(stoi, -ie, adj. (reg.) care nu poate fi clintit; de
neclintit.)
(Dicţionar de arhaisme şi regionalisme)
(Dicţionar de arhaisme şi regionalisme)
,,Ce s-aude?ce s-aude?
Ori sunet de clopoțele?
Ori e glas de turturele?
Nici e glas de turturele,
Nici sunet de clopoțele,
Ci e mândru voinicel,
Voinicelul Stoinicel,
Cu mândruța după el.
Și-i ieși dușmanu-n cale:
-Stoinicele,Stoinicele,
De vrei bine să-ți mai fie,
Dă-mi tu mândrulița mie!
Dar Stoinicel tot râdea
și glumind îi răspundea:
-Eu mândruța nu ț-oi da,
Până capu-n sus mi-o sta,
Că mândruța mi-i frumoasă!
și zice dușmanu-așa:
-Stoinicele,Stoinicele,
Să îmi dai arma ta mie,
De vrei bine să-ți mai fie!
Dar Stoinicel iar râdea
Și la dușman răspundea:
-Eu arma nu îți voi da,
Până m-oi putea lupta!
Și dușmanul se mira
Și către voinic zicea:
-Stoinicele,Stoinicele,
Dă-mi măcar calul tău mie,
De vrei bine să-ți mai fie!
Stoinicel din dinți mișca
și către dușman zicea:
-Dușmane,Măria-Ta,
Eu calul nu îți voi da,
c-am jurat pe sănătate
să mă scoată de la moarte.
Tâlharii bine-auziră
și aproape ei veniră.
Și ei își făcură plan
Să vină lângă dușman,
Să prindă pe Stoinicel
și mândruța d-îngă el.
Stoinicel,ca un viteaz,
Nu da la tâlhari răgaz,
Îndată sare pe cal,
Bagă mâna-n buzunar,
Fluieră una frumos
și-aruncă galbeni pe jos.
Tâlharul tot culegea,
Stoinicel capuri tăia
și mai fluieră o dată,
să vină și a lui ceată,
cea prin codru-mprăștiată;
Apoi,dacă se-aduna,
Stoinicel porunci dădea:
-Cei mai iuți,pe dinainte,
Să dați la dușman plăcinte;
Cei mai moi,pe dinapoi,
Mergem în codru la noi!”
(balada
populară—Stoinicel Viteazul)
Balada populară este o specie a genului epic, care
prezintă o întâmplare din trecutul îndepărtat sub forma unei acțiuni simple, cu
un număr mic de personaje, prezentate de obicei în antiteză și în care realul
se împletește cu fabulosul.Autorul anonim își exprimă indirect ideile și sentimentele
prin intermediul acțiunii și al personajelor. Întâmplările relatate sunt
situate în timp și spațiu ca în orice operă epică.Tema este confruntarea dintre
bine și rău cu învingerea binelui asupra răului.
Un prim argument îl reprezintă acțiunea simplă organizată
pe momentele subiectului.
Expozițiunea începe cu o întrebare repetată de mare
expresivitate prin care se
stârnește curiozitatea despre apariția unui personaj.Autorul anonim scornește o
ghicitoare despre sunetele vestitoare ale apariției a două personaje:sunetele
clopoțeilor și glasul turturelelor sunt asemenea unui început ce pregătește
o acţiune-este intriga.În calea ,,voinicelului Stoinicel”apare ,,dușmanu” –asemenea unui
zmeu,căpcăun- personaj întunecat și înspăimântător, are o atitudine ostilă,
răuvoitoare care-l urăşte și,pe un ton amenințător,îi cere darurile vieții
acestuia:,,mândruța”-iubita,arma- simbolul dreptății și al păcii, calul- simbol
de curaj, graţie şi viteză,toate aceste cereri cu condiția,,de vrei bine să-ți
mai fie”- dar a fi bine este dreptul omului din naștere.Fiecare cerere a
dușmanului îl înverșunează pe viteaz:la început râde,apoi este mânios de
îndrăzneala acestuia.Vorbele celor doi sunt auzite de,,tâlhari”-hoții care se
alătură dușmanului,pentru a-l prinde pe Stoinicel,este punctul culminant al
acțiunii.Finalul baladei arată cum Viteazul recurge la o manevră iscusită:le
aruncă acestora,,galbeni pe jos”,iar la fluieratul lui apare,,a lui ceată”care-i
împrăștie pe vrăjmași.Învingători vor merge,,în codru la noi”, loc care îi va
adăposti,un loc al libertății.
