Textul 1
Ne-a impresionat în mod deosebit pe toţi elevii, fără excepţie,
în ziua de marţi, 19 noiembrie 1919.
A intrat în clasă abătut şi cu ochii scăldaţi în lacrimi. De
obicei, cum se suia pe catedră, se şi aşeza pe scaun, pentru că drumul pe
scări, de la Cancelarie până la clasă, îl obosea nespus de mult. De data asta,
însă, a rămas în picioare, făcându-ne semn să ne aşezăm.
Văzându-i ochii înlăcrimaţi, ne-am gândit că i s-a întâmplat
vreo nenorocire în familie. Dar era cu totul altceva. A tăcut câteva clipe,
mişcându-şi buzele şi părând că vrea să-şi aleagă cuvintele. Apoi a rostit
încet, ca şi când ne-ar fi împărtăşit o mare taină:
- Băieți... am să vă dau
o veste nespus de tristă... Marele nostru poet Alexandru Vlahuţă nu mai este în
viaţă!
Un freamăt se ridică din bănci. Vlahuţă era pentru noi, elevii,
unul dintre cei mai mari poeţi pe care-i cunoşteam. Îl iubeam cu toţii şi era
prietenul nostru încă din clasele primare, când îi învăţam poeziile pe
dinafară.
Toţi rezumaserăm în caietele de compunere povestirile din
chinuita copilărie a micului meşter zugrav iconar Grigorescu... sau minunatele
descrieri din „România pitorească" şi toţi ne amintirăm cu surâsul pe buze
întâmplările pline de haz din viaţa isteţului şcolar-negustor Mogâldea.
Cum?! Era cu putinţă oare ca acest iubit poet să moară? Nu ne
venea să credem.
- Să nu uitaţi, copii, vorbi mai departe nea Tomiţă: Vlahuţă a
fost prieten şi a vieţuit ani şi ani alături de cei mai de seamă scriitori
români... I-a cunoscut îndeaproape pe Eminescu, iar Delavrancea şi Caragiale au
fost nedespărţiţii lui prieteni. […]
Întâmplarea aceasta ne-a mişcat mult şi ne-a făcut să ne fie şi
mai drag decât până atunci bătrânul nostru dascăl de Limba română, care vădise
un suflet ales. Toma Dicescu nu ne da nicio compunere de făcut acasă, fără să
nu ne dicteze planul minuţios întocmit în clasă, aşa că, oricât de slab ai fi
fost la Limba română, era peste putinţă să nu scrii ceva pe caiet.
Izbutisem să fac câteva
compuneri şi teze bunicele, şi cu toate că mă avea în ochi de silitor la
materia lui, Nea Tomiţă nu-mi pusese niciodată mai mult de opt, din pricina
purtării.
Totuşi, când de la Cancelarie s-a cerut o listă cu cei mai buni
din clasă la Română, ca să-i înscrie la concursurile de la „Tinerimea
Română", Nea Tomiţă m-a trecut şi pe mine, printre alţii, care aveau note
mai mari de opt.”
( Grigore Băjenaru,, Cișmigiu & Comp”)
Textul 2
,,Este esențial să ne concentrăm pe faptul că
predarea și învățarea sunt două funcții diferite – două procese separate și
distincte. O deosebire importantă e aceea că procesul de predare este susținut
de către o persoană, în timp ce procesul de învățare se petrece în interiorul
unei persoane. Pare evident? Desigur. Dar merită să ne gândim la asta. Deoarece
dacă procesele de predare-învățare funcționează eficient trebuie să existe o
relație unică între cele două părți – un fel de conexiune sau legătură între
profesor și elev.
