— Îți pun această întrebare, a continuat el ca și cum
mi-ar fi spus pentru întâia oară ceea ce avea să urmeze, când de fapt totul
fusese demult răsucit pe toate fețele, ca să știi că n-ajunge să reușești să
treci din trei sute, câți am auzit că sunt înscriși, printre cei patruzeci
admiși. Trebuie să fii printre cei șapte-opt cu bursă. Fără bursă nu pot să te
țin! Mi-am dat capul pe spate:
— Heeee! Și d-aia ai tras tu căruța la marginea drumului!
Din mers nu puteai să-mi spui, heeee! Și l-am arătat cu mâna ca să-l mai vadă
și alții și am continuat să behăi.
— Nu, că putem să întoarcem caii și să ne ducem
acasă! a zis el atunci cu simplitate, vrând parcă, cu o ultimă sforțare, să
rămână în mijlocul acestei simplități care ne-ar fi izbăvit de toate grijile și
de toate temerile. Spunem că n-au mai fost locuri și gata. Altfel îți închipui
ce rău o să fie. Ce-o să te faci tu, cum o să te arăneşti? Lăsând la o parte
faptul că n-o să se poată să nu-ți pese de toți proștii care or să râdă de
tine.
Mă uitam la el și ca totdeauna glasul cu care îmi spunea
aceste cuvinte mă făcu să înțeleg mai puțin
ceea ce spunea. Cum o spunea, asta era uimitor. O veșnică
surpriză. Reieșea în acele clipe că lumea n-ar fi atât de greu de suportat,
dacă n-ar fi împănată cu proști. Ei, ce-o să fac? Sunt eu în stare, așa ca el,
să nu-mi pese de ei? N-o să fiu, cum o să fiu? Sunt un copil, puțini sunt cei
care cu adevărat se pricep să le facă față. Și atunci?
— Și ce vreai tu acum de la mine?
— Te întreb. Știi?!
— Ce să știu?
— Ia spune-mi tu mie, aici, a zis el atunci
tresărind parcă și el însuși că această idee nu-i venise mai demult în minte,
care sunt bogățiile țării? Voia să mă examineze el, să audă cu urechile lui că
știu și să se liniștească.
— Care sunt bogățiile țării? Eeee!
Heeee! Și l-am arătat iar cu mâna, să fie martori și alții, și să râdă și
ei de întrebarea lui. A început să râdă el însuși, redevenind senin și a pus
mâna pe hățuri. Convingerea mea îl subjugase. La Câmpulung am ajuns pe seară și
am tras sub șoproanele unui han.
(Marin
Preda, „Viața ca o pradă”)
Precizează o trăsătură morală a tatălui, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare, ilustrându-l cu o secvență:
„Rămase câtva timp tăcut fără să mă privească. Îmi
puse însă mâna lui mare pe picior și mă mângâie cu o milă nesfârșită pe care a
trebuit să treacă douăzeci de ani ca s-o înțeleg. Apoi îmi spuse cu o duioșie
izvorâtă numai din tristețea pricinuită de hărțuiala la care îl supunea, de la
o vreme, familia noastră cu trei soiuri de copii și pe care numai eu și mama
i-o cunoșteam.
Autorul-narator trăiește o aventură a consșiinței,
se confesează prin scrierea la persoana I, ca într-un jurnal,devenind propriul
său personaj, își amintește imaginea tatălui său
care-l impresionase puternic. Fragmentul
poate fi și un monolog liric, deoarece autorul se destăinuie, se analizează.Prin
caracterizare directă prezintă gestul tatălui său care i se pare nefiresc
pentru el,copilul,,nu era obișnuit a fi mângâiat.Tatăl era un om ce-și ascundea
sentimentele,deși părea aspru,era un om iubitor,ce-și descoperă cu greu
sentimentele.Sufletul frământat era cuprins de greutățile prin care trebuia să
treacă în familia cu copii diferiți.Este dezorientat,neștiind dacă acela era
drumul care-i ducea acolo unde vor reuși.Este un om ce-și caută speranța
alături de un copil,deși are în suflet şovăială, nehotărâre,nedumerire,este o
încercare nouă pentru acest om simplu.Băiatului ce va merge la învățătură i se
adresează cu,,domnule”,cuvânt prin care-și arată admirația pentru dorința de a
învăța.