Un alt argument este prezența personajelor Balada
are personaje puține,aici personajele sunt reale,
dovedesc însușiri ieșite din comun. Astfel, Stoinicel
este Viteazul- îndrăzneţ, dârz, curajos, are o comportare exemplară ,cu
o stăpânire de sine ieșită din comun, prin caracterizarea indirectă autorul
anonim accentuează însușirile aparte din care face un adevărat Făt-Frumos.. Prin
acest personaj autorul anonim a realizat simbolul luptei pentru libertate și
demnitatea omului liber.
În antiteză cu el,
,,dușmanul”întruchipează viclenia, lașitatea, ipocrizia și răutatea,este
asemenea zmeului basmelor este simbol
al răului universal, al forțelor, omorârea lui semnifică nu doar victoria
binelui asupra răului, ci și restabilirea ordinii, iar,,tâlharii” sunt asemenea
lui:hoți și ticăloși.
În întreaga
baladă, ca în orice creație populară, se observă și utilizarea exprimării
caracteristice comunicării orale. În acest sens se remarcă folosirea unor
vocative ca în limbajul popular:,,Stoinicele,dușmane”, precum și prezența unor
diminutive:,,clopoțele,voinicelul,mândrulița”, construcții
exclamative,repetiții și comparații,,ca un viteaz” sau cuvinte și expresii
populare.
Se remarcă totodată simplitatea și firescul unor procedee
artistice ca epitetele:,,mândru voinicel,fluieră frumos”,hiperbola,,Stoinicel
capuri tăia”arată vitejia celui ce dorește stârpirea răului.
Modul de expunere
dominant în baladă este narațiunea, care se împletește cu dialogul.Dialogul
dintre personaje are un rol important în desfășurarea acțiunii și în
caracterizarea personajelor prin expresivitate și dramatism. Ca în orice operă
epică, autorul-narator își exprimă indirect gândurile și sentimentele de admirație
față de personajul principal al baladei. Faptele sunt relatate obiectiv, la persoana
a treia.
Aceste
aspecte ale stilului, adăugate caracterului epic, numărul redus de personaje
prezentate antitetic și faptele deosebite narate, pun în lumină apartenența
acestei opere la specia baladei populare.
Trăsături
definitorii baladei sunt:
-autorul transmite indirect gândurile şi
sentimentele prin intermediul acţiunii şi personajelor.
-acţiunea, una simplă și liniară, este structurată pe
momentele subiectului, ca în orice operă epică.
Balada conține întâmplări tragice, dramatice,
neobișnuite, iar conflictul este puternic.
-elementele spaţio-temporale sunt limitate.
-la acţiune participă un număr mic de personaje
înzestrate cu puteri excepţionale.
Portretele eroilor sunt realizate prin antiteză şi
prin intermediul hiperbolei. Acestea sunt privite din perspectiva
dominanței interioare.
Personajul principal al baladei populare sau eroul
este cel care participă la întreaga acţiune și are un destin
important. De asemenea, îi sunt atribuite puteri supraomenești, are calități
fizice și morale de excepție. Acesta poate fi caracterizat atât prin
mijloacele caracterizării directe ( de către autor, de celelalte
personaje sau prin autocaracterizare), cât şi prin mijloacele caracterizării
indirecte ( prin fapte, atitudine, limbaj, din relaţia cu celelalte personaje).
-balada populară conține elemente de fabulos, precum:
animalul năzdrăvan, spațiul și timpul sunt mitice, dar și prezența cifrelor
fatidice.
-, sunt prezente motive literare specifice, cum ar
fi: motivul drumului, al cosmosului, cel al comuniunii om-natură.
-prezența procedeelor artistice specifice
folclorului: exagerarea unor elemente, paralelism sintactic repetarea
unor secvențe semnificative. Totodată, implicarea afectivă a
poetului anonim este sugerată prin intermediul dativului etic, a
diminutivelor, a interogației retorice.
-prozodia, versurile sunt scurte, iar rima este
împerecheată sau monorimă.
-modurile de expunere sunt îmbinate.
Unele balade au un final deschis, lipsind deznodământul,
altele au un final tragic, sângeros.