Textul 1
,,Acţiunea se
petrece în Bucureşti, în holul casei lui Sergiu. [...]
CLAUDIA: Dacă nu te porți ca un băiețel cuminte, domnul
Zamfir o să te tragă de urechi. [...]
SERGIU (enervat, ridicându-se): Eu nu sunt [...] un
petrecăreț. Și mai terminați odată cu dădăceala și cu pretențiile astea. (Intră
în apartamentul lui, trântind violent ușa.)
CLAUDIA (încearcă să deschidă ușa, dar e încuiată):
Sergiu, deschide și cere-ți imediat scuze. (Pauză.) Altfel plec. (Niciun
răspuns. Claudia își culege poșeta de pe masă și se îndreaptă spre ieșire.)
[...] ZAMFIR: Am impresia că nu prea merg grozav lucrurile între ei. [...]
MIHAI: Nu știu. [...] Trebuie să fie altceva.
ZAMFIR: Ce vrei să
spui?
MIHAI: Că și eu sunt îngrijorat pentru el. S-a schimbat
mult de Ia întoarcere și-i sare țandăra din orice. Ca să-ți spun drept, nici nu
știu cum să mă mai port cu el.
ZAMFIR: Nu cumva are dreptate când bănuiește că-l
menajezi?
MIHAI: Nu, asta
nu-i adevărat, dar...
ZAMFIR: Ascultă, băiatule, pe mine n-are rost să-ncerci
să mă duci cu vorba. Și eu mi-am dat seama că atunci când ți-a făcut semn să-l
depășești puteai s-o faci. (Mihai tace.) De ce taci? [...] Sportul e sport și
ceea ce faci tu o fi frățesc, dar e nesportiv și neserios.
MIHAI: Zău, nene
Zamfir, că n-o fac anume. Deși e limpede că nu-i în forma lui cea mai bună, nu
mă pot pune cu Sergiu. (Pauză.) Și acum are nevoie mai mult ca oricând de
încredere în el.
ZAMFIR: Pentru asta trebuie ambiționat, nu înșelat.
Făgăduiește-mi că la antrenamentele următoare ai să dai tot ce poți. Să vezi
cum îl dezmorțim!
MIHAI: Bine, o să încerc.
(Pe această replică neterminată se stinge încet lumina. E seară. Scena e luminată discret. [...])”
(Horia
Lovinescu, Ultima cursă)
*solicitudine – atitudine plină de grijă, de bunăvoință
*fuleu – alergare în pas mare, mâinile mișcându-se în
ritmul picioarelor
Textul 2
,, E 4 iulie. Afară sunt în jur de 30 de grade Celsius și e trecut de ora patru după amiaza. Pe tricoul alb are pete mari de transpirație după o oră și douăzeci de minute de joc. Duce în spate geanta cu rachete racordate special pentru el, jucătorul român de tenis la dublu de 1,93 m, 90 de kg și 35 de ani care tocmai a câștigat primul meci la Wimbledonul din 2019.Dacă ar termina acum cu tenisul, Horia ar fi împăcat cu el. La vârsta lui, alți jucători s-au retras deja, dar îi vine rar gândul aceasta în minte. E ceva care apare mai clar când se accidentează. Joacă tenis de pe la șase ani. Ziua lui se împarte între planificarea obiectivelor și identificarea soluțiilor, antrenamente și zboruri. E departe de familie și prieteni în majoritatea timpului. Vrea să se așeze locului, să împărtășească din experiența lui celor aflați la început de drum.A câștigat trei turnee de Grand Slam, la dublu și dublu mixt, a fost numărul 1 mondial și campion la Turneul campionilor – are toate motivele să se oprească.Doar medalia de aur la Jocurile Olimpice îi lipsește.În 2016, la Rio, a luat argint în proba de dublu masculin, împreună cu Florin Mergea, prietenul lui din copilărie. Bucuria câștigului mai mic a fost mai mare decât tristețea ratării primului loc. De fapt, medalia de argint e tot un câștig. Înseamnă că ești a doua cea mai bună echipă din lume, că ești înaintea câtorva sute de echipe din lumea întreagă. Pentru un jucător de tenis, perspectiva din care privește e lucrul care face diferența între evoluție și regresie. Dincolo de Jocurile Olimpice, Horia împarte terenul cu olandezul Jean-Julien Rojer, Juls, cum i se spune. Clasamentul ATP la dublu la final de 2019 cuprinde aproape 2.000 de jucători. Pe