Aicea totul seamănă cu tine
Sau poate eu asemănări îți caut;
Flori de ninsoare mari, diamantine,
Suavi mesteceni-melodii de flaut.
Sau poate eu asemănări îți caut;
Flori de ninsoare mari, diamantine,
Suavi mesteceni-melodii de flaut.
Brazii înalți și copleșiți de nea
Par crini enormi acoperiți de floare-
Cu dorul meu de pretutindenea
Te caut ca o plantă suitoare.
Par crini enormi acoperiți de floare-
Cu dorul meu de pretutindenea
Te caut ca o plantă suitoare.
În șarpele de fum ce suie lin
Făptura ta subțire se mlădie,
Vântul de nord în fulgii care vin
Te spulberă, te-adoarme și te-nvie.
Făptura ta subțire se mlădie,
Vântul de nord în fulgii care vin
Te spulberă, te-adoarme și te-nvie.
Cețuri târzii – flori de ninsoare, flori
Tresar și se-nfioară omenește,
Și parcă însăși noaptea uneori
Cu ochii tăi de-aproape mă privește.
Tresar și se-nfioară omenește,
Și parcă însăși noaptea uneori
Cu ochii tăi de-aproape mă privește.
O, ceas de taină – clipele dispar,
E numai gândul meu umblând aiurea.
Si neaua cu sclipiri de nenufar
Trecând prin mine, bântuie pădurea.
E numai gândul meu umblând aiurea.
Si neaua cu sclipiri de nenufar
Trecând prin mine, bântuie pădurea.
Sunt numai eu care mi-aduc aminte…
Din toate-ai dispărut, nu te mai vezi.
Doar inima cu dorul ei fierbinte
Topește-n jur imensele zăpezi.
Din toate-ai dispărut, nu te mai vezi.
Doar inima cu dorul ei fierbinte
Topește-n jur imensele zăpezi.
(între vis și realitate)
Poezia ,,Miraj
de iarnă” emoționează prin felul în care autorul
își exprimă, în mod direct, ideile, sentimentele de dor, de iubire apelând la
un limbaj artistic. Poezia este
un text liric, pe tema iubirii, punând în lumină dorul copleșitor,
exprimat prin elementele naturale în care-o regăsește pe iubită.
În primul rând, monologul îndrăgostitului se
oprește din căutări,,aicea”, într-un
loc,un popas unde ,,totul seamănă cu tine”,unde o poate regăsi în fiecare
detaliu.Îi este dor și
mărturisește glumind că-i caută ,,poate”potriviri,similitudini în florile
zăpezilor ,,diamantine”strălucitoare sau în cântecul vrăjit ,,de flaut”al
mestecenilor reînnoitori de viață. Dansul
privirilor în natură admiră
brazii,,copleșiți de nea”comparați cu,,crini”regali,puri și inocenți,imagini
vizuale de basm. Îndrăgostitul plin de sensibilitate se vede ca într-un spectacol al vrăjii-,,ca o plantă suitoare”- dorul o caută oriunde,și-o imaginează
întrupându-se,, în șarpele de fum
ce suie lin”, metaforă a iluziei
morții și a învierii,risipite,alinate,înviorate de mistuirea sufletului .
În al doilea rând, iubita visată în aburii de,,flori”ai întunericului-ceața- i-a
împrumutat nopții magice ,,ochii”care-l privește,iar el se simte
adorat.Personificarea nopții ca o iubită
dorită,asociată subconștientului,visării este o prezență constantă, și nu o
revelație spontană.În penultima strofă, interjecția,, o” accentuează o altă stare a eului liric :este gândirea în ,,ceas de taină”,
timpul nu mai există,spiritul hoinărește
într-o lume ireală a purității ,se simte inundat ,bântuit de,,pădurea”-metaforă
a freneziei,spaimelor,loc al durerii,al dorințelor.În final realitatea este
văzută cu tristețe:,,sunt numai eu”cu propriile
trăiri,iar ea,iubirea a pierit ca
fumul,ca vântul,ca ceața,ca un abur,Este atâta durere în,, inima cu dorul ei
fierbinte”,încât poate topi răceala,distanța,imposibilitatea la reîntoarcerea
clipelor fericirii.
În concluzie, poezia este o confesiune,o
meditație despre iubire și existență ,o metaforă a iubirii spiritualizate a
celuia pentru care dragostea este dureros de dulce ,pură, nostalgică, iar
iubita este dorită.
Versurile
sunt scurte și uniforme, toate au 11 silabe, rima este încrucișată ceea ce
conferă versurilor o sonoritate melodioasă, înaltă care sugerează pasiunea
ființei în consonanță cu natura.