joi, 3 decembrie 2015

FEFELEAGA--nuvela

                                                                       FEFELEAGA  (de Ion Agarbiceanu)
  Opera literara,,Fefeleaga”este o nuvela,o povestire epica in proza,cu o actiune complicata la care participa un singur personaj in zbztere continua pentru a-si creste copiii.
   Nuvela se distinge prin sobrietatea mijloacelor artistice,adecvate subiectului:soarta nemiloasa a unei femei sarace din Ardeal care in ciuda tuturor eforturilor de a-si creste copiii ii  vede secerati de mizerie si boala inainte de al 15-lea an.
   Modestia sperantelor legate numai de supravietuirea copiilor face ca moartea lor succesiva,la acceasi  varsta sa para o tragedie,o cruzime nemeritata,desi acesta femeie se straduieste sa-si creasca copiii.Fefeleaga nu apare ca victima a unor intamplari neobisnuite,ea insasi nu crede in puterile Raului,ci ea este o victima a legilor nescrise ale vietii.Impresionanta este puterea acestei femei de a purta cu demnitate poverile unei existente inumane de a infrunta fara vaiet durerile si nedreptatile.
   Taria morala a acestei femei este accentuata de discretia in fata suferintei,nu se plange nimanui,de accea ea pare facuta din taceri.E o faptura pe care incercarile vietii au adancit in sine,indepartand-o de oameni si de obiceiurile lor,durerea parca a incremenit-o,si ca urmare infatisarea ei e comparata cu piatra si cu lucrul,,obrajii ii sunt ca doua lespejoare de piatra sure”,de atata durere,la moartrea ultimului copil a stat ziua intreaga,asa cum sta lemnul.Cu greu a rabufnit durerea ei din adancurile sufletului chinuit in cateva lacrimi.
   Impresionanta este introducerea unui alt personaj,care reflecta existenta acestei femei,calul Bator,unicul ei sprijin,singurul cu care comunica.
   Actiunea nuvelei pare a se desfasura in prezent,dar este un prezent cu actiuni repetabile-femeia urca si coboara mereu un deal al durerii,pe o carare chinuita ca viata ei,au aceeasi infatisare,este mereu alaturi de acelasi cal istovit,e singurul caruia i se destainuieste,cu care vorbeste.Acesta este prezentul etern       al existentei plina de munca zadarnica.
   Din aceasta imagine a trudei singuratice,din monotonia nesfarsita a acestui drum se desfac fragmentele de privire inapoi care recostituie viata femeii, care se lupta singura cu saracia,traind numai pentru copii,neinteleasa si nedreptatita de oamenii satului in care traieste si unde-si ingroapa toti copiii.
  Drumul alaturi de Bator,carand piatra aurifera la bogatanii satului,putinii banuti primiti,felul in care era inselata,este consemnat dupa fiecare tragedie pe care o petrece cu resemnare.
   Barbatul ii moare din cauza muncii istovitoare din baie(mina),copiii-cinci-ii mor pe rand din cauza unei boli pe care nu si-o explica,vede doar obrajii palizi de pe care se scurgea o faina alba,isi ingroapa copiii pe rand si lupta cu incapatanare pentru ultima fetita,Paunita,cara cu incapatanare piatra de pe deal,urca si coboara,ajutata de calul orb,care-i stie durerea,o asculta,o intelege chiar si cand dupa moartea Paunitei este vandut,stie el,calul, ca cu pretul luat din vanzarea lui, fetita va fi imbracata ca o miresa ,va fi ingropata,iar el orb,cum este,va merge spre alt stapan.Si atunci la despartire de stapana lui,necheaza pentru prima oara dupa o tacere de ani intregi,a tacut respecand durerea stapanei.
  Drumul celor doi: femeie si cal,are intelesul de drumul vietii,incovoiati de durerea mortii ce ii pandea la fiecare pas pe dealul suferintei.
  Viata ei rememorata la capataiul fetitei moarte se confunda cu dealul inalt,urcat pieptis,dealul cu colti,cu poteci batatorite ca si zilele traite.Niciun eveniment nu intervine pe acest drum al durerii,dupa fiecare inmormantare  femeia-mama isi regaseste taria de a munci mai departe.
  Existenta chinuita a femeii este prezentata si din interior printr-un monolog in care vorbeste cu sine.  Portretul acestei femei este realist in relatie cu soarta animalului de povara si el este  fara grai si resemnat in durerea lui,este singurul care intelege osteneala femeii.Infatisarea lor a devenit cu timpul asemanatoare,au imbatranit la fel in vesnicul tropotit al zilelor.

  Despartirea de Bator este un moment plin de tragism,dialogul cu calul puncteaza nenorocirea care o copleseste si in acest moment intelege ca a devenit o femeie- nimeni,fara nume,fara un rost pe lume,a chemat-o  Maria Dinului,acum isi insuseste porecla,este doar Fefeleaga,asemanatoare cu acel Sisif,a urcat si a coborat fara niciun folos,dar o socotim un personaj inaltator si prezenta acesteia in literatura,dar si in realitate, accentueaza ca minunea desavarsita a lumii este OMUL.