!!!atenție: (Naratorul este persoana care
povestește o anumită întâmplare, fiind inventat odată cu textul de către autor. El este o
"voce" căreia autorul îi încredințează misiunea de a povesti faptele,
de a descrie locurile și personajele. Se regăsește în operele epice (a
nu se confunda cu eul liric, care se găsește în operele
lirice).
În funcție de perspectiva narativă, naratorul
poate fi de trei tipuri:
-narator obiectiv, când relatarea evenimentelor se face
la persoana a III-a, iar "vocea"
pare să cunoască tot ce li se întâmplă personajelor;
-narator personaj, narator subiectiv, când relatarea se
face la persoana I, naratorul devenind personaj în
text, exprimându-și părerea cu privire la fapte, locuri sau personaje. Acest
fapt poate interveni în veridicitatea faptelor relatate, narațiunea devenind
subiectivă;
-narator “martor”, în care relatarea faptelor se face din
punctul de vedere a unui "personaj" din afara actiunii.)
1=Prin povestire,trecutul ,de când era elev,
prinde viață și se confundă cu prezentul.Naratorul este
narator-personaj,participă,este credibil și subiectiv,povestește o întâmplare
prin intermediul pronumelor și verbelor la pers.Isingular.Prin trecerea la persoana a3a,devine autorul
povestirii,narator obiectiv,povestește despre întâmplările din ,,povestirea
neobișnuită” a colegului său,dând detalii.
2=Autorul este
persoana care imaginează şi scrie o operă literară,elevul Ion M.Ion a scris o
povestire.
Naratorul este persoana care povesteşte
o anumită întâmplare neobișnuită despre un cocoș.
Personajul este
o persoana,colegul de clasă, care a participat la acţiunea prezentată în
compunerea scrisă:el a alergat după
cocoș și a fost,într-un fel, personaj principal
(protagonist).
3=atenție!!!! Opera
literara prezintă mai multe caracteristici:
-
trezește in sufletul cititorului emoții și sentimente;
- are un conținut (idei, sentimente, acțiuni, tablouri) care este exprimat într-o forma artistică: între conținut și formă existaă o stransă legatură, opera literară fiind un tot unitar;
- are o structură (tema, idee, motiv, conflict, subiect, personaj, moduri-de expunere, elemente de prozodie, etc). - dacă în alte arte (muzica, pictura, sculptura) se folosesc sunetul, culoarea sau piatra, literatura este o artă a cuvântului.
- are un conținut (idei, sentimente, acțiuni, tablouri) care este exprimat într-o forma artistică: între conținut și formă existaă o stransă legatură, opera literară fiind un tot unitar;
- are o structură (tema, idee, motiv, conflict, subiect, personaj, moduri-de expunere, elemente de prozodie, etc). - dacă în alte arte (muzica, pictura, sculptura) se folosesc sunetul, culoarea sau piatra, literatura este o artă a cuvântului.
==substantive: imaginația;viața;scriitor;
4=de domnul Georgescu=complement de agent
peste coșar=compl.circ
de loc
un cal=subiect
fantasticului=atrib.substantival genitival
scriitor=nume
predicativ
5=colega; învățătoare;
6=Omule, ascultă sunetul vieții!
7=prietenului=compl.indirect
conform regulilor=compl.circ.
de mod
asemenea unui
convoi=nume predicativ
8=Poveștile lui sunt aducerile-aminte ale unei
copilării fericite.
9=O
poveste neobișnuită
Ssst!șase!vine!
este anunțul pe care-l face ,,elevul de serviciu”înainte de intrarea
profesorului de mate.Este cel mai sever,nu suntem la locurile noastre când
intră, imediat test.Și-atunci ne-am organizat: dacă va fi întrebat cel de
servici de ce este la ușă,va spune ceva:închidea ușa,ridica un creion
căzut...orice va spune va fi crezut,era de serviciu.
Se deschide catalogul,se face prezența,unii se
roagă,alții își spun ,,ce-o fi,o fi”,alții sunt liniștiți,sunt pregătiți,au
tema corectă,știu tot.Așa este la fiecare oră,apoi predarea,notițe,tema pentru
acasă,întrebări :cine nu a înțeles și gata... a trecut.Credeam că niciodată nu
va fi altfel,până într-o zi,când Domnul
de mate a găsit o minge de tenis lângă catedră.Bineînțeles că fiecare a
negat :habar n-aveam. Dar n-a fost
așa,l-am văzut dus pe gânduri,apoi zâmbind și dintr-odată provocarea:,,cine
crede că poate juca trei din trei?”Liniște...și-apoi eu și doi colegi sărim din
bancă,spunând că practicăm tenis de
performanță.Ce a urmat,a fost o surpriză: am mers pe terenul de sport și am
jucat împotriva Domnului;l-am văzut asemenea unui tenismen
adevărat:rapid,atent,era un adevărat dans în fața fileului,ne-a lăsat să
câștigăm.Dar am văzut alt prof de mate.Cine este,ne întrebam.
Ne-a lămurit diriga: cum nu știm? a fost unul din marii
tenismeni ai României și ne-a povestit ce știa. La ora următoare, toți l-am întâmpinat cu
aplauze,putea să ne dea și test,îl vedeam altfel. Iată cum poate schimba ora de mate o banală
minge de tenis!!!