,,A fost odată ca niciodată,că,dacă nu era,nu se
povestea.A fost un împărat care n-avea copii.A mai umblat încoace și încolo,pe
toate drumurile,și nu putea afla nimic,care să poată face ceva ca împărăteasa
să aibă un prunc.Într-o bună zi,trece un om pe-acolo,prin așezarea unde era
împăratul,și se înfățișează înaintea lui,zicându-i cu plecăciune:
-Înălțate împărate,uite,mărul ăsta,cine-l va mânca va
face un fecior de mare ispravă.
-Bine!măi omule!
Ia împăratul mărul și-l dă împărătesei să-l mănânce,iar
ea iese afară cu el în curte,îl curăță frumos și se apucă să-l înghită.După ce
mănâncă ea mărul,un cal slab,prăpădit ,care umbla pe-acolo prin curte,vine și
mănâncă și ea cojile.Împărăteasa nu i-a dat nicio seamă că iapa a mâncat
cojile,însă, la un timp,după nouă luni de zile,a fost bucurie mare în toată
împărăția,că împărăteasa a născut un fecior,iar,în timpul ăsta,iapa a născut și
ea un mânz cu un corn.Supușii împăratului se întrebau ce va fi cu copilul,căci
crescu frumos,cu părul de aur,un fecior voinic de toată frumusețea.Mânzul
crescu și el și se făcu mare și zdravăn,că nu mai putea nimeni să-i dea de
mâncare și nici să pună mâna pe dânsul.
Într-o zi,când copilul avu nouă ani,se trezi împăratul că
nu-i nici copil,nici mânz.Supușii împăratului se întrebau:
-Ei,unde e copilul,unde e copilul?Nu-i nici
calul...Calul,calul,dar nu e copilul.Dă-i sfoară în țară după copil.
Bietul împărat era cu jale mare,n-a avut ce să mai
facă.L-a pierdut din urmă pe copil,s-a dus,s-a dus,copilul l-au luat zmeii și
l-au băgat slugă la ei acolo,și pe cal l-au băgat la grajd.Copilul vedea de
animale,aducea apă,toca lemne,făcea tot ce trebuia prin curtea zmeului.Adeseori
se ducea la cal și se plângea.
-Măi,calule,măi,om mai scăpa noi de aci ori zmeul ăsta
ne-o mânca oasele la amândoi?
Într-o bună zi,calul îi zise:
-Noi o să scăpăm de aci,dar ne trebuie multe lucruri.”
(basmul,, Împăratul fără copii”)
Basmul popular este creația epică narativă populară
în care întâmplările reale se împletesc cu cele fantastice, fiind săvârșite
atât de personaje reale, cât și de cele cu puteri supranaturale, care
reprezintă forțele binelui și forțele răului, din a căror confruntare binele iese
învingător.
Trăsăturile basmului popular:
- prezența cifrelor și a obiectelor magice
-evidențierea caracterului anonim( autor anonim), oral(
transmis prin viu grai) și colectiv( la
crearea sa au contribuit mai multe persoane) al basmului popular
-prezența întâmplărilor reale și a celor fantastice
-confruntarea dintre bine și rău
-victoria binelui
-formule narative tipice ale basmului popular :inițiale,
mediane, finale
-narator omniscient,care relatează acțiunea într-un
registru stilistic popular, marcat de oralitate
-personajele: reale sau fabuloase nu sunt
individualizate,sunt simple ,statice; protagoniștii sunt arhetipuri(modelul
prim, iniţial) ale perfecțiunii morale și fizice ,fiind caracterizați prin
antiteză cu personajele negative ,de asemenea dominate de o singură trăsătura
de bază.
Fragmentul din
basmul,,Împăratul fără copii” este un basm popular.
În primul rând
este o creaţie populară, având caracter oral, anonim şi colectiv. Caracterul
epic este dovedit atât prin folosirea narațiunii ca mod principal de expunere,
cât și prin modul indirect de a exprima ideile și sentimentele cu ajutorul
acțiunii și al personajelor, ele fiind purtătoarele mesajului autorului anonim.
