exprimă în mod direct stările, emoţiile, sentimentele trăite în faţa peisajului
zugrăvit. Ca mijloace artistice, pastelul îmbină imaginile vizuale cu imaginile
auditive, motorii, cromatice, olfactive,un rol important avându-l procedeele
artistice, figurile de stil şi coloristica elementelor ce compun tabloul
respectiv. Modul de expunere folosit
este descrierea, iar discursul poetic poartă amprenta sentimentelor autorului. Această
poezie este un sonet,poezie lirică cu formă fixă, alcătuită din
paisprezece versuri, grupate de obicei în două catrene și două terține.
Titlul poeziei este
un cuvânt italian,neologism:a face nimic,a trândăvi,a se bucura de viața din
jur, denumind atitudinea de a se pierde în lene sau în contemplaţie,
stări socotite plăcute,sugerând momentele de cufundare pentru bucuria şi
liniştea de “a fi”.
Aici imaginarul poetic transfigurează realitatea concretă
într-o viziune artistică specifică eului liric, a cărui interpretare implică
reflectarea sensibilă a lumii înconjurătoare prin funcţia expresivă şi estetică
a cuvântului, sunetelor şi culorilor.
În primul rând,
poezia este un pastel, deoarece prezintă imaginea naturii surprinsă de
fenomenele spectaculoase ale verii. Cadrul natural se configurează din
termini aparținând planului terestru.Poetul aude simfonia verii:sunetul coasei ascuțit,cristalin
și prelung,apoi privirea aleargă ,,pe vale”unde sunetele copiilor în joacă fac,, larmă” și
râsete,apoi cântecul,,dulce” al unei păsări colorate,,florinte”.Se întreabă glumind,de
ce în,, seninul zilei” iepurele fricos și timid
fuge ca de o mare primejdie.Este înconjurat de agitația gâzelor pe care
le observă ca pe o scenă:albinele,lăcustele,greierii freamătă,țânțarii,fluturii
aleargă spre nicăieri.
În final,poetul, odihnindu-se în
,,iarba-naltă”loc ce sugerează dăinuirea, amintirea vie, mărturisește că se
simte copleșit de spectacolul naturii, albastrul cerului se reflectă în ochii
însetați de poezia naturii cu setea de cunoaştere, nevoia de odihnă şi relaxare.
În al doilea
rând, poezia este un pastel, deoarece descrierea de tip tablou este
subiectivizată de prezența figurilor de
stil și a imaginilor artistice care oglindesc viziunea autorului asupra
peisajului. Varietatea figurilor de stil accentuează intensitatea trăirilor
eului liric impresionat de spectacolul naturii paradisiace:; epitetele:
,,vesel,dulce,lin,albi,înaltă,albastră”; metafore: ,,a cerului împărăție”.
Imaginile artistice vizuale:,,iepurele sare,fug fluturii”; auditive :,,sună
coasa,copii râd,cântă,ciripirii,foșnet lin”. Expresivitatea poeziei este
susţinută de verbele aflate la timpul prezent, care profilează permanentizarea
aspectului dinamic al ansamblului peisagistic.
În poezie se
manifestă ambele tipuri de lirism: lirismul subiectiv se defineşte prin verbele
şi pronumele la persoana I, care susţin prezenţa eului liric în discursul
poetic: „eu”, zac”.Detaşarea contemplativă a poetului se distinge prin
descrierea peisajului, ilustrând lirismul obiectiv prin verbe şi pronume la
persoana a III-a: „se ridică”, „sună,fac,se iau la trântă,cântă,sare,fuge”.
Versurile de 11 silabe, ritmul trohaic şi rima îmbrățișată
creează un tablou pictural, un adevărat spectacol al naturii, care provoacă
eului liric trăiri profunde de încântare,relaxare duse până la extaz.