(Autoportret
- o imagine pictorială, grafică sau sculpturală a unui artist, realizată de el
cu ajutorul unei singure oglinzi sau a unui sistem de oglinzi sau se pictează
așa cum se vede. Conține o evaluare a personalității sale, rolul său în viața
publică și artă, declararea principiilor sale creative. Artistul poate fi
prezentat în diferite variante, în diferite haine.
Autoportretul necesită arta artistului de autocunoaștere.
Autoportretul poate fi găsit în toate tipurile de artă:
literatură, muzică, artă.
Se crede că genul de autoportret a fost dezvoltat în Renaștere. Înainte de apariția abstractizării, un autoportret a fost creat cu ajutorul oglinzilor - este un fel de narcisism.
Se crede că genul de autoportret a fost dezvoltat în Renaștere. Înainte de apariția abstractizării, un autoportret a fost creat cu ajutorul oglinzilor - este un fel de narcisism.
Autoportretul este înțelegerea caracterului, atașamentele
și înclinațiile, punctele forte și punctele slabe ale omului, opiniile asupra
lumii, omului, naturii.)
Autoportretele
lui Vincent van Gogh sunt faimoase. Cele peste 30 de autoportrete( Între
anii 1886 – 1889) au făcut ca pictorul să fie recunoscut drept un adevarat
maestru al autoportretului.
Motivele pentru
care van Gogh a ales acest mijloc de exprimare artistică sunt numeroase:
artistul a folosit autoportretul atât
pentru a se cunoaște mai bine, după cum însuși a exprimat, pentru a-și testa
abilitățile artistice, cât și din punct de vedere material ( având în vedere că
artistul nu dispunea de suficiente resurse, pentru a plăti modelele). Spera în
egală măsură ca cineva, fie și un colecționar mărunt, să fie tentat de unul din
aceste autoportrete de o sfâșietoare intensitate.
În toate autoportretele, van Gogh are privirea ațintită
către public,încruntată,tristă, însă ipostazele și culorile sunt cele care fac
cel mai bine diferența.
Pentru Vincent van Gogh, autoportretul era înainte
de orice o formă de introspecție și o metodă de perfecționare a stilului, de
care nu era niciodată mulțumit.
Chiar dacă se pare că este al fratelui său,pentru că portretul corespunde
fotografiilor lui Theo,pictorul l-a intitulat,,Autoportret”. Pictorul se
reprezintă bust , în profil trei sferturi , pe un fundal
albastru-turcoaz,nuanță ce exprimă o senzație de spațialitate,activat cu spirale
dispuse ritmic , tratat în verde-veronez –privindu-l trimite la idei spirituale
înaripate… și cobalt deschis,arătând
nostalgie spirituală, detașare, meditație spontană.
În acest
autoportret, ochii albaştri nu ascund durerea, părul castaniu reflectă blândețea,farmecul,seninătatea,iar
barba roşcată este semnul personalității ,urechea are conturul rotund.Este îmbrăcat într-o haină de
culoare albastru-închis, proiectat pe un fond albastru. Albastrul care-l
înconjoară are forma unor linii învârtejite sau ondulate ca o flacără,
ceea ce sporeşte impresia de vertigiu psihic- paletele cromatice folosite încearcă să surprindă printr-o tristețe copleșitoare. . Albastrul inundă
tabloul aducând liniște,e albastrul mării de după furtună, al valurile ce nu
s-au potolit cu totul…
Haina, din care
apare cămașa albă ,e aproape de aceeași culoare ca fundalul,dând o
ambianță
predominant
albastră, conferă seriozitate, reverie sublimă ....ar putea fi o imagine senină.
Pictorul are gura
strânsă şi privirea fixă, sticloasă, privește în gol, cu gânduri știute numai
de el, ochii au un cristalin de un albastru mai închis, aproape negru.
E un tablou al resemnării.
Impresionează contrastele dintre barba roșcată și
nuantele înconjurătoare de albastru și verde.Înfățișarea vie a
trăsăturilor încordate ale feței , jocul atât de bine ordonat al al
întreruperilor legăturilor, raportul atât de echilibrat al diverselor planuri ,
toate indică un simț artistic suveran , oricât de tulburată și timorată ar fi
fost rațiunea pictorului.
Van Gogh s-a portretizat în ipostaze şi stări de spirit
deosebite. Totuşi, toate autoportretele prezintă unele asemănări: ochii exprimă
o anumită tristeţe sau o anumită îngândurare;barba şi mustaţa, chiar dacă sunt
îngrijite, sunt redate prin urme ale pensulei ascuţite de culoare, ceea ce
sugerează o anumită frământare intimă;îmbrăcămitea şi fundalul autoportretelor,
prin culorile lor similare sau contrastante, sunt menite să îndrepte şi ele
atenţia asupra stării de spirit a pictorului.
Acest tablou îmi
dă certitudinea că, pentru van Gogh, moartea a fost o eliberare.
Seninul culorilor din ultimele tablouri, în care
predomină albastrul, reflectă, de fapt ,seninătatea celui care, cândva, asociase floarea
soarelui cu moartea în sine.