joi, 8 decembrie 2016

Zâna Zorilor--fragment de basm

,,A fost ce-a fost: dacă n-ar fi fost nici nu s-ar povesti.
A fost odată un împărat, un împărat mare și puternic; împărăția lui era atât de mare, încât nici nu se știa unde se începe și unde se sfârșește.
Unii ziceau că ar fi fără de margini. Iar alții spuneau că țin minte de a fi auzit din bătrâni că s-ar fi bătut odinioară împăratul cu vecinii săi, din care unii erau și mai mari și mai puternici, iară alții mai mici și mai slabi decât dânsul.
Despre împăratul acesta a fost mers vorba cât e lumea și țara, cum că cu ochiul cel de-a dreapta tot râde, iară cu cel de-a stânga tot lăcrămează neîncetat. În zadar se întreba țara, că oare ce lucru să fie acela, că ochii împăratului nu se pot împăca unul cu altul. Dacă mergeau voinicii la împăratul, ca să-l întrebe, el zâmbea a râde și nu le zicea nimic. Așa rămase vrajba dintre ochii împăratului o taină mare despre care nu știa nimeni nimic, afară de împăratul.
Crescură feciorii împăratului. Ce feciori! Ce feciori! Trei feciori în țară ca trei luceferi pe cer! Florea, cel mai bătrân era de un stânjen de înalt, cu niște umeri încât nu l-ai putea măsura cu patru pălmi cruciș.
Cu totul alta era Costan: mic la statură, îndesat la făptură, cu brațul de bărbat, cu pumnul îndesat. Al treilea și cel mai tânăr fecior al împăratului e Petru: înalt, dar subțire, mai mult fată decât fecior. Petru nu face multă vorbă: el râde și cântă, cântă și râde de dimineață până în seară.
Numai câte odată-l vede omul mai întunecat, dă cu mâna pletele în dreapta și în stânga de pe frunte și atunci ți se pare că vezi pe un bătrân din sfatul împăratului.
– Măi Floreo, tu ești acum mare; du-te și întreabă pe taica, pentru ce-i plânge lui un ochi, iar altul râde pururea.
Așa zise Petru către frate-său Florea într-o bună dimineață. Dar Florea nu s-a dus: el știa încă de mic că împăratul se supără, dacă-l întrebă cineva de astă treabă.
Tot așa o păți Petru și cu frate-său Costan.”   (Ioan Slavici-Zâna Zorilor)
  
       Fragmentul citat aparţine unui basm cult, pentru că are câteva din trăsăturile acestuia: ca structură, basmul cult, deşi este o creaţie originală, nu se îndepărtează esenţial de modelul folcloric.Astfel,  preluând şi îmbinând motivele basmelor populare, prin marelei talent scriitoricesc, reuşeşte să imprime o coloratură poetică personajelor, naturii şi sentimentelor, dând, astfel, epicului fantastic o liricizare aproape desăvârşită.Titlul basmului ,un substantiv compus–,,Zâna”,făptură magică,simbol al purității,al făgăduinței și genitivul ,,zorilor”-ora vieții paradisiace,a bucuriei de a trăi.

În primul rând este un text epic: are acţiune, personaje, narator.Aparține genului epic ,pentru că  apare vocea naratorului,care relatează fapte și  întâmplări la persoana a-3a,principalul mod de expunere fiind narațiunea.(Prin descriere se fixează cadrul întâmplărilor,atmosfera,se încetinește ritmul și se caracterizează direct personajele.Dialogul dinamizează acțiunea,conferă autenticitate,pune accent pe relațiile dintre personaje).În ceea ce priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului este prezentată expozițiunea și o parte din intriga basmului.Se fixează cadrul spațio-temporal,formula inițială indică intrarea în timpul imaginar,un timp nederminat,,a fost ce-a fost”,spațiul este arătat exagerat,marcat de nedeterminare,este atât de necuprins,încât pare că împărăția cuprinde întreaga planetă,iar confruntările armate din vechime s-au purtat între cele  mai mari sau mai mici teritorii. Împăratul ce stăpânea marele teritoriu era deosebit la înfățișare:un ochi îi râdea,trăia bucuria vieții,celălalt plângea ca semn al durerii,tristeții.Taina ,,vrajba”ochilor era necunoscută  chiar și de cei apropiați.Cei trei feciori ai împăratului admirați ,parcă nepământeni,,ca trei luceferi”-fii ai soarelui,sunt descriși ca Feții Frumoși cu înfățișarea unor adevărați luptători.Au nume din calendarul ortodox:Florea,Costan,Petru-cel mic este plin de optimism:râde și cântă,dar este dornic de a afla taina tatălui său și-i îndeamnă pe frații mai mari să dezlege misterul,simte că părintele său este nefericit ,nu trăiește în echilibrul firesc.Temători,aceștia refuză.
În al doilea rând, fragmentul aparţine unui basm, deoarece locurile  și personajele înfăţişate au caracteristici deosebite.În basm apare cifra ,,trei”care este  un semn al  totalității. Specific basmului cult este modul în care se individualizează prin descriere personajele. Prin portretele fizice acestea sunt modele de perfecțiune.Mesajul fragmentului este plin de mister .   Oralitatea se marchează prin exprimare afectivă cu hiperbole,comparații, exclamații,asemenea vorbirii simple,populare.
În concluzie,fragmentul aparține basmului prin cele arătate.