Fragmentul este scris la persoana I, autorul identificându-se cu naratorul și cu personajul principal,apar formele pronumelui personal:,,mă,îmi,eu,ne”.
Crezi că părinții ar trebui să se implice în alegerea unei școli potrivite pentru copiii lor? textul 1.
Eu cred că părinții și familia au cel mai direct și mai
durabil efect asupra învățării și dezvoltării copiilor.Ei sunt primi educatori ai
copiilor lor,care au nevoie de un mediu familiar care încurajează
învățarea, precum și de implicarea părinților în activitățile școlare, sunt
cruciale pentru dezvoltarea emoțională, socială și cognitivă a copilului. Jocul
sau lectura împreună cu copiii în primii lor ani de viață, ajutorul acordat la
teme sau discuția de acasă despre întâmplările de la școală, participarea la
întâlnirile dintre părinți și profesori și alte activități școlare vor avea
efecte pozitive și de durată asupra motivației copilului de a învăța, asupra
atenției, comportamentului și rezultatelor sale școlare. Așteptările
educaționale ale părinților pentru copiii lor vor avea, de asemenea, un rol
crucial în conturarea deprinderilor de învățare ale copiilor lor.
În fragmentul,,Viața ca o pradă”tatăl este nehotărât în drumul alături de băiatul său spre școala unde merg și face un popas pe marginea drumului.Este locul de unde vor merge înainte sau se vor întoarce.Ca un tată responsabil pentru soarta copilului său are îndoieli despre reușita băiatului cu bursă,nu știe cât de pregătit este acesta.Prin atitudinea sa optimistă,încrezătoare în cunoștințele lui,băiatul își convinge tatăl că alegerea lui este cea bună.Văzându-și băiatul râzând,tatăl înțelege că drumul lor va continua și el îi va fi alături,iar gestul de a-l mângâia,,cu o milă nesfârșită”a însemnat iubire negrăită.Da,tatăl s-a implicat în drumul băiatului spre a merge la o școală dorită,chiar dacă băiatul nu i-a răspuns la întrebarea despre bogățiile țării,deși era o întrebare importantă.
Asociază fragmentul din „Viața ca o pradă” de Marin
Preda cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură
suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală
comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text
Ca și ,,Amintirile ”lui Creangă, romanul,,Viața ca o
pradă” este o confesiune, rememorarea anilor transformării unui băiat,a
despărțirii de familie, a evadării din lumea satului.În roman, scena
despărțirii fiului de tatăl său se petrece în locul în care drumurile se
despart.Tatăl este derutat de drumul pe care-l face,nu știe dacă este cel
bun,dacă fiul său va fi capabil să reușească.Popasul pe care-l face pe marginea
drumului este pentru a se lămuri dacă va merge înainte sau se va întoarce,el
își cunoaște starea lui de om sărac.În ,,Amintiri”, Nică pleacă împreună cu un
prieten,Zaharia, la seminarul de la Socola tot într-o căruță,el știe însă că
acela este drumul fără întoarcere,de aceea este nefericit,se desparte de
copilărie,de cei dragi,de sat.Popasul pe care-l face îl mâhnește,văzând
deosebirea dinte locul lăsat și cel în care se simte străin.
Primul băiat este încrezător în puterea lui de a
învăța,știe că are puterea de a depăși orice greutate,de aceea strigătele lui,,
Eeee! Heeee!”stârnesc râsul celor din jur,este însă un strigăt al încrederii. Poate
că și bravează în fața tatălui, dar în final, băiat deștept fiind, tatăl
înțelege că are în față un om inteligent cu care poate purta un dialog.
Și Nică are parte de râsul oamenilor,când văd caii
obosiți de la căruța lor,băieții sunt însă triști,pentru că merg într-un loc
străin.