Afară-i toamnă, frunza-mprăştiată,
Iar vântul svârlă-n geamuri grele picuri;
Şi tu citeşti scrisori din roase plicuri
Şi într-un ceas gândeşti la viaţa toată.
Pierzându-ţi timpul tău cu dulci nimicuri,
N'ai vrea ca nimeni-n uşa ta să bată;
Dar şi mai bine-i, când afară-i sloată,
Să stai visând la foc,de somn să picuri.
Şi eu astfel mă uit din jet de gânduri,
Visez la basmul vechiu al zânei Dochii,
În juru-mi ceaţa creşte rânduri-rânduri;
De odat-aud foşnirea unei rochii,
Un moale pas abia atins de scânduri...
Iar mâni subţiri şi reci mi-acopar ochii.
Opera lirică este opera literară în care autorul își
exprimă gândurile și sentimentele în mod direct, utilizând numeroase procedee
artistice -imagini artistice și figuri de stil.
Trăsături:
-modurile de expunere tipice sunt descrierea și monologul
liric;
-în text sunt prezente mărcile lexico-gramaticale ale
eului liric -pronume și verbe la persoana I sau a II-a, singular sau plural,
interjecții, verbe la mod imperativ;
-utilizarea numeroaselor procedee artistice: imagini
artistice :vizuale, auditive, dinamice, olfactive și figuri de stil: epitete,
metafore, comparații,enumerații,personificări;
-părțile de vorbire predominante sunt substantivele și
adjectivele specifice descrierii.
Această poezie este un sonet-cântecel- poezie cu formă
fixă, alcătuită din două catrene și două terține, cu ritm iambic și măsura
versului de unspsrezece silabe.
În
primul rând, este un text liric, pentru că exprimă trăirile proprii ale
poetului în mod direct.Cadrul e melancolic, atmosfera din poezie este încărcată
cu nostalgie, toamna reprezintă legătura între natură și sentimentele poetului.
Textul se deschide cu descrierea anotimpului stingerii al
amorțirii-toamna cu vântul risipind frunzele cândva exprimau
feeria și frumusețea naturii,izbind în geamuri cu,,grele picuri”,lacrimile
cerului,decor în contrast cu interiorul calm și primitor,alături de foc.
Sentimentul dominant este tristețea profundă a poetului, in concordanta
deplina cu anotimpul deprimant. Ipostaza eului
liric este impersonală,se adresează sieși ca unui alt eu concretizat prin persoana a doua singular: ,,Și tu citesti scrisori din roase plicuri / Și într-un ceas gândești la
viața toată". Singur în camera sa, poetul recitește scrisori vechi,
ilustrate prin epitetul ,,roase plicuri”care îi trezesc sentimente
tulburătoare, așa încât meditația
profundă îl determină să-și rememoreze ,,într-un ceas viața toată".Este
un moment al rememorării trecutului în pagini răzlețe ca-ntr-un film de
iubire,iar timpul s-a oprit în loc.
Micile plăceri
ale timpului visării îl îndepărtează,îl izolează de vremea umedă, adâncirea în
trecut, în liniștea caldă îi creează senzația de visare și somn,dorind ca
nimeni să nu-i tulbure intimitatea:,,nime-n ușa ta să bată". După timpul
amintirilor retrăite: ,,Și într-un ceas gândești la viața toată” urmează
altul — cel al timpului de poveste.Cufundat în gânduri, reînvie basmele
copilăriei, ale ,,zânei Dochii", în timp ce între el și restul lumii
,,ceața crește rânduri-rânduri". Repetiția ,,rânduri-rânduri"
proiectează într-un spațiu temporal infinit starea de meditație solitară de
care poetul se simte copleșit.
Prezența
feminină apărută din basmul visat este diafană, fantomatică, compusă din linii
și umbre ce nu pot fi descoperită: ,,Deodat-aud foșnirea unei rochii, / Un
moale pas abia atins de scanduri.../ Iar mâni subțiri și reci mi-acopăr ochii."
Mâinile ei,,subțiri și reci"acoperă ochii triști ai iubitului cufundat în
visare, stare pe care silueta diafana și ireală a femeii nu o întrerupe, ci o
adâncește și o prelungește într-un spațiu atemporal, astfel încât realitatea se
contopește cu visul, amplificând misterul.
Povestea erotică o dorește împlinită prin vis,acolo unde totul e perfect.
Povestea erotică o dorește împlinită prin vis,acolo unde totul e perfect.
În al doilea
rând, textul este liric, deoarece există un eu liric. Acesta îşi face simţită
prezenţa prin formele pronumelor ,,tu,ți;eu,mi,mă”, prin verbele la persoana I
și a2a. „citești,gândești,visez”. În al treilea rând, caracterul liric al
textului este dat de limbajul folosit, care creează imaginea vizuală a toamnei
cenușii,a apariției vaporoase a iubitei, prin intermediul cărora poetul îşi
exprimă emoţiile, figurile de stil:epitete: ,,grele,roase,dulci , subțiri și reci”,
repetiții :,,rânduri-rânduri“,inversiunea:,,dulci nimicuri”,forme arhaice ale
cuvintelor:,,nime”accentuează starea de vis.
Epitetul ,,dulce" determină substantivul
,,nimicuri"arătând plăcerea interioară a poetului de a-și petrece timpul
cu amintirile cele mai prețioase, într-o singurătate totală, izolat de lumea
din afară, dorind ca nimeni să nu-i tulbure intimitatea.
Limbajul
artistic se arată şi prin forma muzicală a textului, care este organizat din
două catrene și doua terține, are ritm iambic și măsura versului de 11 silabe.
Rima este îmbrațișată în catrene și încrucișată în terține.
În concluzie,poezia,,Afară-i
toamnă” este lirică, deoarece, prin vocea melodioasă a eului liric,
fără abuz de figuri de stil, în vers amplu, într-un cadru intim cuplul trăiește
emoția,armonia la modul sublim.