sâmbătă, 25 februarie 2023

test: ,,Vânătorii de zmeie”de Khaled Hosseini +.............................

 

Textul 1

„Nu mai văzusem niciodată atâția oameni pe strada noastră. Puștii se băteau cu bulgări de zăpadă, se ciondăneau, se alergau și chicoteau veseli. Vânătorii de zmeie se îmbulzeau împreună cu purtătorii sforilor înfășurate pe mosoare, ca să facă ultimele pregătiri. De pe străzile adiacente se auzeau larmă și râsete. Acoperișurile gemeau deja de spectatori tolăniți pe scaune pliante, iar aburii ceaiului se ridicau din termosuri pe muzica lui Ahmad Zahir, care se scurgea cu hârâit din casetofoane. [...]

Fața lui Hassan s-a luminat. [...]

 - Amir, începem!

A ridicat zmeul nostru roșu cu margini galbene, care în punctul de intersecție al lonjeroanelor avea semnătura inconfundabilă a lui Saifo. În rarele ocazii când înălțam zmeie vara, dădea cu piciorul în praf, să vadă încotro îl duce vântul. Mosorul se învârti în mâna mea până când Hassan se opri, la vreo douăzeci de metri mai încolo. Ținu zmeul sus mândru, cu încredere, deasupra capului, ca un atlet participant la olimpiadă, care-și arată medalia de aur. Am tras de sfoară de două ori, semnalul nostru obișnuit, și micuțul Hassan a aruncat zmeul în sus. [...]

Nu trecuse un minut și zmeul meu se îndrepta glonț spre cer. Scotea un sunet ca fâlfâitul aripilor unei păsări de hârtie. Hassan a bătut din palme, a fluierat și a fugit înapoi, spre mine. I-am dat mosorul, ținând de sfoară, și el a înfășurat repede, până când ața a rămas întinsă. Cel puțin două duzini de zmeie fluturau deja pe cer, ca niște rechini de hârtie în căutarea prăzii. Peste o oră numărul lor se dublase, iar zmeiele albastre, roșii sau galbene se unduiau și vâjâiau pe cer. O adiere rece îmi trecu prin păr. Vântul era perfect pentru înălțat zmeie – sufla exact atât de tare cât să poată ridica puțin zmeiele, ușurându-le virajele. Chiar lângă mine, Hassan ținea mosorul, cu mâinile mici deja însângerate de sfoară.

În curând începu tăierea și primul zmeu înfrânt, scăpat de sub control, se prăbuși într-un vârtej. Cădeau din cer ca stelele căzătoare, cu cozile lor lungi, scânteietoare, presărând cartierele de dedesubt cu daruri pentru competitorii rămași, fiindcă erau ele însele mult-râvnitele trofee. Auzeam vânătorii, care zbierau și alergau de-a lungul străzii. Cineva striga că a izbucnit o bătaie, cu două străzi mai jos. [...]

 Zmeiele începeau să cadă pretutindeni, iar eu încă mai zburam. Mai zburam! Ochii negri, ageri mi se tot îndreptau spre Baba, înfofolit în puloverul lui gros de lână. Era oare surprins că rezistasem atât de mult? Dacă nu-ți ții ochii pe cer, n-o să mai reziști mult! Mi-am întors repede privirea înapoi spre cer. Un zmeu roșu se apropia cu viteză de mine – și l-am prins la timp. M-am încurcat un pic în sforile lui și am sfârșit încrezător biruindu-l, când și-a pierdut răbdarea și a încercat să mă taie de jos. [...]

 După o altă oră, numărul de zmeie „supraviețuitoare” scăzuse dramatic, de la vreo cincizeci la douăsprezece. Al meu era unul dintre ele. Ajunsesem printre ultimii doisprezece. Știam că partea asta a campionatului avea să mai dureze o vreme, pentru că tipii care rezistaseră până acum erau buni – și nu ar fi căzut în capcana unor șmecherii simple, ca aceea a ridicării și a coborârii bruște a zmeului, trucul preferat al lui Hassan. Pe la ora trei după-amiaza apăruseră șiruri lungi de nori, iar soarele se ascunsese printre ei. Umbrele începeau să se întindă. Spectatorii de pe acoperișuri se înfofoleau cu fulare și haine mai groase. Mai erau numai șase zmeie, iar eu încă mai zburam. Picioarele mă dureau îngrozitor, iar ceafa mi-era înțepenită. Dar cu fiecare zmeu doborât, speranța creștea în inima mea, așa cum zăpada se adună pe un zid, fulg cu fulg.”

