luni, 14 februarie 2022

poezia,,Cântec de primăvară”de Șt.O.Iosif

 

,,Vii să-mi bați iar în fereastră,
Tânăr soare auriu,
Si zăpada de pe coastă
Fuge ca argintul viu.
Saltă gureșe șuvoaie.
Spumegate și zglobii.
Cântă cinteze-n zăvoaie
Si-n văzduhuri ciocârlii!
Ca zăpada care piere
După veacul iernii greu,
Piei și tu de-acum, durere,
Iarna sufletului meu!
Albe la fereastră, două
Crengi de măr mi-au înflorit:
Vino, primăvară nouă,
Vreau să uit c-am suferit”...

 

 

Poetul se adresează direct soarelui,astrul începutului și al sfârșitului,izvorul luminii,căldurii,al vieții,veșnic,,tânăr”, proaspăt;,auriu”,culoarea căldurii, a pasiunii ce emană optimism.Atinge ferastra, locul speranței,deschiderea spre lumină,pentru a vedea iuțeala dispariției zăpezii,a frigului.
Primul vers este un strigăt de bucurie,mulțumire pentru un început;,,iar”-adverbul ce arată repetarea apariției,când  totul este luat de la început,momentul strigătului divin,al  strălucirii luminii ce a pătruns dintr-o dată întregul univers, a copleşit frigul,a îndepărtat,,zăpada.”Apele,,șuvoaiele”curg repezi și zgomotoase,clocotind de viață, apa vie, a vieţii, a nemuririi, a tinereţii veşnice-este imaginea vizuală și auditivă a frământării naturii în transformarea ei.Cântecului apei purificatoare i se adaugă glasul păsărilor:cinteze și ciocârlii de peste tot,din văzduh,din lunci,,zăvoaie.”Este sărbătoarea naturii,a reînvierii. Optimismul şi veselia aduse de primăvară îşi găsesc ecou în sufletul poetului, pentru care schimbarea anotimpului înseamnă conştientizarea trecerii timpului.Poetul îşi va regăsi liniştea sufletească şi bucuria, la fel ca natura ce revine la viaţă, odată cu venirea primăverii.Metafora,,iarna sufletului meu” e mărturia felului în care a reușit să depășească momentele grele,,durerea”din viață.Loc al speranței,fereastra,primește salutul crengilor de măr, simbol al purităţii, al sfințeniei, al regenerării,al triumfului soarelui. Finalul poeziei este o chemare,un strigăt,,vino”entuziast al anotimpului învierii, al prefacerilor și al ivirii noului. Ființa umană intră în rezonanță cel mai profund cu acest anotimp,trăiește bucuria seninului,iar suferințele sunt uitate,sunt alungate. 
  Figurile de stil construite pe baza imaginilor artistice, subliniază intensitatea sentimentelor transmise: epitete – „gureşe şuvoaie” personificări: „Vii să-mi baţi iar la fereastră/Tânăr soare auriu”, comparaţii: „Ca zapada care piere/După veacul iernii greu,/Piei şi tu de-acum, durere,/Iarna sufletului meu!”(metaforă). Eul liric îşi face simţită prezenţa prin mijloace specifice : verbe şi pronume la persoana I şi a II-a, singular: „vii”, „piei”, „mi-au”, „vreau să uit.” Poezia nu are,strofe,rima împerecheată imperfectă şi măsură de 7-8 silabe.
    Versurile evidenţiază cu ajutorul descrierii şi al monologului adresat admiraţia poetului faţă de frumuseţea naturii, dar şi efectele trecerii timpului asupra fiinţei poetice.
  Textul liric este creaţia în versuri în care ideile, gândurile, sentimentele poetului sunt exprimate în mod direct, cu ajutorul imaginilor artistice, al figurilor de stil şi al eului liric. În textul liric se îmbină monologul liric sau adresat descrierea. Eul liric este o ipostază a poetului, vocea din text prin intermediul căreia sunt transmise emoţiile, trăirile, sentimentele autorului.