marți, 14 februarie 2023

am citit câteva note despre simularea la română(evaluare națională) =Bacău=

 🙉🙉🙉

Inspectoratul Școlar Județean a recunoscut eroarea din baremul de corectare a tezelor de la simularea județeană a examenelor naționale, cea în care elevii erau puși să numere diftongii dintr-o propoziție. În barem erau numai trei dar în propoziție erau, după spusele profesorului universitar Ioan Dănilă, patru. Acum ISJ vine și spune că, în realitate, erau cinci…

Însă aceasta este singura eroare pe care ISJ o recunoaște, celelalte probleme semnalate de Deșteptarea nu sunt considerate suficient de grave de către prof. Dorel Nistor, inspector școlar de specialitate limba și literatura română.

În ceea ce privește subiectul prin care elevii erau puși să argumenteze dacă credința în Dumnezeu îi ajută să-și depășească necazurile, subiect considerat de unii părinți dar și profesori a fi inoportun, deoarece mulți elevi sunt de alte credințe sau sunt atei, ISJ susține că nu e nici o problemă deoarece toate religiile promovează credința într-o entitate superioara, doar numita diferit:

„Apreciem că toate religiile promovează o credință într-o entitate superioară, numită diferit. Prin urmare, elevilor nu li s-a lezat libertatea de credință, ci li s-a cerut să argumenteze pro sau contra, în funcție de valorile în care cred. Elevii atei puteau argumenta că nu sunt credincioși, nu sunt ajutați în depășirea dificultăților de divinitate, ci de propriile lor convingeri, de familie, de prieteni, etc.”, se arată în răspunsul primit de la ISJ.

În ceea ce privește problema cu maimuțele, și aici ISJ argumentează ca nu a greșit. La acest subiect, elevilor li s-a dat să spună dacă o propoziție bazată pe informațiile dintr-un text este adevărată sau falsă. Propoziția în cauză era „Maimuțelor le place să se joace”, dar în text era doar informația că maimuțele POT juca jocuri. Prin urmare, multă lume a concluzionat că nu se poate spune dacă propoziția este adevărată sau falsă deoarece „a putea” nu înseamnă și „a place”; dacă poți să faci o activitate, nu este obligatoriu să-ți și placa acea activitate.

ISJ susține, însă, că răspunsul la propoziție trebuie să fie „adevărat” deoarece jocul este, conform DEX, „o activitate distractivă”.

Cât despre problema cu adjectivul, în răspunsul ISJ ni s-a transmis că „trebuia precizat adjectivul provenit din verb la participiu, noțiune ce trebuie să fie cunoscută de către elevii de clasa a VIII-a. Nu li s-a cerut elevilor să prezinte poziția sintactică pe care o ocupă adjectivul în enunț, respectiv de predicativ suplimentar”.

 

                         Iată  textelecerințele de rezolvat le puteți căuta!!!!!!!!!!!

 

,,M-am strecurat pe lângă perete, pe prispă, apropiindu-mă cu pași de indian de ușa bucătăriei, unde bunica mea făcea mâncare. După ce m-am asigurat că e acolo, ascultându-i pașii prin încăpere, am sărit urlând în cadrul ușii. Nu prea a apreciat gluma. A scuipat în sân și m-a amenințat:

- O să te bată Dumnezeu!

Dar chiar așa de supărată nu era:

 - Treci și mănâncă, mi-a spus.

N-avea rost să-i spun că nu mănânc, ca de obicei, că niciodată nu-mi place mâncarea ei. Și atunci am zis s-o mai duc cu vorba, în timp ce mă prefac că mănânc.

 - Care Dumnezeu, bunică?

M-a privit mirată, în timp ce se așeza pe scăunelul ei.

 - Ăla care a făcut cerul și pământul, oamenii și toate viețuitoarele.

Așa era bunica. Dumnezeu în sus, Dumnezeu în jos. Ce să știe, săraca? Așa-s femeile vădane. Totuși m-am întins la vorbă.

- Deci Dumnezeu l-a făcut pe om?

- Normal.

- Bunică, zic, dar ia spune-mi mie cine l-a făcut pe Dumnezeu.