                                                                       (adaptare după Khaled Hosseini ,,Vânătorii de zmeie”)

     baba – echivalent pentru „tată”

Textul 2

,, Cu peste 2000 de ani în urmă, chinezii foloseau zmeie pentru a transporta frânghiile de pe un mal pe altul al râurilor, astfel încât să poată ridica poduri. În aprilie, în China se desfășoară Festivalul Internațional al Zmeielor de la Weifang, în provincia Shandong, care continuă până la începutul lui mai.

Nu știi nimic despre zmeie? Îți spunem noi. E frumos când se înalță zmeul. Iată ce trebuie să afli pentru a înălța corect un zmeu!

Descifrează vântul. Un vânt ușor, cu viteza de 6,5 − 11km/h, este ideal pentru zmeie în formă de diamant sau de triunghi.

Nu-ți trebuie instrumente precise pentru a măsura viteza vântului: dacă frunzele foșnesc și steagurile flutură fără să se întindă în vânt, vântul e bun pentru zmeie. Dacă steagurile flutură puternic, aproape complet desfășurate în vânt, iar arbuștii se mișcă cu totul, vântul suflă cu 16 − 19 km/h. Aceste condiții sunt bune pentru zmeie celulare, așa-numitele box-kite, care sunt mai grele. Dacă se lovesc crengile și se rup corzile de la drapele, vântul e prea puternic pentru a înălța orice tip de zmeu.

Caută spații largi, deschise, sub cerul liber. Nu numai copacii și liniile sub tensiune pun în primejdie zmeul. Mai există un motiv: când vântul se lovește în orașe de clădiri și de alți copaci, se creează turbulențe, iar acestea pot duce la prăbușirea zmeului. Așa că du-te pe câmp sau pe plajă și înalță zmeul într-un loc unde nu mai e nimic altceva între voi și cer.

Rămâi pe loc. Pe bobocii care nu au mai înălțat zmeie îi ghicești imediat după stilul în care aleargă peste câmp târând zmeul după ei. Stai cu spatele spre direcția din care suflă vântul și ține zmeul cât de sus poți în fața ta. Vârful acestuia trebuie să fie îndreptat în sus. Când simți că a prins un curent, dă-i liber. Nu-l arunca, dă-i drumul doar.

Stai la depărtare de zmeu. Dacă zmeul nu se înalță, cu toate că tu stai pe loc, s-ar putea ca vântul să nu fie suficient de rapid. Când vântul e slab, zmeiele au nevoie de mai mult spațiu pentru a-și lua zborul, așa că roagă pe cineva să țină zmeul, iar tu mergi înapoi, desfășurând frânghia zmeului, preț de vreo 50 − 60 de pași. Apoi roagă-ți prietenul să dea drumul zmeului. Smucește de sfoară ca să determini zmeul să-și înceapă ascensiunea.

Trage sfori. Pe măsură ce zmeul se înalță, joacă-te cu frânghia. Când începe să coboare, întinde coarda un pic. În acest moment, zmeul se va ridica din nou – de data aceasta ceva mai sus, așa că trebuie din nou să-i mai lași frânghia liberă, pe care o vei strânge-întinde din nou, când începe iar să piardă altitudine. Acest proces trebuie repetat până când zmeul ajunge suficient de sus cât să prindă un curent puternic și constant.

Pune-i coadă. Daca zmeul se zgâlțâie în toate direcțiile în aer, pune-i o coadă în partea de spate, jos. Majoritatea celor cumpărate sunt fabricate cu coadă. Nu e doar un accesoriu drăguț, ci și unul extrem de practic, esențial. Ajută la echilibrarea zmeului în aer. Va trebui să testezi cozi de diverse lungimi până găsești ceea ce se potrivește. Vei ști că ai nimerit-o atunci când zmeul se îndreaptă și-și ia zborul în linie dreaptă.

Evită încurcăturile. Fă-ți rost de o agrafă cu vârtej de la magazinul de pescuit și leag-o la capătul frânghiei. Se va putea agăța ușor de zmeu și va diminua răsucirile și încurcăturile care se pot produce cu frânghia.

                                                                                                            (text preluat de pe ww.edu.ro)

==precizează, în două-trei enunțuri, o trăsătură a textului narativ, ilustrând-o pe baza textului 1.