locul șase apare numele lui Horia.Așa că nu vrea să se retragă. Și-a ales un sport în care mereu rămâne ceva de învățat, însă probabil în niciun alt sport nu se întâmplă să simți atât de des înfrângerea ca în tenis. Săptămână de săptămână sunt meciuri de jucat, nu există sezoane ca la fotbal – ai un an competițional care durează aproape un an calendaristic. E doar o mică pauză în noiembrie-decembrie. Te oprești dacă te accidentezi sau nu vrei să joci, ceea ce li se întâmplă rar celor din Top 50.La Wimbledon, unde m-am dus să-l văd jucând, șase echipe vor fi înfrânte: nu contează dacă în primul meci sau în finală ori dacă într-un meci de 50 de minute sau de patru ore jumate – contează că sunt șanse mai mari să fii învins decât învingător.Horia știe azi că a pierde e parte din drum. Se simte mai echilibrat emoțional, dar mai provocat fizic. Din 2003, când a trecut la profesioniști, a adunat aproape 450 de victorii și 250 de înfrângeri, deci a fost învingător și înfrânt de atât de multe ori, încât nu mai arată pe chipul lui rezultatul meciului. Oricum, între „a face” și „a arăta”, va alege întotdeauna „a face.”„Acum eu sunt în momentul în care mă îndrăgostesc din nou de tenis și de plăcerea de a juca sănătos, și de a merge, și de a fi competitiv, de a mă antrena, de a juca la Wimbledon meciuri din astea dramatice, asta mă motivează să nu mă gândesc la retragere.”Echipele de tenis la dublu au un punctaj care se reflectă în clasamentul pe echipe, dar fiecare jucător are și un punctaj propriu care trebuie îmbunătățit în vederea menținerii în top și a calificării...Punctele sunt importante,dar loialitatea este lucrul pe care Horia îl prețuiește cel mai mult în tenis.Tocmai de aceea,echipele care ajung în top sunt echipe sudateTenisul la dublu presupune mai mult decât a aduce doi tenismeni împreună pe un teren cu o lățime de 2,74 m mai mare decât cel utilizat la simplu.Lui Horia îi place să construiască împreună cu celălalt o relație și un plan de bătaie.”
(Diana Bădică,Alex Gâlmeanu,,Dacă respiri,ești bine”,în revista
DOR,nr.39/2020,p.60)
Opera dramatică este textul în care autorul își
exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor
personaje angajate într-o acțiune ce se derulează în fața spectatorilor, fiind
generată de conflicte puternice. Operele dramatice sunt destinate a fi
reprezentate pe scenă,se impun anumite limite în ceea ce privește amploarea în
timp și în spațiu a acțiunii prezentate. Fragmentul citat aparține unei opere
dramatice, „Ultima cursă” (1974)are ca temă conflictul între generaţii.
(Fiecare intervenție a personajelor se
numește replică,personajul care o dă este numit la început, se fac unele
indicații scenice(didascalii) privind jocul acestuia).
=caracterizarea unui personaj din fragment:
În acest fragment, dialogul are loc, în holul casei lui Sergiu, între acesta, prietenii săi, Claudia și Mihai, și Zamfir, care este antrenor de atletism.
Sergiu este personajul principal din acest fragment,caracterizat atât direct și indirect.Este un alergător de performanță,se simte ofensat la observațiile celor din jur,de aceea este neprietenos,are o problemă de conștiință, simte că toată cariera sportivă îl apasă și se află într-un impas.
=rolul didascaliilor din primul text
Didascaliile,indicațiile scenice, au un rol important în
dezvoltarea acțiunii și în conturarea portretelor personajelor. Dialogurile
sunt completate de aceste indicații scenice.
=asociază textul-fragment din,,Ultima cursă”cu un alt text
literar,prezentând o valoare comună prin referire la câte o secvență din
fiecare text.
