,, Înaintau amândoi în vârful picioarelor, cu mare grijă,
şi de câte ori podeaua scârţâia mai puternic, se opreau brusc, ţinându-şi
răsuflarea. Şi în acea clipă, aproape fără să-şi dea seama, Ieronim apăsa
butonul lămpii de buzunar şi rămâneau pe întuneric.
— Să nu-ţi fie teamă, îi şopti când, puţin timp în urmă,
se împiedică de o frânghie pe care nu o putuse vedea şi, rezemându-se, ca să nu
cadă, de un dulap, una din uşi se deschise încet, scârţâind prelung, ca un
geamăt înfundat. Să nu-ţi fie teamă. Nu e nimeni în toată casa...
— Atunci de ce vorbeşti atât de încet? îl întrebă celalt.
Ieronim reaprinse lanterna şi roti de câteva ori conul de
lumină în jurul băiatului, fără să-l înalţe totuşi până în dreptul figurii. Dar
nu avea nevoie. O vedea destul de bine: faţa ofilită de licean, cu ochii
adânciţi nefiresc în orbite, buzele subţiri şi părul tuns scurt, cu un început
de breton pe frunte. — Spuneai că te cheamă Vlad, nu e aşa?
— Vlad. Vladimir
Iconaru.
— Află de la mine, amice Iconaru, spuse apropiindu-şi
puţin capul, că niciodată, nimeni, în nici o piesă de teatru, în nici un roman,
în nici o poezie, nimeni, repet, n-a cutezat să vorbească cu glas normal când
se introduce noaptea în podul unei case străine şi se introduce, ca noi, cu un
scop bine Precizat: să găsească lada în care văduva eroului de război, gneralul
Iancu Calomfir, a păstrat cu pietate uniformele de gală ale soţului ei; să
găsească, zic, lada, să-i spargă lacătul. Să fure cele două uniforme. Repet, să
fure două uniforme de general.
— Dar spuneai că
sunteţi rude...
— Suntem. Mai mult: tatăl meu era nepotul favorit al
văduvei general Iancu Calomfir. Dar ce-are a face? Ne-am introdus în acest pod
cu chei false, la căderea nopţii, ca să căutăm un anumit obiect şi să-l furăm.
E adevărat, un obiect având poate de un anumit interes istoric, dar fără
valoare: două uniforme.
— Şi o colecţie de coleoptere, adăugă Vladimir.
Ieronim îşi înălţă din nou lanterna, şi de data aceasta
îşi concentră lumina deasupra capului băiatului, apoi îi făcu semn să-l urmeze.
Dar după câţiva paşi se opri.”
(Mircea Eliade, Uniforme de general)
Genul epic cuprinde opere literare în care
autorul îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin
intermediul acţiunii, al personajelor şi al naratorului.
În
primul rând, are acţiune:Doi tineri-un actor și un licean- pătrund în podul
unei case vechi,străine,,cu un scop bine precizat”,pentru a,,fura”două uniforme
de general ale unui erou de război,generalul Iancu Calomfir.Scriitorul urmărește
incursiunea nocturnă,aventura din podul casei,unde au intrat cu chei false,asemenea
unor eroi din filme,merg încet cu grijă,își luminează drumul cu o lanternă,se
încurajează,pentru a-și atinge scopul- de a găsi lada în care au fost păstrate
uniformele de gală,obiecte cu interes istoric.Doresc să găsească și o colecție
de,,coleoptere”-insecte.
În al
doilea rând, textul este epic, deoarece are personaje: Numărul personajelor este redus:Ieronim,caracterizat
indirect de autor, este cel care a inițiat căutarea,cunoaște casa,știe că nu e
nimeni în acea casă,dar e prevăzător-nu face zgomot,întrerupe lumina,vorbește
în șoaptă,are teamă,dar vorbește,pentru a nu se trăda.Pe al doilea băiat abia
îl cunoaște, nu-i știe bine numele și ca un adevărat expert îi explică de ce se
comportă cu prudență,deși recunoaște că există un grad de rudenie între el și
familia generalului.Celălalt băiat,Vladimir Iconaru, devine partener în acţiunea
îndrăzneaţă, cu multe pericole neprevăzute din curiozitate,îl ascultă cu
interes pe Ieronim,dovedind că îi poate fi credincios.Scriitorul îl caracterizează
direct,descriindu-l în lumina lanternei cu trăsături fără strălucire, lipsit de
intensitate luminoasă,este impresionat de autoritatea lui Ieronim. Coordonatele
spaţio-temporale sunt bine fixate:este noapte,iar podeaua podului scoate sunete
sinistre: scârțâie, se aude un geamăt,este o atmosferă misterioasă,sinistră.Podul
este un labirint,este misterul,iar lanterna este firul ce le le călăuzește
imaginația tinerilor.
În sfârşit,
ca în orice text epic, sunt folosite toate modurile de expunere. Naraţiunea
este predominantă,folosită pentru a prezenta acţiunea celor doi tineri,care
caută o ladă veche, dialogul îi diferențiază pe cei doi tineri,dinamizează
acțiunea celor doi,iar descrierea apare puţin, pentru a crea cadrul acţiunii şi
a-l prezenta pe Vladimir.
Citindu-l pe Eliade,oricine se simte intrând într-o
lume fantastică.