Majoritatea cărții acesteia se
ocupă de aptitudinile de comunicare pe care trebuie să le aibă profesorii,
pentru a crea aceste conexiuni. Aceste aptitudini esențiale de comunicare nu
sunt foarte complexe – cu siguranță nu sunt greu de înțeles de către orice
profesor – deși au nevoie de practică, precum orice fel de aptitudine, cum ar
fi golful, schiatul, cântatul la un instrument muzical. Aceste aptitudini
esențiale pentru comunicare nu presupun din partea profesorilor cerințe
neobișnuite de a învăța filosofia educației, didactică sau principiile
dezvoltării copilului. Dimpotrivă, aptitudinile pe care le vom ilustra se
referă în primul rând la vorbire – ceva ce majoritatea dintre noi o facem cu
ușurință. Deoarece vorbirea poate fi distructivă pentru relațiile interumane
sau le pot întări, dialogul poate separa profesorii de elevi sau îi
poate aduce împreună. Din nou, pare evident. Însă din nou merită să ne gândim
la asta. Efectul pe care îl poate produce vorbirea depinde de calitatea
discuției și de alegerea pe care o face profesorul în a utiliza cel mai
potrivit dialog în funcție de fiecare situație în parte.
Spre exemplu, să luăm lauda.
Orice profesor știe cum să-i laude pe elevi. Cursul de eficientizare a
profesorului pleacă de la acest lucru. Vom demonstra cum o modalitate de laudă
îi poate face pe elevi să se simtă neînțeleși și ușor manipulați, pe când o
metodă puțin diferită îi va face probabil pe elevi să te perceapă ca pe o
persoană sinceră, căreia îi pasă cu adevărat.”
(Thomas Gordon,, Profesorul eficient”)
1.
Transcrie, din textul 2, doi termeni din câmpul
lexical al școlii
2.
Autorul volumului,, România pitorească” este:
a) Toma Dicescu.
b) Alexandru Vlahuță.
c) Mihai Eminescu.
d) Barbu Ștefănescu Delavrancea.
3. Atitudinea elevilor față de
profesorul de limba română este de:
a) admirație.
b) indiferență.
c) respingere.
d) teamă.
4. Profesorul eficient
trebuie:
a) să laude mereu elevii.
b) să exerseze schiatul.
c) să utilizeze vorbirea în
toate situațiile.
d) să fie o persoană sinceră,
căreia îi pasă de elevi.
5
Adevărat
Fals
Profesorul este în primul an
de învățământ.
Elevii își amintesc de
întâmplările personajului preferat, Mogâldea.
Băiatul a primit întotdeauna
note mai mari de opt.
Vorbirea este întotdeauna
distructivă.
Orice laudă îi face pe elevi
să se simtă prețuiți.
Aptitudinile de comunicare au
nevoie de exersare.
6. Precizează, în două – trei
enunțuri, o trăsătură morală a personajului Toma Dicescu, identificată
în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare, ilustrându-l cu o
secvență:
,,Toma Dicescu nu ne da nicio
compunere de făcut acasă, fără să nu ne dicteze planul minuţios întocmit în
clasă, aşa că, oricât de slab ai fi fost la Limba română, era peste putinţă să
nu scrii ceva pe caiet...”
Naratorul subiectiv amintește
grija profesorului său față de tema dată elevilor,conștiincios, era preocupat de
amănunte,de aceea dicta cu răbdare planul care ajuta elevii în scrierea compunerii.Astfel îi ajuta pe
elevi să-și scrie mai ușor temele.Prin caracterizare directă naratorul prezintă
cu plăcere atitudinea unui profesor exemplar,devotat meseriei sale.
7. Prezintă o temă comună
celor două texte date, valorificând câte un element de conținut.
Tema comună celor două texte
este educația,felul în care există relația între profesor și elev.În primul
text,profesorul de limba română îi învață pe elevi,cu emoție, să prețuiască
memoria unui mare scriitor:,, Vlahuţă a fost prieten şi a vieţuit ani şi ani
alături de cei mai de seamă scriitori român.” În al doilea text,autorul
vorbește despre,, aptitudinile de comunicare pe care trebuie să le aibă
profesorii”, profesorul trebuie să aleagă cel mai potrivit dialog cu elevii în
funcție de fiecare situație apărută în clasă.