Pot alege din
romanul,,Creșarii”un personaj,pe Ursu este un sportiv perfecționist ale cărui
calități sunt loialitatea,vrednicia,curajul,nu șovăie niciodată, dacă e nevoie
să-și salveze prietenii.Ursu este vlăjganul cu forța
herculeană,în calitate de ,,cireșar” își pune forța sa
impresionantă în slujba grupului, altruismul său manifestându-se și pentru
fiecare prieten în parte - pentru Dan, pentru Tic, pentru Lucia pe
care îi salvează sau îi ajută să treacă de anumite primejdii. Forța fizică
nu presupune lipsa de tandrețe, pentru că Ursu are față de Lucia
sentimente deosebite, pe care însă nu le exteriorizează, dovedind însă multă
afectivitate atunci când se află în preajma ei. Dispune
de o inteligență pe măsura forței, întrucât își dă seama de locul
unde există ușa secretă a încăperii în care se afla documentul:,,Privirile
vulturești ale lui Ursu descoperiră, însă, ceva într-un tufiș". Era un
zid,,și-ncă un zid misterios", cum precizează Ursu. Perspicace, săpând
în jurul zidului, constată că acesta se prelungea cu o ușă. Tenace,perseverent, hotărât și
isteț, dezleagă, împreună cu Victor, cheia documentului scris de logofătul
Zogreanu și, curajos, se află în acțiunile cele mai riscante, pentru
a descoperi castelul și a o salva pe ,,fata in alb.”
sau un alt
text:
Mihail Sebastian, în romanul ,,Accidentul”,
descrie un personaj în plin antrenament de coborâre, arată deopotrivă euforia
și senzațiile, trăirea intensă a primelor zboruri pe skiuri.
„Avea în fața ochilor numai întinderi albe de zăpadă, pe care se vedea
zburând. Închise ochii și încercă să suspende în el orice gând, ca în acea
tulburătoare senzație de plutire, de zbor, de cădere. Ce era de neimaginat, de
neregăsit, era tăcerea adâncă ce se făcea în el în acel moment”, dar și
eșecurile începătorului: „Paul căzu de nenumărate ori. Nimic din ce învățase
pe teren nu-i mai servea acum. Lucruri pe care sus, la Turing –Club, reușea să
le facă destul de corect deveneau acum din nou imposibile. Dinspre vârf coborau
grupuri de schiori, pe același drum îngust, marcat de triunghiuri galbene. Îi
auzea chiuind în urma lui, de la mari distanțe, și, pentru că nu se putea feri
la timp din calea lor, se arunca singur în zăpadă, la marginea drumului,
lăsându-i să treacă”.
Nu cred că din acest fragment(alegere nefericită),,Ultima
cursă”s-a înțeles că e vorba despre pregătirea a doi sportivi.De unde să
înțeleagă un copil de clasa a8a că,,Ultima cursă”nu este doar o piesă cu și
despre sportivi,ci o radiografie a condiției celebrității,un examen sever și
sincer al legăturii dintre ideal și realizarea lui?,,Cursa”este o metaforă ce
vizează orice activitate umană,pledând pentru autodepășire.Sergiu este un
celebru alergător,nici înfumurat,nici resemnat,lucid și cu măsură își
analizează sfârșitul carierei sportive,copleșit de ani și eforturi.Fratele
său,Mihai,este pe prima treaptă a afirmării,dar are îndoieli,ezitări.
De la un
astfel de sportiv am înțeles că loialitatea este o virtute a oamenilor
maturi,înseamnă o datorie pe care o au nu doar cu cei din jur dar și cu ei
înșiși, este o datorie să își apere în ceea ce crede și în cine crede.
Când
suntem loiali reușim să ducem prietenia sau orice alt tip de relație până la
etapa ei cea mai profundă,așa am înțeles din atitudinea tenismenului Horia
Tecău.
Cu toate acestea loialitatea implică un compromis ce
merge mult mai departe,înseamnă ca omul să fie cu un prieten la bine și la rău,
să lucreză nu doar pentru că trebuie,ci pentru ca îi face plăcere.
Loialitatea
este cheia care ne permite să avem din start un succes garantat în orice
relație,nu conteaza de ce tip ar fi ea.
Loialitate
este esențială în prietenie, oamenii se împrietenesc prin intermediul loialității
reciproce.
Consider
că este de datoria noastră să fim loiali celor care depind de noi și noi de ei:
familiei, prietenilor,celor ce ne îndrumă.
Înțeleg
că loialitatea se relaționează puternic cu alte virtuți precum prietenia,
respectul, responsabilitatea și onestitatea și astfel poți câștiga orice MECI
ÎN VIAȚĂ.
În
concluzie, pentru a menține o prietenie,o echipă și, pentru a evita să-i
fac rău unui prieten,unui partener, înfrunt pe oricine, pentru că am principii
oneste, pentru că laşitatea și prostia unora nu-mi provoacă frica, pentru că am
conștiința curată și nu îi las pe,,ai mei” când lucrurile se fac urâte, pentru
că sunt loial.
Loialitatea este o valoare,
iar cine e trădător rămâne singur.
LOIALITÁTE = cinste, credinţă, devotament, fidelitate, sinceritate, statornicie.