REZOLVAREA testului de mai sus:
Subiectul I
A.
1. Doi termeni din câmpul lexical al lecturii sunt: text,
cititor.
2. b)
3. d)
4. d)
5.Prezența stelelor favorizează meditația eului liric. A
Textul „Lectura” evidențiază teme și motive tipic
simboliste. A
Limbajul figurat contribuie la conturarea mesajului
artistic al textului.A
Mărcile subiectivității eului liric accentuează lirismul
textului și profunzimea trăirilor și a sentimentelor. A
Lectura este un proces cognitiv simplu. F
Lectura cărților și scrisul sunt unele dintre activitățile
care încetinesc declinul cognitiv la vârstele înaintate. A
6. Textul liric se remarcă prin transmiterea directă a gândurilor, ideilor și sentimentelor, prin intermediul vocii poetice și cu ajutorul limbajului figurat, bazat pe imagini artistice și figuri de stil: „Citeam pe-o carte veche,/(epitet) Cu mii de negre gânduri/(epitet,inversiune) Și literele-n rânduri/ Prinsese a juca.”(personificare)
7. O temă comună a celor două texte este lectura,
evidențiată în mod diferit în poezia lui Eminescu și în textul nonliterar
„Lectura“.
Astfel, primul text înfățișează un aspect de visare aeului
liric,un tânăr citește o carte veche la fereastră, acompaniat de dulceața
tainică a stelelor, într-un decor de vis.
Al doilea text oferă informații esențiale despre procesul complex al lecturii și evidențiază aspectele specifice ale acestei activități.
8. Da, eu cred că, prin intermediul lecturii, un cititor poate pătrunde în alte lumi și poate trăi alte existențe decât cea a lui, deoarece mintea poate pătrunde în lumea imaginației,a fanteziei, unde sufletul trăiește cu intensitate fiecare emoție alături de personaje și pentru câteva momente se poate rupe de realitate.
Astfel, ființa poetică tristă înțelege cu adevărat sentimentele si realitatea pe care,citind, ,,o carte veche”o înfățișează și-atunci îl crede,,pe înțeleptul/Ce-l văd că-n carte zice/ Că-n lume nu-i fericire,/ Că toate-s năluciri…”,închipuiri. Astfel, își înțelege mai bine sentimentele ,gândurile,,negre”,triste.
9. Textul citat, „Lectura”, de Mihai Eminescu, poate fi
asociat cu romanul,, Un băiat ca toți ceilalți” de Lorenzo Marone; personajul
Mimi îl însoțește pe tatăl său la pescuit,fără plăcere,regretă că în timpul
acesta ar fi putut scrie sau ar fi terminat de citit o carte. Tatăl lui Mimi
iubește natura și nu înțelege de ce băiatului său îi plac cuvintele,lectura, îl
îndeamnă să,,coboare cu picioarele pe pământ”,să învețe să trăiască prezentul.
Citind,băiatul simțea că vizitează locuri,întâlnește personaje incredibile, își
dorește să devină scriitor,mărturisind că are multe visuri. Crede că nu
există plăcere mai mare decât cititul și că o carte este un dar al existenței,că
lectura trebuie să facă parte din viața lui,așa reușește să-și
lărgească perspectiva asupra lumii,îi sprijină dezvoltarea personală, îi
hrăneşte spiritul și imaginaţia, îi motivează și îl încurajează pe drumul
vieții.
Astfel, textul
lui Eminescu este unul liric, cu accent pe transmiterea directă a
sentimentelor, în timp ce romanul lui Marone este o povestire despre trăirile
unui adolescent. Lectura are un rol important în dezvoltarea unui tânăr, acest
mesaj fiind valoarea comună a celor doua opere citate.
!!!!!!sau cu un text al lui Mircea Eliade, „Romanul adolescentului
miop”, in care plăcerea naratorului de a citi îl face să renunțe la orice
altceva, uită să învețe, pentru că își petrece tot timpul citind. Lectura are un
rol important în dezvoltarea unui tânăr, acest mesaj fiind valoarea comună a
celor doua opere citate.
Astfel, textul lui Eminescu este unul liric, cu accent pe
transmiterea directă a sentimentelor, în timp ce textul lui Eliade este unul
memorialistic, îmbinand mijloacele literaturii cu respectarea adevărului și a adevărului.
B.
1. albastru – al-bas-tru
declinul –
de-cli-nul
2. a)
3. a)
4. b)
5. lectura – subiect
reguli – complement direct
cititorilor – complement indirect
6. A ajuta înseamnă a face bine.
Ce carte ai citit
în vacanță?
7. Vrem 1/ să descoperim alte lumi prin lectură.²/
8. Mereu mi-am dorit să particip la un târg de carte! Gândul la zeci de edituri care s-au strâns la un loc mă face să cred că am ajuns în Paradis! Chiar merită să faci un asemenea efort și să participi!
Subiectul al II-lea
Lectura are un rol important în evoluția unui adolescent,
fiind una dintre activitățile cu un important rol formativ.
În opinia mea, lectura determină schimbări majore în
viața unui tânăr, prin multiplele beneficii pe care le aduce.
Un prim argument în ceea ce privește rolul lecturii în evoluția unui
adolescent este efectul pe care-l are o carte asupra lui. Citind o carte, omul își
îmbogățește lumea interioara prin intermediul imaginației. Desigur, există sș
multe filme bazate pe anumite cărți, însă avantajul citirii unei cărți este că
fiecare își poate imagina într-un anumit fel un personaj, un loc sau poate să
judece în felul său un eveniment, fără să fie legat de viziunea unui
regizor.
