,,Vezi luna-n cingătoarea
Aprinsei bolţi albastre,
Argintul ei tiveşte
Şi pragul casei noastre.
Şi uite, -n clipa asta
Eu nu ştiu ce mă-ndeamnă
Să simt întreg amarul
Acestei nopţi de toamnă.
Dar parcă plâng copacii
Din frunzele lor moarte,
Şi parc-aud un cântec
Cum tremură departe.
Aievea simt în suflet
Cum jalea lui m-apasă -
Aş vrea să fiu acuma
În sat la noi, acasă.
S-ascult cântarea blândă
Cum picură domoală,
Şi capul greu de gânduri
Să-l culc la mama-n poală.
Ea, biata, să-mi sărute
Şuviţele pe frunte,
Norocul să mi-l vadă
În firele cărunte”.
Aprinsei bolţi albastre,
Argintul ei tiveşte
Şi pragul casei noastre.
Şi uite, -n clipa asta
Eu nu ştiu ce mă-ndeamnă
Să simt întreg amarul
Acestei nopţi de toamnă.
Dar parcă plâng copacii
Din frunzele lor moarte,
Şi parc-aud un cântec
Cum tremură departe.
Aievea simt în suflet
Cum jalea lui m-apasă -
Aş vrea să fiu acuma
În sat la noi, acasă.
S-ascult cântarea blândă
Cum picură domoală,
Şi capul greu de gânduri
Să-l culc la mama-n poală.
Ea, biata, să-mi sărute
Şuviţele pe frunte,
Norocul să mi-l vadă
În firele cărunte”.
După părerea
mea, titlul poeziei ,,Departe” –adverb de loc-este deosebit de expresiv: sensul
este la mare distanţă, într-un loc îndepărtat,concretizând metaforic esența
mesajului poeziei,reluat textual prin figuri de stil și imagini artistice. Și
în această poezie există atmosfera specifică
poeziei lui Goga ,o atmosferă de suferință exprimată în cântec de jale,de
paradis pierdut în care mai rămâne amintirea unei lumi de aspect
fantastic.
Poetul simte cum înstrăinarea îl apasă, îi umple sufletul
de dor, iar regretul că a plecat de acasă îl chinuie mereu. Eul liric recheamă amintiri
dragi cu nostalgie duioasă de căldură maternă.
Tema poeziei o
constituie pierderea paradisului copilăriei,a locurilor dragi.
Prima strofă conturează o imagine vizuală feerică a unei
nopți de toamnă.Adresarea directă către propriul eu,,vezi”este dorința de a -și
aminti aspectul de basm al cerului privit din ,,pragul casei.” Natura are un farmec aparte în spațiul natal:imaginea
vizuală luminoasă realizată de poet prin epitetul cromatic:,,albastre” și prin
construcția metaforică:,,argintul ei tivește” sugerează armonie, limpezime,
claritate, senin,este planul cosmic ,exprimând nesiguranța depărtării de casă.Totul
în jur e durere,plânsetul copacilor cu ,,frunzele lor moarte”,neputința omului de
a se împotrivi destinului. Conștientizarea dramei umane, a realității
necruțătoare generează deznădejde, angoasă, dezolare. Astfel, eul
liric este înspăimântat, este cuprins de tristețe, căutând refugiu și
alinare în,,cântecul”venit de departe-ecoul amintirii-din ,,sat la noi,acasă”.Cântecul
îi aduce poetului o stare de graţie şi de regăsire a ecourilor unei existenţe
demult apuse,iar ,,jalea”- durere sufletească adâncă devine apăsătoare ca o
dorință de reîntoarcere în locurile unde a trăit în bunătate și căldură
sufletească.Copilul plecat departe își dorește regăsirea bunătății şi căldurii
sufletești în mângâierile mamei,care i-ar alina dorurile,grijile,supărările
apărute în ,,firele cărunte”,amprenta timpului ce trece nemilos. Aproape
instantaneu, suferința interioară, dorul care macină neîncetat o transformă în
oglinda fidelă a copilăriei pierdute.
Trăirea eului liric se comunică prin imagini
vizuale:noaptea argintată de lună,frunzele toamnei; auditive: plânsul copacilor
în toamnă-anotimp al frigului din suflet, al distanţei de binele de-acasă;de
mișcare a omului matur reîntors,,în sat la noi,acasă”-loc al refugiului, al protecţiei,
primul univers, permanenţa unei spiritualităţi,loc sacru, magic, legendar. Imaginile
auditive sunt constituite de armonia mișcării frunzelor veștejite,al cântului
vieții din locurile dragi.
Pronumele personal,,ea”(,,Ea,biata...mama”)-
individualizează ființa iubită,întărește valoarea de simbol feminină întruchipată
de cea care i-a umplut copilăria,l-a hrănit din osteneala şi sacrificiul ei,i-a
dat grai, izvor şi viaţa însăşi. Mama va fi singura ființă care-i va descoperi destinul
dobândit în călătoria vieții, în alte încercări capabile să-i întărească fiinţa
plecată în lume să-şi caute norocul.
Pentru a spori
armonia versurilor apar figurile de stil:epitete ale trăirilor unui suflet
îndurerat:,,albastre,moarte,blândă,domoală,greu,cărunte”;personificări:,,plâng
copacii,un cântec tremură”;câmpul lexical al durerii:,,amarul,jalea,” li se
alătură rima pereche, ritmul trohaic, măsura de șapte silabe.
Atmosfera specifică poeziei lui Goga este
tocmai aceasta, o atmosferă de suferință distilată în cântec, de jale transpusă
în gestul ritualic, de paradis pierdut în care mai adastă doar sporadic
amintirea reliefului unei lumi de aspect mitic,de basm.
.