 În acest text narativ principalul mod de expunere îl constituie narațiunea care se caracterizează prin relatarea unui eveniment:un concurs de înălțarea zmeielor, la care iau parte două personaje,băieții:Hassan și Amir. Hassan înţelege că a-l ajuta pe Amir să cîştige întrecerea de zmeie este esențial.

==prezintă un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

Înălțatul zmeului este un joc frumos și distractiv pentru orice vârstă. Zmeul oferă bucurie pentru o comunitate care privește spectacolul înălțării zmeilor și felul cum înving în luptă cei îndemânatici.Doi băieți se bucură de acest joc și urmăresc fiecare detaliu al zborului zmeului lor.În al doilea text sunt enumerate etapele care trebuie parcurse,pentru a înălța corect un zmeu.

==crezi că oamenii sunt entuziaști când participă la un concurs? valorifică textul 1.

A participa la un concurs înseamnă a învăţa să accepţi că te poţi încadra într-una din cele două categorii: cei care pierd şi cei care câştigă. Participanţii acestor concursuri sunt puşi într-o continuă competiţie, încercând atât să iasă în evidenţa în domeniul respectiv:înălțatul zmeului, cât şi să obţină recunoașterea victoriei din partea tuturor.Cred că oamenii sunt entuziaști participând la un concurs de înălțat zmeie,într-o atmosferă zgomotoasă:spectatorii așezați comod beau ceai și ascultă muzică,iar concurenții se întrec în desfășurarea zmeielor pe cer.

Participarea celor doi băieți la concursul de înălțat zmeie a însemnat urmărirea direcției vântului,îndemânarea conducerii sforii în așa fel,încât să nu se lase prins de alt zmeu și mai ales rezistența mâinilor în conducerea  mosorului cu sfoară.Entuziasmul se împletește cu atenția în concurs,pentru că dorința de a învinge este importantă.

==asociază fragmentul adaptat din „Vânătorii de zmeie”, de Khaled Hosseini, cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentar

           Iată un fragment asemănător:

,,Unchiul meu spunea că „Zmeiele trebuie să înveţe să zboare, ca toată lumea“ și, de la vârsta de șapte ani, îl însoţeam după școală la ceea ce el numea „antrenamentul“, când pe pajiștea din faţa Măgurii, când ceva mai departe, pe malul Rigolei, cu un gnamas care încă mai mirosea plăcut a clei proaspăt.

— Trebuie să le ţii zdravăn, îmi explica el, pentru că ele trag și uneori se smulg, urcă prea sus, pornesc spre cer în urmărirea albastrului și nu le mai revezi, doar dacă nu le aduc oamenii aici în fărâme.

— Dar dacă le ţin prea tare n‑am să‑mi iau zborul și eu, odată cu ele?

Zâmbea, ceea ce‑i făcea mustaţa groasă încă și mai cumsecade.

— Asta s‑ar putea întâmpla, spunea. Nu trebuie să te lași dus.

Unchiul meu le dădea zmeielor nume afectuoase: Croque‑muche, Batifol, Clopin‑clopant, Patapouf, Zigomar, Palpitar, Aimable, și nu știam niciodată de ce purtau numele acela și nu un altul, de ce Titube, un soi de broască ilară, cu labe care‑ţi dădeau „bună ziua“ în vânt, se numea astfel mai degrabă decât Clapote, care era un pește zâmbăreţ, fremătând în aer cu solzii săi argintii și cu aripioarele roze, sau de ce îl lansa mai adesea deasupra pajiștii din faţa Măgurii pe Popotin decât pe Mimile, un marţian pe care‑l găseam foarte drăguţ, cu ochii săi rotunzi și  aripile  în  formă  de  urechi,  care  începea  să  se  vânzolească  atunci când se înălţa, gesturi pe care mă străduiam să le imit fără succes, bătându‑i pe toţi colegii mei de clasă în competiţiile noastre. Atunci când lansa un gnamas căruia nu‑i înţelegeam formele, unchiul îmi explica:

— Trebuie să încerci să faci din el unul care să fie diferit de tot ceea ce s‑a văzut sau s‑a cunoscut. Ceva cu adevărat nou. Dar în cazul acesta trebuie să le ţii de capătul sforii încă și mai strâns, pentru că dacă le lași, ele se duc spre cer și riscă întotdeauna să facă mari pagube atunci când cad la pământ.

Mi se părea uneori că zmeul era cel care‑l ţinea la capătul sforii pe Ambroise Fleury.

