Poezia,,Sfârșit
de toamnă”de Vasile Alecsandri
a..informații despre autor:
Poetul s-a născut la
Bacău, la 14 iunie 1818 (o altă dată acreditată este 21 iulie 1821), fiind una
dintre personalitățile marcante din viața literară și culturală a României. Vasile Alecsandri a debutat ca scriitor,
în 1840, cu nuvela "Buchetiera de la Florența", în paginile
"Daciei literare" și cu pieseta "Farmazonul din Hârlău",
jucată pe scena secției românești a teatrului ieșean (tipărită în 1841). A desfășurat o intensă
activitate politică, redactând, în 1848, memoriul "Protestație în numele
Moldovei, al omenirei și al lui Dumnezeu" și a colaborat la elaborarea
programului politic "Prințipiile noastre pentru reformarea patriei".
În martie 1848, a scris "Deșteptarea României". "Un episod din
1848" este un fragment de proză în care scriitorul a evocat evenimentele
de la 1848. A editat două culegeri de poezii populare ("Poezii
populare ale românilor. Balade. Cântice bătrânești" 1852-1853, ediție
completă 1866), și-a editat primul volum de versuri ("Doine și
Lăcrămioare", 1853), a compus piese de teatru și poezii cu un puternic
suflu mobilizator (între altele "Hora Unirii").publică în revista Bucovina poeziile
populare Toma
Alimoş, Blestemul, Şerb
sărac, Mioara, Mihu
Copilul. Începe să lucreze la ciclul Chiriţelor cu Chiriţa
în Iaşi. Aceasta va fi urmată de Chiriţa în
provincie (1852), Chiriţa în voiagiu(1864) şi Chiriţa în balon (1874).
b..informații despre textul citit:
Pastelul ,,Sfârșit de toamnă”, creat în 1868, descrie, cu tristețe și melancolie, ultimele
zile de toamnă și apropierea iernii. Majoritatea poeziilor din
volumul,,Pasteluri” au fost publicate în revista Convorbiri literare, în anii
1878-1875. ,,Sfârșit de toamnă” aparține genului liric, deoarece sentimentele
autorului sunt exprimate în mod direct prin intermediul eului liric, al
imaginilor vizuale, auditive și prin figuri de stil.
Ca specie
literară este un pastel, adică o operă lirică în versuri care conturează un
tablou din natură cu sugestia discretă a sentimentelor. Criticul
literar George Călinescu l-a comparat pe V. Alecsandri cu pictorul Nicolae
Grigorescu, apreciind că ,,Pastelurile” aduc în literatura română o poezie nouă, în care predomină tehnica picturală.
c..discutarea
textului:
Din punct de vedere compozițional ,,Sfârșit de toamnă” este alcătuit din
patru strofe- catren.
De-a lungul întregului text se poate observa că între elementele aparținând naturii cosmice și elementele naturii terestre apare o legătura permanentă, deoarece elementele
cosmice determină transformări în cadrul elementelor terestre.
Textul ,fiind un
pastel, modul de expunere predominant este descrierea.
În
prima strofa, poetul exprimă imaginea vizuală a păsărilor călătoare care își
iau zborul, fugind în pribegie ,,de zile rele”. Folosind enumerația
,,cocostârci, rândunele, cucoare”, poetul fixează în cadrul natural imaginea
păsărilor călătoare ,,înșirate în lung zbor”.
Verbele la perfect compus, forma inversă a verbelor
,,părăsit-au” , ,,pribegit-au” , evidențiază în prim plan imaginea păsărilor
călătoare. Folosite în inversiuni, aceste verbe sporesc expresivitatea
imaginilor.
Metafora ,,zile rele” care conține un epitet sugerează specificul iernii. Epitetele ,,rele” și ,,lungi” sugerează caracteristicile
cadrului natural, iar epitetul ,,jalnic” , folosit în inversiune, exprimă în mod
direct, sentimentele eului liric, dar și a tuturor celor care urmăresc zborul
păsărilor.
În strofa a doua, poetul descrie
transformările care au loc în plan terestru.Lirismul textului se accentuează, deoarece imaginilor vizuale li se alătură și imagini auditive accentuând nota
de tristețe. Perechile de antonime ,,vesela-trista” și ,,verde-vestejită” ,
repetiția adverbului ,,acum” marchează antiteza dintre cele două anotimpuri:
primăvara și toamna.
