joi, 3 februarie 2022

,,Accidentul”de Mihail Sebastian--fragment

 

,, Nu ningea. Lumina era tot cenușie, dar norii păreau mai depărtați, și orizontul – mai larg.
 Își lăsaseră schiurile la Turing-Club, înfipte în zăpadă cu boturile în sus, și se urcaseră până în vârful muntelui.
,,Poate că se vede Brașovul”, spusese cineva.
Nu se vedea nimic. Postăvarul plutea singur peste un ocean de nori. Pădurile de brazi, care coborau pe versantul celălalt spre Timiș, se topeau după câteva sute de metri într-o negură albăstrie.
– Jos, sub noi, e valea Timișului. În față e Piatra Mare. La stânga e Brașovul.
Nora arăta cu mâna, în ceață, lucruri pierdute, intrate în neant.
– Știi ce se întâmplă astă-seară la Brașov? întrebă ea deodată.
Răspunse tot ea râzând.
– Se cântă, la Biserica Neagră, Oratoriul de Crăciun.
– Suntem în 23? se miră Paul.
– Da.
Rămase câtăva vreme cu privirea ațintită spre Brașovul nevăzut de dincolo de ceață. Părea că măsoară distanțele.
– Ce zici? Ar fi o nebunie dacă am coborî astă-seară la Brașov?
– Poate nu e o nebunie, spuse Nora. Dar cu siguranță o îndrăzneală.
 – E așa de greu?
– Prea greu nu. E lung.
– Și nu vrei să încercăm?
 – Ba da, Paul. Dacă facem mai întâi o dimineață serioasă de antrenament.
El acceptă toate condițiile. După cursa lungă pe care o aveau de făcut, concertul de seară devenea o răsplată.(…)
Nora stătu pe gânduri. Se întreba dacă nu e o prea mare îndrăzneală.
– Intrăm în aventură, Paul?
– Intrăm.
Ea porni înainte în recunoaștere, strigând din când în când, ca să-l anunțe că drumul e liber, și că poate veni.
Bietul lui plug fu demontat de la punctul de plecare. Schiurile derapau întruna. Nu era chip să le adune, să le oprească.
Pe o distanță de câteva sute de metri, drumul șerpuia printre brazi, cu viraje scurte, neașteptate. Paul nu reuși să prindă niciun viraj în picioare. Pe toate le trecu aruncându-se în zăpadă, căzând, rostogolindu-se. Auzea la intervale regulate strigătul Norei și îi răspundea.
 – Vii?
– Viu.
 Venea într-adevăr, nu putea face altceva decât să vină. Uneori se agăța de un brad, de o piatră, dar schiurile îl trăgeau mai departe.
 – A fost infernal, îi spuse Norei când o ajunse în sfârșit. Avea fruntea și obrajii zgâriați de zăpadă, răsuflarea tăiată de efort.
– A fost infernal, dar mergem mai departe, spuse tot el.(…)
Nu știa de câtă vreme ține cursa aceasta și nici cât va mai ține. Căzuse de mai multe ori, dar se ridicase imediat și pornise mai departe, simțind că dacă întârzie nu va mai avea curajul să se ridice.
 O lumină de amurg înnorat se stigea fără strălucire. Brazii se învăluiau în pâcla lor de seară, ca într-un fum.
Nora striga ceva din față. Părea un strigăt de ajutor, dar nu-l auzea bine: parcă ar fi venit din mari depărtări.
Paul se aruncă spre dreapta și se lăsă târât câtva timp prin zăpadă. Se lovise la cot, la genunchi, dar, oricum, reușise să se oprească.
Se ridică amețit, clătinându-se pe schiuri.
 – Ce s-a întâmplat? Nora îi arătă printre brazi lumini apropiate.
– Am ajuns. Suntem la porțile Brașovului.”

                                                                                (Mihail Sebastian, ,Accidentul”)