Preferatul meu o bună bucată de vreme a fost bravul Patapouf, al cărui pântece se umfla uimitor cu aer de cum prindea ceva altitudine și care, numai să fi fost o briză, executa tumbe bătându‑se în mod comic pe burtă cu labele, după felul în care unchiul trăgea sau slăbea sforile.

Îi dădeam voie lui Patapouf să doarmă cu mine, căci la sol un zmeu are nevoie de multă prietenie; el își pierde forma și viaţa  la  nivelul  pământului  și  cade  pradă  tristeții.  Îi  trebuie  înălţime, aer liber și mult cer în jur pentru a se etala în toată splendoarea.

Tutorele meu își petrecea zilele bătând câmpul în exercitarea meseriei, ducându‑le oamenilor de la ţară corespondenţa, pe care o ridica dimineaţa de la poștă. Dar atunci când reveneam de la școală după un trap de cinci kilometri, îl găseam aproape întotdeauna în uniforma de factor poștal pe pajiște de la Măgură, curenţii de aer de la noi fiind întotdeauna favorabili la sfârșitul după‑amiezii, cu ochii ridicaţi spre câte unul dintre „micii lui tovarăși“ care fremătau deasupra pământului

.Şi  cu  toate  acestea,  atunci  când  ne‑am  pierdut  într‑o  zi  superbul  Quatremer,  cu  cele  douăsprezece  pânze  ale  sale  pe  care vântul, umflându‑le dintr‑o suflare, le‑a smuls din mâna mea odată cu vârtelniţa, unchiul meu, urmărindu‑și din priviri opera care se pierdea în albăstrime, îmi spuse, pe când eu începeam să mă smiorcăi:

— Nu plânge! Pentru asta e făcut. El este mulţumit, acolo sus.”

                                                                          ( Roman Gary,,Zmeie de hârtie”pag.9;10;11;)

În textul 1, Hassan înţelege că a-l ajuta pe Amir să cîştige întrecerea de zmeie este important și îl ajută cu îndemânare: ridică zmeul lor roșu cu margini galbene, încercă să-și dea seama din ce parte bate vântul, fuge în direcția respectivă,apoi aruncă zmeul în sus,îndreptându-l spre cer. ,,Hassan ținea mosorul, cu mâinile mici deja însângerate de sfoară”,încercând să nu-i fie prins zmeul în mulțimea celor de pe cer.În lupta de pe cer zmeiele au început să cădă,dar zmeul celor doi băieți rezistă,urmărit de spectatori,mai ales de tatăl lui Amir și de ceilalți puțini concurenți. Aceeași plăcere de a înălța zmeie o are un băiat împreună cu unchiul său în romanul,,Zmeie de hârtie”.Amir și Hassan au un zmeu și participă la un concurs,băiatul cu unchiul său au multe zmeie ce poartă nume și înfățișări simpatice,pe care le înalță pentru propria plăcere.Băiatul are un zmeu preferat cu care se comportă de parcă ar fi o jucărie.Unchiul său îl inițiază în înălțarea zmeului și-l consolează atunci când scapă un zmeu care se pierde în văzduh.

În ambele texte jocul cu zmeul de hârtie înseamnă bucurie,ridicarea sufletului ,privitul către cer, stele, univers. 

====Scrie o compunere în care să caracterizezi un personaj din textul 1.

                   Lecţia prieteniei dată de Hassan prietenului său Amir.

 Personajul este construit impecabil,Hassan este caracterizat direct de celălalt personaj,Amir.

Într-o atmosferă plină de bucurie și așteptare se desfășoară un concurs de zmeie la care iau parte printre mulți jucători și doi băieți,Amir și Hassan.Nerăbdător Hassan își anunță prietenul de începerea jocului și ridică,,zmeul nostru roșu cu margini galbene”, încercă să-și dea seama din ce parte bate vântul și fuge în direcția respectivă, bătând cu piciorul pe pământ şi văzând unde se duce praful.El face primele mișcări,pentru a-l ajuta pe Amir să conducă zmeul.Îndemânatic aruncă zmeul spre cer,iar Amir îl observă cum ținea mosorul, cu mâinile lui mici însângerate de sfoară,fără să se plângă. Hassan era un bun vânător de zmeie și îl ajută pe prietenul său să reziste în văzduh.Condus cu iscusință de Hassan,zmeul lui Amir reuşeşte să câştige şi să rămână în aer printre ultimele zmeie.

Este un prieten bun de un devotament dus la extrem pentru Amir care-și dorea să câștige,pentru a-l face fericit pe tatăl său.

    (ce se-ntâmplă mai departe este FOARTE TRIST)