Luni 26 aprilie 1937, cerul orașului Gernika din Țara
Bascilor-Spania- este întunecat de un stol de bombardiere ale aviației militare
germane, la care se adăugau și aparate ale aviației italiene. Bombardamentul a
început la ora 16:30 și timp de trei ore, avioanele au aruncat asupra orașului
bombe de 250 kg și bombe incendiare proiectate să ardă la o temperatură de 2500
de grade. Orașul a fost transformat într-o apocaliptică minge de foc. La ora
19.45, Gernika practic nu mai exista. Guernica era un spațiu simbolic, era unul
dintre locurile sacre ale bascilor, „patria libertății basce”; era unul dintre
centrele cele mai vechi ale civilizației antice, ce constituia un pod între
Europa și Insulele Britanice, o civilizație de mare și de munte.
Impresionat de
tragedie,pictorul Pablo Picasso realizează primele schițe pentru ceea ce avea
să aibă ca final celebra sa operă, Guernica-una dintre cele mai importante
opere cubiste.
Ce este reprezentat în pictură?
Jumătatea stângă
a tabloului este un decor compus din: tavan, pereți, uși și geamuri, deschise
spre un exterior neidentificabil cu vreun loc precis. În cealaltă jumătate sunt
reprezentate un edificiu văzut pe colț și țiglele unui acoperiș distrus în
parte de foc.
Analiza picturii o voi face de la stânga la
dreapta. În primul plan vedem un taur, cu bustul alb întors pe trei sferturi
către stânga, ochii și coarnele sunt văzute din față, corpul îi este negru, iar
coada din nou albă. Lângă taur, în partea de jos, este o femeie care urlă și
ține pe brațe corpul inert al copilului său. Sub capul copilului, este palma
unei mâini pe care se văd brăzdate liniile vieții și capul tăiat a cărui gură
păstrează încă expresia terorii. Continuând apoi înspre dreapta, văd o formă
ovală ca un mare ochi în interiorul căruia o lampă incandescentă ia locul
pupilei. Lângă ochi se vede o lampă cu petrol care este ținută de o mână care
apare prin partea dreaptă. Sub acestea este reprezentat un cal pe moarte--se
vede lancea care i-a străpuns corpul-- ținând capul întors spre taur, în timp
ce gura apare într-un urlet care pune în evidență albul dinților și al limbii
În spatele celor
două animale este o masă pe care se
poate descifra profilul unei păsări ce pare că
urlă și ea. Sub masă se zărește coada albă a calului, corpul îi este
întors înspre dreapta, cu toracele deschis printr-o rană de formă unui romb,provocată
de o lance și îngenunchează pe copita anterioară. Mai jos, lancea, spada și
săgeata sunt semne prin care recunosc în cel căzut un războinic, are un stigmat
pe mâna stângă ca simbol al inocenței împotriva crudității nazi-fasciste și în
mâna dreaptă strânge o spadă ruptă de pe care se înalță o floare cu șase
petale, abia vizibilă, asemănându-se mai mult cu un desen al unui copil – este un
simbol pentru speranța într-un viitor mai bun.
Văd apoi că pe
fereastră iese, unduindu-se ca o fantomă, o figură feminină căreia i se
întrevede mâna dreaptă neobișnuit de
lungă, se grăbește să aducă o lampă cu petrol, pentru a lumina peste calul în
agonie și peste toată scena de moarte.
În ultima parte
a tabloului se văd flăcări pe acoperișul unui edificiu, o fereastră luminată de
strălucirea focului; altă femeie blocată de incendiu, urlă cu brațele ridicate,
corpul îi este lovit de o grindă de lemn în flăcări.Un perete și o ușă deschisă
închid scena.
Sensul total este
acela de distrugere, neliniște,disperare, moarte, subliniate și de absența
culorilor.
Pot descoperi
câteva simboluri: calul devine în
ochii pictorului Spania naționalistă; taurul se transformă într-un simbol al
poporului, aceasta pentru că acest animal a devenit o imagine pentru spanioli; taurul
exprimă imaginea unui admirabil rege al animalelor, întruchipare a forței, a
orgoliului și a asprimii. Femeile și copiii sunt reprezentați de către
Picasso ca ceea ce poate fi mai bun în ființa umană –arată o dată cu ei frumusețea,
grația, vitalitatea,subliniază că atacul îndreptat împotriva acestora semnifică
un atac împotriva umanității,iar mama cu fiul mort apare ca Mamă a Durerii.
În tabloul lui
Picasso există un simbol puternic- un bec într-un ochi malefic ce se află
deasupra calului -sub cal un soldat mort. Bec în limba spaniolă se spune ,,bombilla” şi asta trimite cu gândul la bombă şi la efectul cel mai rău pe care
îl poate avea tehnologia asupra omenirii.Poate că acesta reprezintă un protest
adus tehnologiei, poate că ar reprezenta un soare.... oricare ar fi
interpretarea corectă, tabloul este un strigat de durere.
Inamicul nu este prezent, nici urmă de
avion,pentru că pictorul vorbește de suferință și de speranță.
Pictura a devenit
un simbol, o icoană, un mit, capabil să adune forțele politice democratice
antifasciste internaționale, însă capabil în orice timp să determine la
reflecție asupra cauzei oricărei brutalități și asupriri a omului.
luni 26 aprilie 1937, cerul orașului Guernika