Sunt scoase în
evidență sentimentele de nostalgie ale poetului la amintirea câmpiilor înverzite și deznădejdea sa în fața naturii lipsite de viață.
Atmosfera de
tristețe este subliniată și prin folosirea adverbelor cu conținut trist:
plutesc, zbor, cad, se dezlipesc. Prin aceste verbe se realizează iarăși
personificarea naturii. Compararea
frunzelor cu ,,frumoasele iluzii” dintr-un suflet omenesc accentuează lirismul
textului trimițând cu gândul la trecerea ireversibilă a timpului.
De pretutindeni, ,,din tuspatru părți a lumii”, pe cer se ridică nouri negri plini de geruri,
comparați de poet ,,ca balaurii din poveste”. În fața acestei amenințări
soarele iubit s-ascunde. Repetiția substantivului ,,nouri”, epitetele: ,,negrii,
grozavii” și substantivele ,,geruri” sugerează starea de teamă și de neliniște care
se instalează în sufletul oamenilor.
Poetul personifică natura prin intermediul verbelor ,,se ridică, se ascunde”. Epitetele:,, negri,
grozavii, iernatici, croncănitoare ”scot în evidență caracteristici ale
tabloului, însușirile elementelor naturii, dar și starea sufletească a eului
liric,a poetului.
Epitetul ,,croncănitor” sugerează o imagine auditivă. Trecerea corbilor iernatici însoțită de croncănituri este prevestitoare de rău.
Ultima strofa prezintă un scurt tablou
al iernii.
Repetiția
verbului ,,vine” are o mare forță expresivă realizând și personificarea iernii.
Prin personificare iarna este înfățișată ca o vrăjitoare care își trimite
mesagerul.
Enumerația
din ultimile două versuri: ,,boi rag” , ,,caii rânchează” , ,,câinii latră la un
loc” realizează o imagine auditivă prin care se conturează vacarmul în rândul
viețuitoarelor domestice.
Ultimul
vers al acestei strofe are un ritm mai domol, mai calm opus celorlalte versuri.
Personificarea iernii și a vântului, repetiția amintită,
enumerația verbelor la prezent contribuie la realizarea unei atmosfere care
poate să îngrozească pe oricine.
Figurile de stil prezente în
poezie sunt:
- Comparația:,, frunzele cad, zbor în aer și de crengi se dezlipesc ca frumoasele iluzii dintr-un suflet omenesc; din tuspatru părți a lumei se ridica-nalt la ceruri, ca balauri din poveste, nouri negri plini de geruri”;
- Enumerația: cocostârci și rândunele; frunzele cad, zbor, se dezlipesc;
- Repetiția: iarna vine, vine;
- Inversiunea: a lor cuiburi, lung zbor, al nostru jalnic dor, vesela verde câmpie, grozavii nori;
- Epitet: vesela verde câmpie, lunca ruginită, corbi iernatici, grozavii nori.
- Comparația:,, frunzele cad, zbor în aer și de crengi se dezlipesc ca frumoasele iluzii dintr-un suflet omenesc; din tuspatru părți a lumei se ridica-nalt la ceruri, ca balauri din poveste, nouri negri plini de geruri”;
- Enumerația: cocostârci și rândunele; frunzele cad, zbor, se dezlipesc;
- Repetiția: iarna vine, vine;
- Inversiunea: a lor cuiburi, lung zbor, al nostru jalnic dor, vesela verde câmpie, grozavii nori;
- Epitet: vesela verde câmpie, lunca ruginită, corbi iernatici, grozavii nori.
Elementele de prozodie sunt și ele specifice operei
lirice. Rima este împerecheată, ritmul este trohaic. Măsura amplă de 15-16
silabe accentuează dimensiunile unui tablou dezolant de toamnă.
În poezie, predomină substantivele și adjectivele,
fiind o descriere. Verbele sunt la timpul trecut, când este vorba de plecarea
păsărilor călătoare, la prezent în strofele a doua și a treia, care descriu
transformările petrecute în natură.
,,Sfârșit de toamnă ”este o poezie plină de armonie, în care măreția și frumusețea naturii capătă contur prin forța cuvântului.
,,Sfârșit de toamnă ”este o poezie plină de armonie, în care măreția și frumusețea naturii capătă contur prin forța cuvântului.
.