Firul istorisirii se țese între real și supranatural antrenând personaje anonime specifice basmului:un împărat, o împărăteasă,un om-vrăjitor,calul.Predominant este factorul supranatural:mărul este un simbol al fertilității, iar forma sa sferică este comparată cu pământul, totalitatea și eternitatea. care întreţine tinereţea, prospeţimea şi regenerarea,iar coaja mărului are aceleași beneficii ca fructul însuși.Calul este ajutor şi prieten credincios, este fermecat, cu puteri miraculoase, care mănâncă cojile de măr şi apoi mânzul îl va ajuta pe fiul de împărat să treacă cu bine prin toate încercările dificile la care îl supun zmeii. Zmeul reprezintă răul ,are tărâmul său, care este descris ca întunecat şi înspăimântător.Fără a lăsa vreo urmă,fiul împăratului și mânzul sunt furați de zmei și puși la munci grele.Deznădăjduit,băiatul îi mărturisește supărarea calului,care-l încurajează.
Firul istorisirii se țese între real și supranatural antrenând personaje anonime specifice basmului:un împărat, o împărăteasă,un om-vrăjitor,calul.Predominant este factorul supranatural:mărul este un simbol al fertilității, iar forma sa sferică este comparată cu pământul, totalitatea și eternitatea. care întreţine tinereţea, prospeţimea şi regenerarea,iar coaja mărului are aceleași beneficii ca fructul însuși.Calul este ajutor şi prieten credincios, este fermecat, cu puteri miraculoase, care mănâncă cojile de măr şi apoi mânzul îl va ajuta pe fiul de împărat să treacă cu bine prin toate încercările dificile la care îl supun zmeii. Zmeul reprezintă răul ,are tărâmul său, care este descris ca întunecat şi înspăimântător.Fără a lăsa vreo urmă,fiul împăratului și mânzul sunt furați de zmei și puși la munci grele.Deznădăjduit,băiatul îi mărturisește supărarea calului,care-l încurajează.
În al doilea
rând, basmul aparţine genului epic:are acţiune, personaje şi narator.
Acţiunea basmului se petrece într-un timp fabulos şi un
spaţiu nesfârşit; în acest cadru spaţio-temporal mitic derulându-se
întâmplările reale şi fabuloase la care participă personaje deosebite.
Un împărat nefericit,pentru că nu are copii,primește un
dar –un măr cu puteri miraculoase- de la un om necunoscut.Împărătesa mănâncă
mărul decojit,iar cojile sunt mâncate de,,un cal slab,prăpădit”.
În același timp se nasc două ființe într-un mod
miraculos:un fiu de împărat și un mânz,,cu un corn în frunte”.Fiul împăratului
este înzestrat cu trăsături fabuloase:voinic,cu părul de aur-nuanța focului
solar, regal, simbol al perfecţiunii, luminii, cunoaşterii(scriitorul foloseşte
tehnica detaliului pentru conturarea portretului ), iar mânzul este un animal
vorbitor,inteligent, împletind puterea si rațiunea cu puterile magiei.La
împlinirea vârstei de nouă ani,copilul și mânzul sunt furați de zmei,care-i
transformă în slugi.Nefericit,copilul se plânge calului,care-i promite că vor
scăpa din mâinile zmeului.
Ca și
în alte basme și aici se întâlnesc atât personaje reale: împăratul,împărăteasa,copilul,calul(personaje
pozitive),cât și personaje fantastice:mânzul cu corn în frunte(animal bun ca simbol al puterii,
dar şi al purităţii, cornul său unic simbolizează săgeata spirituală, raza
solară, sabia lui Dumnezeu);dar și zmeii
ca personaje negative.
Prezenţa
supranaturalului este al patrulea argument că fragmentul aparține basmului.
Acţiunea se petrece pe două tărâmuri: al oamenilor şi
,,celălalt” al făpturilor neobişnuite: al zmeilor.
Există un fruct magic: mărul,aducător a două vieți noi și cifra nouă-numărul perfect,este numărul
încercărilor la care va fi supus fiul împăratului. Fiind un basm pornește de la formula
narativă de început prin care se anticipează fabulosul întâmplărilor:,,A
fost odată ca niciodată", acesteia îi urmează situația inițială :nașterea
fiului și a mânzului cu ajutorul unui măr și cauza care determină acțiunea
:răpirea fiului de împărat și a mânzului.
Naraţiunea este modul de expunere predominant al operei,
acesta se îmbină armonios cu descrierea şi dialogul. Naraţiunea este realizată
la persoana a III-a.
În concluzie, fragmentul
este dintr-un basm popular, fiind o operă populară epică, într-o lume aflată
sub semnul supranaturalului.