(pag.127)
tabloul: Femeie cu evantai
Constantin
LECCA a fost primul pictor român care a executat
pictură bisericească în stil occidental. A pictat numeroase compoziții și
portrete de inspirație istorică, precum și portrete ale protipendadei
momentului.În politică s-a remarcat ca participant la Revoluția de la
1848 și a susținut formarea și independența Principatelor.Adept al curentului
romantic, dă libertate
imaginației,gustului pentru medieval,mister și pitoresc..
Femeia din tablou,știe că-i pozează
pictorului,de aceea este atentă ,cu privire îndreptată spre cel care o
pictează,a acceptat să pozeze,de acceea are o atitudine degajată.Trecută de
prima tinerețe,își poartă părul pieptănat după moda timpului, are părul
împletit în cozi,prins la spate cu un coc,cu cărare pe mijlocul capului,lăsând
să se vadă fruntea înaltă. În partea dreaptă,are prinse în păr, două
flori: una roşie şi una albă, iar în partea stângă are doar o singură floare
roşie,sunt amintirile adolescenței,ale tinereții. Pe cap,are un voal fin de
dantelă brodat cu flori. Este îmbrăcată
cu o rochie neagră din catifea, cu mâneci bufante,completate cu acceeași
dantelă fină,elegantă, strânse cu manşete colorate.Culorile sunt
sobre,elegante,alese cu grijă.Ţine în mâna stângă un evantai,obiect prin
care,parcă,ține la distanță pe cei din jur,impunând respect,iar cealaltă
mână,ce poartă pe arătător un inel se odihnește pe rochia largă,elegant. Mâinile
îi sunt albe, iar cea în care ţine evantaiul este înmănuşată- o mănuşă albă. La
gât are un lănţişor cu o cruce,este felul de a-și arăta credința creștină,o
altă bijuterie care artă simplitate și decență. Femeia din tablou are ochii
negri, sprâncenele frumos arcuite sub fruntea înaltă, nasul drept, buzele roşii
frumos conturate şi pielea rozalie.Are o
expresie plină de demnitate,privirea este senină,încrezătoare în viața pe care
o are și pe care și-o duce,impune celor din jur respect,este apreciată pentru
încrederea pe care o dă celorlalți,sigur este o femeie educată,cu multă
stăpânire de sine.Prin atitudinea și respectul,pe care-l impune,este un model
de viață și de urmat.Fundalul tabloului este închis,pentru a se vedea mai bine
dantela și fața femeii.Chiar dacă este o anonimă,îi putem da un singur
nume,,DOAMNA”.
A considerat,desigur,pictorul, că trebuie
să-i așeze portretul în centrul tabloului, pentru a atrage atenția privitorilor,să-i
urmărească cu atenție liniile fine ale penelului,să atragă atenția că de
pictura sa nimeni nu se poate desprinde ușor și chiar plecând,va mai întoarce
capul,iar apoi își va aminti de ochii fascinanți ai femeii din tabloul văzut cu
plăcere într-o galerie de artă.