Tabloul,,Impresie –
răsărit de soare ”– înfățișează un peisaj cețos din Le Havre,oraș de
pe coasta Normandiei. Acesta este locul în care Monet a crescut și a pictat
multă vreme sub cerul liber, descoperindu-și talentul de a surprinde lumina și
atmosfera.
(,,Impresie, răsărit de soare", pânza emblematică a
lui Claude Monet, a dat numele impresionismului.
(Impresionismul este un curent artistic care își are originile în Franța, unde
un grup de pictori resping temele oficiale (istorice, anecdotice, mitologice),
adoptând o viziune originală asupra lumii sensibile și o tehnică nouă ce constă
în transpunerea senzațiilor vizuale fugitive pe care le au în fata motivului; pictând
în aer liber imaginea se topește în atmosferă, în timp ce umbrele sunt redate
prin culoare).
Claude Monet a pictat tabloul, aşezat în
faţa ferestrei camerei sale de hotel care dădea spre port, în dimineaţa zilei
de 13 noiembrie 1872, din hotelul Amiralităţii, astăzi dispărut.
În plan apropiat plutesc trei bărci, mai mult
schițate. docurile, ecluzele, bărcile cu pânze, întregul peisaj învăluit în
ceaţă, iar deasupra un soare portocaliu care se reflectă în apă. În prim plan,
pictorul folosea apăsări ale pensulei,pentru a crea valuri mici sau valuri
peste suprafața apei, cu reflecția soarelui pe apele mării, fiind văzută în
centrul picturii. O barcă mică este văzută în prim planul picturii, cu o figură
asemănătoare unei persoane care se află pe marginea bărcii. Siluetele abia se remarcă
într-o mare cu o nuanță albastru-verde. Puțin mai departe, o a doua barcă
întărește efectul adâncimii. Nuanțele gri-albăstrui, liniile groase negre
ale bărcii se îmbină minunat cu finele atingeri roșiatice ale soarelui care
răsare peste portul Le Havre.
În plan îndepărtat sunt vase ancorate, ascunse
în ceață. Fundalul tabloului arată catargele unei nave care este neclară, accentuând
atmosfera plină de ceață.
Tabloul reprezintă
un răsărit de soare. El este realizat in tonuri de albastru, foarte puțin
negru. Lumina este redată aproape ca în realitate, umbrele copacilor
văzându-se în apă. Singura pată de culoare este soarele, a cărui reflecție în
apă este tot roșiatică.
Tabloul
impresionează prin claritatea lui, încântând astfel privitorul.Se observă
interesul artistului față de teoria culorii: în timp ce soarele pare că
străpunge ceața dimineții din cauza culorii de un oranj intens,
apa și lumina se găsesc împreunate, așa încât să se simtă
efectele unuia asupra celuilalt.
Lumina devine un
personaj în picturile impresioniste. În tot acest ansamblu estompat apare clar
lumina soarelui răsărind, reflectată de luciul apei. Soarele este
reprezentat ca o mică sferică portocalie care se ridică din fundalul drept al
picturii. Radiațiile soarelui care se ridică par să lumineze cerul cu o ceață
portocalie strălucitoare. Vaporii ar putea proveni de la emisiile de fum
produse de fabricile vecine și de vasele cu aburi. Doar discul portocaliu
și plat al soarelui care se ridică iese în evidență împotriva tonurilor sale
reci.
Pictura prezintă
culori reci, cu excepția discului roșu-portocaliu al soarelui care străpunge
lumina și se reflectă în pătrunderea apei.
Această pictură
se dorește a fi exprimarea unui moment suspendat între noapte și zi.
Contrastul
compoziției, discret, este totuși izbitor. Două lumi se ciocnesc: ziua și
noaptea, dar și lumea de dinainte, cu pescarii săi pe bărci, o scenă a vieții,
în timp ce apare viitorul, lumea industriei.