TEXTUL 1
-Vrei să dormi în camera mea?Promiți că-mi spui o poveste
nebunească înainte de culcare?
-Mi-e indiferent,au bâiguit buzele mele,deoarece eu eram
încă șocat.
Dimpotrivă.
În camera lui Esti până și lumina avea o culoare a ei:o
lumină maroniu-roșcată,caldă,dată de filtrul abajurului din rafie roșie care
înconjura becul lămpii de veghe.Avea două ferestre acoperite de draperii
albastre,pe care le văzusem de mii de ori de afară,fără a crede însă că le voi
vedea vreodată și dinăutru.Pe podea era un covoraș mic,făcut din răchită
împletită.Un dulap alb,cu rafturi maro.Între dulap și perete,un spațiu cufundat
în penumbră,stătea un birou micuț și ordonat,pe care am văzut caietele lui
Esti,creioanele,acuarelele.Un pat pregătit pentru culcare era așezat între cele
două ferestre,iar la picioarele lui se vedea o cuvertură frumos împăturită,de
culoare roșie.Un al doilea pat,un pat pliant,fusese pregătit pentru mine și
așezat cât mai aproape de ușa de la intrarea în cameră.
Într-un colț al încăperii era un scaun fără spătar
acoperit cu un șervețel,iar pe el fuseseră așezate unul lângă altul,un borcan
înalt în care se aflau câteva crenguțe de pin și un cocostârc făcut dintr-un
con de brad și câteva bețe colorate.În cameră se mai aflau alte două scaune.De
al unul dintre ele aproape că nu-mi puteam lua ochii.
-La ce te holbezi așa?m-a întrebat Esti.
-La nimc în mod deosebit,am răspuns eu,pur și simplu stau
și...stau.Nu mă uit la nimic în mod deosebit.(Dar asta era,desigur,o
minciună.Aproape că nu-mi puteam dezlipi ochii de la spătarul celui de-al
doilea scaun,pe care era întins puloverul alb,atât de drag mie;puloverul pe
care îl lipisem de atâtea ori cu gumă de mestecat de scaunul ei din clasă.)
(Amos Oz,,Sumki”fragment)
TEXTUL 2
,,Pe peretele din dreapta antreului se deschideau
uşile a trei camere: dormitorul părinţilor, camera mea (fostă a fratelui meu,
cu 14 ani mai mare decât mine, care, când eu eram în anii preşcolari, studia la
Paris, iar după studii s-a instalat la Bucureşti) şi a treia cameră, „salonul“.
Dormitorul părinţilor avea o mobilă grea, bătrânească, dintr-un lemn gălbui,
pistruiat, şi două atracţii: masa de toaletă a mamei, populată cu tot felul de
cutiuţe şi sticluţe misterioase şi cu un pulverizator pântecos, cu pompă, de
care atârna un pompon şi din care mă stropeam, ilicit, cu colonie franţuzească.
A doua atracţie era un dulap imens, cu oglinzi încastrate
în uşi şi cu un sertar mare la bază, în care, printre lenjerie înmiresmată de
săculeţe cu lavandă, se găsea pachetul de scrisori pe care şi le trimiseseră
părinţii mei în timpul lungii lor logodne, tata locuind la Roman, şi mama la
Galaţi.
În camera mea, dormeam pe ceea ce se numea un „studio“ –
o canapea lată, cu o ladă mare de lemn la cap, în care, peste zi, se depozitau
aşternuturile, şi cu o latură înaltă de lemn la perete, cu firide în care
ţineam cărţile de căpătâi şi o lampă de noapte cu abajur roz, care răspândea o
lumină difuză, trandafirie. Pe peretele de deasupra studioului atârnau,
încadrate în rame aurii, cele patru coroane împletite din frunze de stejar, pe
care le dobândisem în cei patru ani de şcoală primară. Mama mi le înrămase şi
eu aveam impresia că sunt cununile de lauri ale împăraţilor romani.”