 - Maica Domnului, a răspuns ea, sigură pe sine.[...]

 - Buuun, și pe Maica Domnului cine a făcut-o? S-a enervat cumva.

- Ia taci tu și mănâncă acolo și nu mai vorbi prostii. [...]

- Dacă vrei să știi, Dumnezeu nu există. Omul se trage din maimuță.

A fost una dintre rarele ocazii în care am văzut-o pe bunica aproape izbucnind în râs. Nu arăta nicidecum indignată.[...]

- Cum să se tragă din maimuță?

 - Dacă-ți zic.

- Cum adică?

- Uite-așa. Erau odată niște maimuțe zgribulite de frig care stăteau în ușa unei peșteri.

-Unde?

- Unde, unde...Unde trăiesc maimuțele. În Africa.

 - Și stăteau ele așa, în peșteră ca sfinții?

 - Bunică, dar m-asculți?...Apoi taci să-ți spun...Ce sfinți, ce tot tragi pe poveștile tale?...

 -Hai, zi.

- Tremurau ele așa, cât de frig, cât de frică, pentru că, am uitat să-ți spun, afară ploua, tuna și fulgera... Și-odată trosnește un copac și ia foc...

 - Cine?

- Copacul... Și-o maimuță mai curioasă - c-așa sunt maimuțele - , hop, s-a dus să vadă care- i treaba... Și, când s-a apropiat , a văzut că-i cald. Și și-a data seama că de la foc se trage. Și-a luat o creangă aprinsă și-a venit în peșteră să le-arate și celorlalte maimuțe. Acestea s-au bucurat foarte tare și-au adus pe urmă niște lemne și le-au pus peste creangă, care s-au aprins.[...]

                                                                               (Florin Lăzărescu, Lampa cu căciulă)

Textul 2

,, În lume există peste două sute de specii de maimuțe, foarte diferite ca dimensiuni și aspect. De la maimuțe de doar câțiva centimetri până la unele cu dimensiuni impresionante, care cântăresc zeci de kilograme, acestea sunt unele dintre cele mai interesante animale de pe Pământ.

   Maimuțele trăiesc în toată lumea și există în diferite forme, dimensiuni și culori. Fiind una dintre rudele noastre cele mai apropiate, aceste mamifere sunt foarte inteligente și au degetele mari opozabile, permițândule să folosească unelte și să joace jocuri, dovadă a evoluției lor. Există mai mult de 260 de tipuri diferite de maimuțe. Ele sunt împărțite în două mari categorii: Lumea Nouă și Lumea Veche. Maimuțele Lumii Noi trăiesc în America, în timp ce maimuțele Lumii Vechi trăiesc în Asia și Africa. O diferență între cele două categorii este că maimuțele Lumii Vechi nu au cozi prehensile, maimuțele Lumii Noi au. Maimuțele Lumii Vechi au pungi speciale în obraz unde pot depozita alimente. Maimuțele din Lumea Veche au pernuțe la crupă, iar maimuțele din Lumea Nouă nu. De asemenea, nările maimuțelor din Lumea Veche sunt mici, curbate și apropiate; majoritatea maimuțelor din Lumea Nouă au nări rotunde așezate la distanță. Cea mai mică maimuță din lume este marmosetul pigmeu. Cântărește doar aproximativ 113 grame și are doar aproximativ 12,7 centimetri înălțime. [...] Gorila este cea mai mare dintre primate și este, de asemenea, unul dintre cele mai inteligente animale. Studiile arată că ADN-ul unei gorile este în proporție de 98 % identic cu cel al omului. Gorila de munte trăiește în regiunile muntoase din Africa Centrală, în timp ce gorila de câmpie trăiește în pădurile plate și dese din Africa Centrală și de Vest. Deși cele două tipuri sunt foarte asemănătoare, au câteva diferențe. De exemplu, gorilele de munte tind să aibă părul mai lung, în timp ce gorilele de câmpie au părul scurt și moale.

                 (Sofia Ionescu, Maimuțe - cele mai cunoscute specii. Curiozități și lucruri mai puțin știute)