Textul 1
,, Stam sara la fereastră,
Iar stelele prin ceață
Cu tainică dulceață
Pe ceruri izvorarea.
Citeam pe o carte veche,
Cu mii de negre gînduri
Și literele-n rînduri
Prinsese a juca.
Jos lacul se-ncreșise
Sub purpură tîrzie
Și valuri verzi de grîie
Se leagăna pe lan.
O stea din cer albastru
Trecu a ei icoană
Din fața apei plană
În fundul diafan...
Și cred pe înțeleptul
Ce-l văd că-n carte zice
Că-n lume nu-i ferice,
Că toate-s năluciri...
Deodată la ureche-mi
Aud șoptind copila...
Iar vîntu-ntoarce fila
Cu negrele gîndiri.”
(Mihai Eminescu – „Lectura”)
Textul 2
Lectura
Lectura sau cititul este un proces cognitiv complex de decodare a simbolurilor
cu scopul de a construi sau de a deriva sens și înțelegere. Lectura dezvoltă
limbajul, este folosită pentru comunicare, în schimbul de informații și idei.
Interacțiunea dintre text și cititor este modelată de cunoștințele, experiențele,
atitudinile și limba comunității de unde provine cititorul, de poziționarea lui
din punct de vedere cultural și social.
Procesul de lectură necesită o preocupare continuă care
se dezvoltă și se rafinează în timp. În plus, cititul necesită creativitate și
analiză critică. Lectura este un proces complex și de aceea nu poate fi limitată
la a avea doar o interpretare sau două. Lectura nu are reguli concrete. Ea
permite cititorilor să își creeze propriile interpretări. Acest proces de
interpretare permite o explorare profundă a textelor. Cititorii folosesc o
multitudine de strategii de lectură, pentru a-i ajuta in procesul de decodare și
de înțelegere. Cititorii pot folosi indicii contextuale, pentru a identifica
sensul cuvintelor necunoscute. Cititorii integrează cuvintele pe care le-au
citit într-o schemă de cunoștințe acumulate.
Lectura cărților și scrisul sunt unele dintre activitățile
care stimulează creierul și care s-a dovedit că încetinesc declinul cognitiv la
vârstele înaintate. Oamenii care au participat la mai multe activități de
stimulare mentală în timpul viețiii lor au un ritm mai lent de declin al
memoriei și al altor capacități mentale. Lectura de plăcere a fost legată de o
creștere a progreselor cognitive pentru dezvoltarea vocabularului și matematică
in timpul adolescenței. Mai mult, beneficiile cognitive ale lecturii continuă
pe tot parcursul vieții.
(https://ro.wikipedia.org/wiki/Citire)
A.
1. Transcrie doi termeni din câmpul lexical al
lecturii, din textul 2.
2.Primul text este alcătuit din:
a) sase terține
b) șase catrene
c) șase distihuri
d) șapte catrene
3.Lectura are roluri importante în:
a) dezvoltarea relațiilor interumane, dezvoltarea gândirii,
a limbajului și a bucuriei de a trăi
b) dezvoltarea sentimentelor, a limbajului, a gândirii și
a capacității de relaționare
c) dezvoltarea sentimentelor, a gândirii, empatie și
dorința de mișcare
d) dezvoltarea limbajului, comunicare, schimbul de
informații și idei
4.În textul „Lectura”, de Mihai Eminescu, se evidențiază:
a) influența lecturii asupra sentimentelor ființei
poetice
b) frumusețea naturii
c) bucuria de a trăi
d) frumusețea naturii și influența naturii asupra
sentimentelor ființei poetice
adevărat fals:
5.- Prezența stelelor favorizează meditația eului
liric.
-Textul „Lectura”
evidențiază teme și motive tipic simboliste.
- Limbajul figurat contribuie la conturarea mesajului
artistic al textului.
- Mărcile subiectivității eului liric accentuează
lirismul textului și profunzimea trăirilor și a sentimentelor.
- Lectura este un proces cognitiv simplu.
- Lectura cărților și scrisul sunt unele dintre activitățile
care încetinesc declinul cognitiv la vârstele înaintate
6. Prezintă, în 2-3 enunțuri, o trăsătura a textului
liric, pe baza textului 1.
7. Prezintă, în 30-70 de cuvinte, o temă comună
celor două texte date, valorificând câte un element de conținut.
8. Crezi că, prin intermediul lecturii, un cititor
poate pătrunde în alte lumi și poate trăi alte existențe decât cea a lui?
Justifică-ți răspunsul, în 50-100 de cuvinte, valorificând textul dat.
9. Asociază textul „Lectura”, de Mihai Eminescu, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
B.
1. Desparte în silabe următoarele cuvinte: albastru,
declinul.
2.Sunt derivate toate cuvintele din seria:
a) dulceața, preocupare, comunicare, cultural
b) dulceața, fereastra, deodată, negrele
c) dezvoltă, limbajul, interacțiunea, lectura
d) lacul, procesul, necesita, preocupare
3.Enunțul: „Beneficiile cognitive ale lecturii continuă
pe tot parcursul vieții și îndepărtează perspec -
tiva sumbră a morții.” conține:
a) antonime
b) sinonime
c) paronime
d) omonime
4.Pentru cuvintele subliniate în enunțul: „Lectura cărților
și scrisul sunt unele dintre activitățile care stimulează creierul și
care s-a dovedit că încetinesc declinul cognitiv la vârstele înaintate.”,
un sinonim si
un antonim sunt, în ordine:
a) sporesc, bătrâne
b) atenuează, fragede
c) cresc, matusalemice
d) dezvoltă, mari
5. Transcrie din fragmentul de mai jos trei
substantive cu funcții sintactice diferite, pe care le vei preciza:
„Lectura nu are reguli concrete. Ea permite cititorilor să
își creeze propriile interpretări.”
6. Alcătuieste un enunț asertiv în care forma
verbală nepersonală „a ajuta” să aibă funcția sintactică de subiect
si un enunț interogativ în care adjectivul pronominal interogativ „ce”
să aibă funcția sintactică de atribut adjectival.
7. Scrie opinia ta despre lectura, sub
forma unei fraze alcătuite dintr-o propoziție principală și o
propoziție subordonată completivă directă.
8. Enunțurile de mai jos reprezintă opinia unui
adolescent pasionat de lectură despre participarea la un târg de carte. Rescrie-le,
corectând greșelile de orice natură:
Mereu mi-am doriit sa particip la un targ de carte. Gandul la zecii de edituri care sau strins la un loc ma face sa cred ca am ajuns in paradis! Chiar se merita sa faci un asemenea efort si sa participi!
Subiectul al II-lea
Imaginează-ți că participi la o dezbatere pe tema influenței
lecturii asupra dezvoltării tinerilor. Redactează un text argumentativ,
de minimum 150 de cuvinte, cu titlul: ,,Influența lecturii în evoluția unui
adolescent”, în care sa apară o secvență descriptivă și una explicativă.