8. Crezi că profesorul
poate face învățarea mai ușoară? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de
cuvinte, valorificând textul 1.
Da,cred că relațiile dintre profesor și elevi
trebuie să fie de respect
reciproc,încredere, cooperare și grijă, când profesorii să comportă într-un fel
care arată integritatea și autoritatea.În textul 1,fostul elev își prețuiește
bătrânul profesr,chiar dacă îl vede ca un apropiat sufletului,,nea Tomiță”,nume
dat din iubire. Elevii sunt motivați să
învețe,ascultând explicațiile minuțioase date de profesor cu grijă şi
atenţie excesivă pentru detalii.Indiferent de pregătirea și
înțelegerea lor își puteau face temele bine. Profesorul
de română este excelent,pentru că prezintă clar ideile, dă explicații concise,
adecvate și captivante, fără a fi prea scurte sau prea lungi, prea complexe sau
prea simple și astfel învățarea,temele,participarea la concursuri sunt succese.
9. Asociază fragmentul din ,,Cișmigiu&Comp”
de Grigore Băjenaru cu un alt text literar, prezentând, o valoare culturală comună, prin
referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
Voi asocia textul 1 cu scrierea,,Ca peștele
în copac”de Lynda Mullaly Hunt care îl prezintă pe profesorul Daniels,un om răbdător, creativ,
amuzant, calm, sigur pe el, conectat la nou, prietenos, egal în
reacții. Profesorul le aduce elevilor un cadou—caiete care vor deveni
jurnale în care vor scrie ceea ce vor dori ei,îi încurajează să-și spună
gândurile,să se exprime liber,să scrie ceea ce cred despre orice,despre ceea
ce-i preocupă.Este o metodă care nu constrânge,elevii nu vor primi
note.Profesorul Toma Dicescu este alfel,,de modă veche...bătrân... de o rară
sensibilitate” îi învață pe elevi să prețuiască scriitorii,să le respecte
memoria,să manifeste respect pentru scrierile lor.Toate explicațiile lui sunt
realizate cu multă atenţie şi răbdare,încât orice elev poate învăța.
În ambele texte există
lumea școlii,relația dintre profesor și elev este unică, pentru că implică
învățarea și comunicarea, încrederea. Scopul profesorului este
ca elevul său să aibă încredere în el însuși.
sau:
O lectură asemănătoare
este,povestirea,Domnu Trandafir”de Mihail Sadoveanu,un
dascăl asemenea profesorului Toma Dicescu,amândoi cu talent
pedagogic și pasiune pentru meseria lor.Domnu Trandafir îi invăța pe copii să
iubească literatura, citindu-le din poveștile lui Creangă. Mai importantă decât
lecțiile de gramatică, aritmetică era pentru elevi învățătura
sufletească,formându-i pe elevi ca viitori oameni buni și drepți. Între el și
elevi era o apropiere sufletească care a rămas peste ani,:,,îi era
drag să ne învețe, și parcă eram copiii lui – asta am simțit-o totdeauna, cât
am fost sub privegherea lui.” Iar profesorul Toma Dicescu era la fel,,un om de
o rară sensibilitate,avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult”,le
făcea elevilor lecții frumoase de literatură,iar amintirea unei zile triste a
impresionat peste ani sufletul naratorului.Ambii dascăli au față de elevi acea
apropiere sufletească care i-a format pe elevi ca oameni adevărați,buni și
drepți
B.
1. Seria în care toate
cuvintele conțin vocale în hiat este:
a) esențial, predarea,
eficient, trebuie.
b) esențial, filosofia, eficient, trebuie.
c) esențial, filosofia, eficient, dialog.
d) aceea, eficient, filosofia, dialog.
2. Seria care conține cuvinte
în care numărul sunetelor este egal cu numărul literelor este:
a) conexiune, eficientizare.
b) alegerea, conexiuni.
c) alegerea, perceapă.
d) alegerea, cerințe.