Un al doilea argument care susține importanta lecturii în dezvoltarea
unui adolescent este faptul că aceasta oferă subiecte de meditație,de gândire și
reprezintă o sursă imensaăde idei care pot fi împărtășite altor oameni sau
chiar aplicate în viața zilnică. Astfel, un anumit paragraf dintr-o carte poate
să reprezinte un răspuns la o întrebare care demult preocupa mintea tânărului.
Ideea principală a unui roman poate fi privită din mai multe puncte de vedere,
la fel si acțiunile personajului sau chiar decorul, iar aceste aspecte ale unei
cărți pot fi discutate la infinit cu cineva care a citit cartea respectivă.
În concluzie, lectura este un aspect important în viața unui adolescent, ajută la antrenarea imaginației și reprezintă o formă de socializare și descoperire a oamenilor ce împart aceeași pasiune:cititul.
În plus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lectura în viața adolescentului este
primordială, pentru că îl formează așa cum nimic altceva nu cred că reușește.
Din păcate tot mai puțini adolescenți citesc lectură particulară în timpul lor
liber. Unii din lipsa timpului, altora pentru că nu le place această
activitate, iar alții sunt atrași de calculator și nu de cărți. Dacă un tânăr
nu citește este în primul rând vina părinților și,mai ales,a profesorilor(câți
profesori controlează lectura suplimentară a elevilor?????) Copiii trebuie
învățați încă de mici cu acest obicei, uneori chiar obligați. Pentru că un
copil neîndrumat, foarte rar va face o astfel de activitate din propria
inițiativă, de aceea este bine să le insuflăm plăcerea pentru lectură.
Dacă sportul și
dansul mențin sănătatea fizică și îi fac disciplinați, lectura însă are mult
mai multe beneficii atât pentru psihic cât și pentru suflet.
Iată câteva beneficii pe care lectura le insuflă
adolescentului:
§
Cititul îmbogățește vocabularul. Nu
de puține ori am întâlnit cu toții adolescenți care au dificultăți în exprimare
și nu cunosc sensul multor cuvinte. Ei bine, lectura ajută adolescentul să se
exprime, îl învață cuvinte noi, noi sensuri și noi informații.
§
Lectura lărgește orizonturile. În
momentul în care citești mai multe cărți, afli lucruri nebănuite, lucruri pe
care ai vrea să le trăiești, întâmplări și locuri pe care ai vrea să le
cunoști. Și astfel adolescentul devine mai ambițios, își va dori să reușească
în viață. Va învăța să privească lucrurile din mai multe unghiuri și nu va mai
fi închistat.
§
Cititul face bine sufletului și
psihicului. Lectura unei cărți aduce liniște interioară, aduce
odihnă, deconectarea de la gândurile de zi cu zi și plus de asta este și o
terapie pentru adolescent. Dacă acesta suferă, să spunem, cititul îl va ajuta
să se sustragă de la zbuciumul său, va descoperi noi posibilități. Pentru că
eliberându-și creierul de stres, va găsi soluții. Cititul vindecă. Cartea
înseamnă relaxare și plăcere.
§
Lectura îmbogățește cultura generală. Foarte
mulți dintre cei care citesc au o cultură generală demnă de invidiat. Școala nu
reușește să acopere tot ceea ce noi ar trebui să știm, ea nu va putea niciodată
să ne aducă la cunoștință tot, de aceea este esențial să citim cărți.
Întotdeauna autodidacții sunt de cele mai multe ori mult mai deștepți decât cei
care au mers pe un singur fir al educației. Citește orice, este bine să știi
din toate câte ceva.
§
Cititul face viața mai frumoasă și mai
ușoară. Un adolescent care citește va lua din cărți tot ceea ce
îl interesează și va folosi acele informații în viața de zi cu zi. Acele
detalii te pot scăpa dintr-o încurcătură sau din contră te va face să fii și
mai apreciat.
§
Lectura educă și disciplinează. În
toate cărțile sunt personaje bune și personaje negative. Și aproape în orice
carte vedem că oamenii răi, cu multe defecte sau apucături nefaste, sfârșesc
rău. Pe principiul binele învinge răul, tânărul va învăța că prin tertipuri și
răutate nu va ajunge nicăieri. Și datorită cărților își va dori să fie bun,
drept, muncitor.
§
Cititul evidențiază omul. Un
tânăr care citește se va putea integra oriunde și în orice grup. Datorită
cunoștințelor sale va putea să poarte orice discuția și va reuși să se facă
plăcut și apreciat. Cartea oferă tânărului o strălucire aparte.
§
Cărțile fac cunoscută iubirea. Cred
că pentru prima dată în viață adolescentul descoperă iubirea din cărți și
astfel el va descoperi toate fețele ei. Citind, tânărul va fi îndrăgostit de
iubire, își va dori iubirea în viața lui, va lupta pentru ea și va ști cum să o
păstreze în viața lui. Astfel tânărul va pune mai puțin preț pe relațiile
sexuale și mai mult pe sentiment.
§
Cititul ajută să cunoști viața. În
cărți sunt dezbătute toate problemele omului, toate riscurile, eșecurile,
împlinirile și reușitele. Citind, adolescentul va învăța să le înfrunte cu
optimism și curaj. Nu va claca la prima piedică.
§
Cărțile formează. Lectura
formează un om fără doar și poate. Face dintr-un tânăr cu multe temeri, un
matur de toată isprava. Face omul inteligent, romantic, respectuos, tandru,
luptător, încrezător, curajos, bun, milos și așa mai departe. Practic îi arată
care sunt adevăratele valori ale vieții.
§
Lectura înseamnă bogăție. Un
tânăr care citește mult va fi un om împlinit sufletește și va dobândi o
spiritualitate ieșită din comun. Cărțile sunt cele mai de preț avuții, din ele
afli secretul reușitei.