sâmbătă, 7 noiembrie 2020

tabloul ,,Impresie-răsărit de soare” de CLAUDE MONET

 
 

  Tabloul,,Impresie – răsărit de soare ”– înfățișează un peisaj cețos din Le Havre,oraș de pe coasta Normandiei. Acesta este locul în care Monet a crescut și a pictat multă vreme sub cerul liber, descoperindu-și talentul de a surprinde lumina și atmosfera. 

(,,Impresie, răsărit de soare", pânza emblematică a lui Claude Monet, a dat numele impresionismului. (Impresionismul este un curent artistic care își are originile în Franța, unde un grup de pictori resping temele oficiale (istorice, anecdotice, mitologice), adoptând o viziune originală asupra lumii sensibile și o tehnică nouă ce constă în transpunerea senzațiilor vizuale fugitive pe care le au în fata motivului; pictând în aer liber imaginea se topește în atmosferă, în timp ce umbrele sunt redate prin culoare). 
  Claude Monet a pictat tabloul, aşezat în faţa ferestrei camerei sale de hotel care dădea spre port, în dimineaţa zilei de 13 noiembrie 1872, din hotelul Amiralităţii, astăzi dispărut.
   În plan apropiat plutesc trei bărci, mai mult schițate. docurile, ecluzele, bărcile cu pânze, întregul peisaj învăluit în ceaţă, iar deasupra un soare portocaliu care se reflectă în apă. În prim plan, pictorul folosea apăsări ale pensulei,pentru a crea valuri mici sau valuri peste suprafața apei, cu reflecția soarelui pe apele mării, fiind văzută în centrul picturii. O barcă mică este văzută în prim planul picturii, cu o figură asemănătoare unei persoane care se află pe marginea bărcii. Siluetele abia se remarcă într-o mare cu o nuanță albastru-verde. Puțin mai departe, o a doua barcă întărește efectul adâncimii. Nuanțele gri-albăstrui, liniile groase negre ale bărcii se îmbină minunat cu finele atingeri roșiatice ale soarelui care răsare peste portul Le Havre.
  În plan îndepărtat sunt vase ancorate, ascunse în ceață. Fundalul tabloului arată catargele unei nave care este neclară, accentuând atmosfera plină de ceață.
 Tabloul reprezintă un răsărit de soare. El este realizat in tonuri de albastru, foarte puțin negru. Lumina  este redată aproape ca în realitate, umbrele copacilor văzându-se în apă. Singura pată de culoare este soarele, a cărui reflecție în apă este tot roșiatică.
  Tabloul impresionează prin claritatea lui, încântând astfel privitorul.Se observă interesul artistului față de teoria culorii: în timp ce soarele pare că străpunge ceața dimineții din cauza culorii de un oranj intens,  apa și lumina se găsesc împreunate, așa încât să se simtă efectele unuia asupra celuilalt.  
  Lumina devine un personaj în picturile impresioniste. În tot acest ansamblu estompat apare clar lumina soarelui răsărind, reflectată de luciul apei. Soarele este reprezentat ca o mică sferică portocalie care se ridică din fundalul drept al picturii. Radiațiile soarelui care se ridică par să lumineze cerul cu o ceață portocalie strălucitoare. Vaporii ar putea proveni de la emisiile de fum produse de fabricile vecine și de vasele cu aburi. Doar discul portocaliu și plat al soarelui care se ridică iese în evidență împotriva tonurilor sale reci. 
  Pictura prezintă culori reci, cu excepția discului roșu-portocaliu al soarelui care străpunge lumina și se reflectă în pătrunderea apei.
  Această pictură se dorește a fi exprimarea unui moment suspendat între noapte și zi. 
  Contrastul compoziției, discret, este totuși izbitor. Două lumi se ciocnesc: ziua și noaptea, dar și lumea de dinainte, cu pescarii săi pe bărci, o scenă a vieții, în timp ce apare viitorul, lumea industriei.