luni, 17 octombrie 2016

clasa a7a--Evaluare--pag.88


!!!atenție:  (Naratorul este persoana care povestește o anumită întâmplare, fiind inventat odată cu textul de către autor. El este o "voce" căreia autorul îi încredințează misiunea de a povesti faptele, de a descrie locurile și personajele. Se regăsește în operele epice (a nu se confunda cu eul liric, care se găsește în operele lirice).
În funcție de perspectiva narativă, naratorul poate fi de trei  tipuri:
-narator obiectiv, când relatarea evenimentelor se face la persoana a III-a, iar "vocea" pare să cunoască tot ce li se întâmplă personajelor;
-narator personaj, narator subiectiv, când relatarea se face la persoana I, naratorul devenind personaj în text, exprimându-și părerea cu privire la fapte, locuri sau personaje. Acest fapt poate interveni în veridicitatea faptelor relatate, narațiunea devenind subiectivă;
-narator “martor”, în care relatarea faptelor se face din punctul de vedere a unui "personaj" din afara actiunii.)
  1=Prin povestire,trecutul ,de când era elev, prinde viață și se confundă cu prezentul.Naratorul este narator-personaj,participă,este credibil și subiectiv,povestește o întâmplare prin intermediul pronumelor și verbelor la pers.Isingular.Prin trecerea  la persoana a3a,devine autorul povestirii,narator obiectiv,povestește despre întâmplările din ,,povestirea neobișnuită” a colegului său,dând detalii.
2=Autorul este persoana care imaginează şi scrie o operă literară,elevul Ion M.Ion a scris o povestire.
    Naratorul este persoana care povesteşte o anumită întâmplare neobișnuită despre un cocoș.
   Personajul este o persoana,colegul de clasă, care a participat la acţiunea prezentată în compunerea scrisă:el  a alergat după cocoș și a fost,într-un fel,  personaj principal (protagonist).
3=atenție!!!!  Opera literara prezintă mai multe caracteristici:
-  trezește in sufletul cititorului emoții și sentimente;
-  are un conținut (idei, sentimente, acțiuni, tablouri) care este exprimat într-o forma artistică: între conținut și formă existaă o stransă legatură, opera literară fiind un tot unitar;
- are o structură (tema, idee, motiv, conflict, subiect, per­sonaj, moduri-de expunere, elemente de prozodie, etc).                                                                                                                                                                      -  dacă în alte arte (muzica, pictura, sculptura) se folosesc  sunetul, culoarea sau piatra, literatura este o artă a cuvântului.
==substantive: imaginația;viața;scriitor;
4=de domnul Georgescu=complement de agent
     peste coșar=compl.circ de loc
     un cal=subiect
     fantasticului=atrib.substantival genitival
     scriitor=nume predicativ
5=colega; învățătoare;
6=Omule, ascultă sunetul vieții!
7=prietenului=compl.indirect
     conform regulilor=compl.circ. de mod
     asemenea unui convoi=nume predicativ
8=Poveștile lui sunt aducerile-aminte ale unei copilării fericite.
9=O  poveste  neobișnuită
        Ssst!șase!vine! este anunțul pe care-l face ,,elevul de serviciu”înainte de intrarea profesorului de mate.Este cel mai sever,nu suntem la locurile noastre când intră, imediat test.Și-atunci ne-am organizat: dacă va fi întrebat cel de servici de ce este la ușă,va spune ceva:închidea ușa,ridica un creion căzut...orice va spune va fi crezut,era de serviciu.
Se deschide catalogul,se face prezența,unii se roagă,alții își spun ,,ce-o fi,o fi”,alții sunt liniștiți,sunt pregătiți,au tema corectă,știu tot.Așa este la fiecare oră,apoi predarea,notițe,tema pentru acasă,întrebări :cine nu a înțeles și gata... a trecut.Credeam că niciodată nu va fi altfel,până într-o zi,când Domnul  de mate a găsit o minge de tenis lângă catedră.Bineînțeles că fiecare a negat :habar  n-aveam. Dar n-a fost așa,l-am văzut dus pe gânduri,apoi zâmbind și dintr-odată provocarea:,,cine crede că poate juca trei din trei?”Liniște...și-apoi eu și doi colegi sărim din bancă,spunând că  practicăm tenis de performanță.Ce a urmat,a fost o surpriză: am mers pe terenul de sport și am jucat împotriva Domnului;l-am văzut asemenea unui tenismen adevărat:rapid,atent,era un adevărat dans în fața fileului,ne-a lăsat să câștigăm.Dar am văzut alt prof de mate.Cine este,ne întrebam.
Ne-a lămurit diriga: cum nu știm? a fost unul din marii tenismeni ai României și ne-a povestit ce știa.    La ora următoare, toți l-am întâmpinat cu aplauze,putea să ne dea și test,îl vedeam altfel.                 Iată cum poate schimba ora de mate o banală minge de tenis!!!