3. Transcrie sensul potrivit
celui din text al cuvântului ,,a ilustra” din articolul de dicționar de
mai jos: I
ILUSTRÁ, ilustrez, vb. I. 1.
Tranz. A lămuri mai bine o problemă prin exemple, prin fapte, prin gesturi. ♦
A reprezenta (printr-un desen, printr-o imagine etc.). 2. Refl. A se remarca, a
se distinge într-un anumit domeniu. 3. Tranz. A împodobi cu ilustrații o carte,
un text etc. – Din fr. illustrer, lat. illustrare.
4.Rescrie fragmentul următor,
înlocuind cuvintele subliniate cu sinonime potrivite:
Efectul pe care îl produce vorbirea
depinde de calitatea discuției și de alegerea pe care o face
profesorul.
5.Transcrie predicatele,
precizând felul lor:
Îl iubeam cu toţii şi era
prietenul nostru încă din clasele primare, când îi învăţam poeziile pe
dinafară.
6. Alcătuiește o propoziție
negativă în care pronumele demonstrativ ,,acesta” să îndeplinească
funcția sintactică de atribut.
7. Scrie opinia ta
despre profesorul eficient sub forma unei fraze alcătuite din două propoziții
aflate în raport de coordonare copulativă.
8. Completează spațiile
libere din textul de mai jos:
Exemplele de comunicare eficientă își propun __________________ (a crea, modul conjunctiv, prezent) situații de învățare activă. Profesorii pot experimenta noi modalități de interacțiune cu ____________________________(propriu, cazul acuzativ) elevi. Dialogurile _________________(bine, gradul superlativ relativ de superioritate) structurate sunt apreciate.
SUBIECTUL alI ea
Realizează caracterizarea profesorului Toma Dicescu din primul fragment.
În capitolul V,,La Tinerimea Română”din volumul lui Grigore Băjenaru ,,Cișmigiu&Comp”impresionează amintirea autorului despre profesorul de română,Toma Dicescu. Naratorul subiectiv îl prezintă prin caracterizarea directă pe profesorul,, mărunt şi gras, cu mustăţi şi cioc, cu ceas de aur purtat la vestă”;portretul fizic este al unui om obișnuit,dar având calități morale deosebite:om ,,tare bun”, adică deschis.sensibil, sincer,,de modă veche”,parcă venit din alte timpuri,calități ce-i uimesc pe elevi.Descrierea făcută cu un zâmbet prietenos este plină de duioșie,de admirație și recunoștință.Toți îl simt ca un apropiat sufletesc,numit cu satisfacție și mângâiere,căldură,,nea Tomiță.”Dar omul acesta avea darul de a da elevilor săi învățătura sufletească cu respect și venerație pentru,, scriitorii noștri clasici”, iar momentul morții scriitorului Vlahuță este copleșitor pentru elevi.Astfel naratorul îi arată talentul de dascăl, povestind acea întâmplarea tristă,pentru elevi a fost o lecție de respect și aducere aminte. Era credincios misiunii sale și conștient că fiecare elev trebuie să înțeleagă explicațiile lui,astfel că și elevii mai,,slabi”scriau,,ceva pe caiet.Prin caracterizare indirectă,naratorul redă gesturile profesorului care trist,înlăcrimat, în semn de respect rămâne în picioare și ca un omagiu adus scriitorului vorbește despre prieteniile acestuia cu marii scriitori români.Glasul îndurerat,ochii înlăcrimați i-a emoționat pe elevi care-i descoperă sufletul,,ales”,deosebit.Mărturisirea finală a naratorului este surprinzătoare:nu primise la orele profesorului,,mai mult de opt, din pricina purtării”,dar a fost ales să participe la un concurs de română;profesorul a înțeles că are în el un elev talentat.Prin portretul profesorului de română,elevul de odinioară își amintește cu duioșie și respect de un om deosebit al școlii.