Într-o atmosferă de iarnă cu cerul cenușiu,cu pădurile de brazi dispărând în ceață, Nora îi arată lui Paul peisajul montan,numind locurile ce par pierdute în neant,în ceață și-i spune despre concertul de Crăciun de la Biserica Neagră din Brașov, propunându-i să coboare în oraș.Drumul ar fi pentru ei o,,îndrăzneală”,o adevărată aventură.Invitația Norei este acceptată de Paul.Coborârea cu schiurile este o încercare dificilă pentru Paul,o urmează cu greu pe Nora.Nefiind u schior bun,coborârea lui pe drumul șerpuit,cu cotituri printre brazi este dificil: cade,se rostogolește,se agață de câte un brad,nu poate stăpâni schiurile.Cu voință,curaj, se ridică după fiecare căzătură.În lumina amurgului,în ceață,amețit de căzătură,Paul vede luminile orașului printre brazi,iar glasul Norei este triumfător.
   Naratorul obiectiv relatează întâmplarea la persoana a 3a,lăsând cele două personaje să dialogheze.Narațiunea este puțină,autorul intervine,pentru a arăta dificultatea coborârii lui Paul pe drumul spre Brașov.Descrierea tabloului montan în ceața amurgului are rolul de a arăta o situație anevoioasă în care trăiesc personajele.Dialogul într-un limbaj simplu,clar conturează cele două personaje: Nora este femeia ce dorește o schimbare și-l invită pe Paul într-o coborâre prin zăpadă,este hotărâtă și pornește înainte,pentru  a încerca drumul ca o adevărată călăuză.Are grijă pe drum să urmărească mersul prietenului ei.Invitația sinceră de a asculta concertul de la biserică este felul curajos de a-și depăși amândoi limitele.Momentul când îi arată luminile lui Paul este ca o ieșire din întunericul greutăților,o eliberare. Coborârea dificilă,amețitoare  a lui Paul prin zăpadă este o lecție de curaj,de voință, orice coborâre şi orice cădere o simte ca o eliberare a sufletului,ca o  depășirea a propriilor limite .Are încredere în Nora și o urmează în aventură,simte că va învinge ,deși muntele,zăpada,aerul rece,brazii păreau că-l opresc ,rănindu-l,din încercarea lui de a ajunge la lumină,ca o speranță.
Autorul a reușit să creeze personaje viu conturate ce trăiesc senzații de zbor prin zăpezi,dorința  de lumină,de liniște interioară printr-un dialog clar într-un limbaj simplu.Interesant că cele două personaje nu-și spun pe nume,nu merg alături,nu sunt sufletește apropiați.

                                    GENUL EPIC  

     Genul epic reprezintă totalitatea operele literare scrise în proză/ în versuri, în care ideile și sentimentele autorului sunt transmise indirect, prin intermediul naratorului, acțiunii și al personajelor, utilizând ca mod de expunere dominant narațiunea.
    Caracteristicile operelor/ textelor literare epice : 
a) autorul îşi exprimă indirect ideile, conceptele și sentimentele prin intermediul acţiunii şi al personajelor. 
b) există o acţiune ce poate fi prezentată pe momentele subiectului literar (expoziție, intrigă, desfășurarea /dezvoltarea acțiunii, punctul culminant, deznodământul.
c) există personaje  care săvârșesc acțiunea. Acestea sunt fictive,  sunt rodul imaginației autorului, însă pot fi verosimile (pot părea reale).
d) este prezent naratorul –se observă prezenţa naratorului prin folosirea verbelor la persoana a III-a narator obiectiv şi la persoana I narator subiectiv; narator-personaj.                                                              e)  modul de expunere specific este naraţiunea --utilizată în relatarea faptelor/evenimentelor/ întâmplărilor în ordine cronologică. Narațiunea este completată de descriere şi dialog și uneori de monologul interior (în povestirile de tip jurnal la persoana I).
    Rolul modurilor de expunere într-un text epic:
a.narațiunea are rol de a dezvolta firul epic --de a relata/prezenta întâmplările;
b.descrierea este utilizată în expozițiune în prezentarea cadrului acţiunii şi descrierea atmosferei (timpul și locul acțiunii) , dar și în caracterizarea directă a personajelor (descrierea-portret) realizată de către autor, de către celelalte personaje sau prin autocaracterizare ( de către personajul însuși).
c)dialogul are rol de a caracteriza indirect, prin limbaj, personajele (prin modul în care comunică ) Dialogul conferă de asemenea,  dinamism povestirii, prin schimbul de replici dintre personaje.
d)monologul interior este modalitate specifică prozei de analiză psihologică, în care un personaj introspectează(analizează) propriile stări sufletești. (Vorbirea personajului cu sine însuși)
    Specii epice: –1.scrise în proză: schiţa, povestirea/naraţiunea, povestea, snoava,                                                                                     nuvela, basmul, romanul, parabola, anecdotă, reportaj,                                                                                    memorii, jurnalul, poemul                                                                                                  
                          –2.scrise în versuri:– fabula, balada, legenda, poemul eroic
                          -3. populare: balada,legenda,snoava, basmul (au caracter oral, anonim,  tradiţional-colectiv, expresiv, sincretic)
                           -4.culte (scrise de autori:schiţa, balada cultă, naraţiunea/povestirea, amintirile/ jurnalul, poemul eroic, basmul cult, nuvela, romanul.
           Momentele subiectului:
--expozițiunea (fixează spațiul, timpul, unele personaje și împrejurările conflictului).Stabilește situația inițială.
---intriga (momentul în care se declanșează conflictul între personajele narațiunii) Reprezintă evenimentul care schimbă situația inițială
---desfășurarea acțiunii (prezintă întâmplările cronologic și este partea cea mai amplă  a povestirii)
---punctul culminant (momentul cel mai tensionat/dificil al conflictului)
---deznodământul (sfârșitul conflictului, situația finală)