(Antoaneta Ralian,,Casele prin care m-am perindat”—fragment)
==prezintă un rol al descrierii,text 1,ilustrând cu o
secvență
Rolul descrierii in opera literara poate fi:
Personajul ajunge în casa unei fete și este invitat să
aleagă un loc unde va dormi.Pătrunde uimit pentru prima oară în camera lui
Esti,o cameră obișnuită de fată,dar trăiește o senzație stranie ca și cum ar fi
ajuns într-un loc străin,ciudat,amintindu-și de camera lui,a unui băiat.Enumeră
obiecte ce i se pare că aici nu-și au locul:mingi,teneși,sfori,sârme și altele
cu scopul de a-și arăta surprinderea când vede adevărul.Este momentul când
ochii cuprind fiecare detaliu din camera primitoare,iar descrierea devine a
unui univers necunoscut,dar surprinzător.Ochii descoperă facinați lumina caldă
a abajurului,culorile draperiilor,văzute de multe ori de afară,coboară spre
podea și vede covorașul din răchită.Nu se poate opri și descrie cu plăcere
obiectele din jur:dulapul,biroul ordonat,patul fetei,patul pliant,un cocostârc-
jucărie din con de brad și mai ales scaunul
pe care atârnă puloverul alb,pe care băiatul îl plăcea,deși îi lipise
gumă pe el,așa de simpatie.Rolul descrierii este acela de a sublinia trăirile
băiatului ce ajunge în camera fetei pe care o simpatiza.
Caracterul descriptiv al camerei este întărit de
frecvența grupurilor nominale formate din substantiv și adjectiv(ex:...),
verbele la imperfect,perfectul compus(ex:...) prezența unui câmp lexical
dominant:obiecte de interior(ex:...) enumerația și efectul de listă, elementele
de decor, dar și de procedee stilistice specifice precum epitetul(ex:....).
==un element comun celor două texte:descrierea
minuțioasă a mediului în care trăiesc personajele,a obiectelor din camera a
unei fete,culorile ce-i dau intimitate,alegerea unui obiect vestimentar drag
băiatului;în al doilea text sunt descrise încăperile unei case revăzută cu
ochiii copilului de odinioară și mai ales camera proprie,tot a unei fete.În
ambele camere ale fetelor există câte o lampă de noapte ce dă intimitate prin
lumină.
==crezi că aspectul unei camere /case reflectă
personalitatea celui care locuiește în ea?-text 1
Da,cred că felul în care alegi să-ți decorezi casa îți
reflectă în mare măsură personalitatea. Pentru că este vorba despre locul în
care îți petreci cea mai mare parte a timpului, el poate să transmită foarte
multe despre tine, despre ce îți place, despre cum ești tu, ca persoană. O
casă în care există lucruri care personalizează spațiul este o casă în care
locuiesc oameni fericiți. În această locuință există multă culoare, dar
și o mulțime de obiecte care reflectă pasiunile și interesele celor care
locuiesc acolo.Iată cum Esti și-a aranjat camera prin colorit divers,prin
ordinea din cameră,a obiectelor de pe birou. Un borcan cu crenguțe și o
jucărie-cocostârc reflectă o atitudine jucăușă și optimistă ce se imprimă în
toată camera,se poate vedea partea frumoasă a vieții a celei ce stă acolo.
Dacă în camera proprie sunt fotografii cu cei dragi,
culori multe și totul este curat, așa este și în sufletul celui ce stă acolo.
Sunt acolo cei dragi, lumea este privită cu optimism și, dacă locuința arată
așa,omul acela se numeră printre cei mai norocoși, care știu să vadă lucrurile
frumoase în viață și știu să aprecieze bucuria fiecărei zile.
==asociază frag din text 1 cu un al text
literar,prezentând o valoare comună prin referire la câte o secvență din
fiecare text.
Ion Creangă,,Amintiri din
copilărie”—partea a 2a:,,Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când mă gândesc la
locul naşterii mele, la casa părintească din Humuleşti, la stâlpul hornului
unde lega mama o şfară cu motocei la capăt, de crăpau mâţele jucându-se cu ei,
la prichiciul vetrei cel humuit, de care mă ţineam când începusem a merge
copăcel, la cuptorul pe care mă ascundeam, când ne jucam noi, băieţii, de-a
mijoarca, şi la alte jocuri şi jucării pline de hazul şi farmecul copilăresc,
parcă-mi saltă şi acum inima de bucurie!”
==Ai petrecut o zi la tine acasă cu un coleg;redactează o notă din jurnalul tău care să prezinte emoția//un sentiment din timpul acesteia
Data..................................................
Dragul meu jurnal,