miercuri, 20 februarie 2019

fabula--Doi urși și o vulpe de Gheorghe Sion

Imagini pentru imagini doi urÅŸi
,,Doi urși mari se însoțiră,
Ș-amândoi se chibzuiră
Să se ducă a vâna
După ce va înnopta.
Pleacă dar, și pe-o vâlcică
Întâlnesc o ciută mică,
Și punând-o la mijloc
O înhăța chiar pe loc.
Ciută grasă cum s-o-mpartă?
Iat-atunci cuvânt de harță.
Fiecare vrea mai tot
Pentru lacomul său bot.
Cu cumplita-nverșunare
Ei încep o luptă mare,
Încât luna ce-i privea
Spăimântată-ngălbenea.
Dar o vulpe iscusită,
Care sta în crâng dosită,
Sare iute-ncetișor,
Și ia ciuta binișor.
După multă luptă-n fine,
Urșii cad pe-ale lor vine,
Plini de sânge peste tot,
De la coadă pân-la bot.
După ce se dezmețiră
Și ceva se liniștiră,
S-au întors și au văzut
C-alor ciut-a dispărut.
După urma ce văzură,
Fapta vulpii cunoscură,
Și ziseră între ei:
-,,O, cât suntem de mișei!
Adevăr că lăcomia
Pierde toată omenia”.

  Fabula este o specie a genului epic, ce conține o scurtă povestire alegorică, în versuri sau în proză, în care sunt satirizate defecte omenești, cu scopul de a le îndrepta. Personajele fabulei sunt din lumea animalelor, plantelor și sunt înzestrate cu însușiri omenești-personificare. 
  Fabula are două părţi: naraţiunea şi morala şi un mesaj cu caracter educativ.
   În primul rând, este un text epic cu acţiune, personaje, narator,iar modul de expunere predominant este narațiunea. Totodată există un narator, autorul, care relatează întâmplările obiectiv, la persoana a IlI-a;actiunea este simplă, liniară, concretizată într-o povestire alegorică specifică fabulei.
  Acţiunea acestei fabule este simplă, se desfășoară într-un anumit spațiu-undeva pe o,,vâlcică” și într-un anumit timp-noaptea-care simbolizează timpul contemporan poetului, dar și cel prezent.
 Personajele sunt:doi urși-ursul este simbol al curajului și al puterii-pornesc noaptea la vânătoare și,norocoși,prind ,,o ciută mică”.Pentru că nu știu cum să o împartă,se ceartă și apoi,,încep o luptă mare”,uimind chiar și luna de pe cer.Lupta este un bun prilej pentru o vulpe,care se furișează și pleacă cu prada.După lupta crâncenă,însângerați,urșii rămân fără vânat și recunosc că demonul lăcomiei a dus la ceartă, neînţelegere, ură, răzbunare.
 Naratorul povesteşte la persoana a III-a,asistând la scena crâncenă a luptei pentru hrană.
    În al doilea rând, textul este fabulă, pentru că, prin intermediul unor animale, sunt criticate de fapt defecte umane.Personajele sunt simbolice, fiind măști de caractere umane. Caracterizarea acestor personaje se face prin vorbe, gesturi Cei doi urși sunt tipul omului lacomului egoist care ar vrea să cucerească, să stăpânească totul, dar astfel pierde lucrurile esenţiale pentru binele vieţii sale,își pierde  demnitatea și viața,  criza de omenie, adică slaba voință de a fi onest și drept, harnic și generos. Vulpea este iscusită-abilă,pricepută-tipul profitorului care caută să scoată un folos din această împrejurare, neținând seamă de interesele celor doi urși,a  urmărit un avantaj din vânătoarea lor.
     În al treilea rând, textul are o structură specifică fabulei. Prima parte povestește despre vânătoarea ciutei,lupta urșilor pentru prada ucisă, iscusința vulpei care fuge cu prada.
A doua parte este morala-vorbele celor doi urși păcăliți de-o vulpe,au înțeles că din cauza lăcomiei lor au apărut neînţelegerile, duşmăniile, certurile,au înțeles că astfel s-au păcălit.
  În sfârşit, textul este fabulă, pentru că are un mesaj cu caracter educativ. Naratorul își exprimă atitudinea critică față de cele prezentate prin intermediul moralei:lăcomia devine o trăsătură dominantă,nestăpânită de a dobândi, de a poseda mult mai mult. 
Versurile sunt scurte, măsura este de7-8 silabe și rima împerecheată.
  În concluzie, textul este o fabulă-operă epică în versuri cu personaje –doi urși,o vulpe-din lumea animalelor,cărora li se atribuie însuşiri omeneşti, având un conflict puternic şi o morală :cine se lăcomește să apuce și ce nu-i aparține pierde tot.
      Din cauza lăcomiei apar neînțelegerile, dușmăniile, certurile. Lăcomia manifestă o dorință dezordonată de a avea, fără o reală necesitate.