Textul 1
,,Tiuri privi scrisoarea.O singură pecete dintre cele trei mai era întreagă.Îi zbură gândul la cealaltă dată când se aflase în spatele unei uși încuiate și voise să citească scrisoarea.Dar acum erau alte împrejurări.
Rupse ultima pecete și despături scrisoarea.Era atât de tulburat,încât literele îi jucau în fața ochilor și nu putea să priceapă nimic.Închise ochii preț de o clipă,apoi îi deschise la loc și începu să citească literele și cuvintele.Parcurse scrisoarea de la început la sfârșit,dar tot nu înțelese ce scria în ea.Fie mesajul fusese scris într-o limbă pe care nu o cunoștea.Recunoscu un singur cuvânt,pe undeva pe la jumătatea scrisorii:Unauwen.Rămase o vreme cu privirea pironită asupra literelor,dezamăgit că secretul scrisorii era tot un mister pentru el. Pași și voci îl făcură să tresară.Trebuia să învețe mesajul pe de rost,cât mai repede,ca să poată distruge scrisoarea.Și asta n-avea să fie ușor,căci nu cunoștea înțelesul și semnificația cuvintelor.Dar se puse imediat pe treabă,trăgând între timp cu urechea la ce se auzea de afară.Auzi pe cineva apropiindu-se de ușă,dar apoi pașii se îndepărtară.Atunci își concentră toată atenția asupra scrisorii;rostea cuvintele fără zgomot și,din când în când,închidea ochii și repeta propozițiile.Nu știa de cât timp se îndeletnicea cu asta,când,i se păru că știe totul pe de rost.După aceea se întrebă dacă avea să țină minte și cum se scriu cuvintele.Se putea întâmpla să pronunțe greșit cuvintele,așadar trebuia să fie în stare și să transcrie mesajul,nu doar să-l recite.Apoi zarva de dincolo de ușă îl făcu iar să tresară.De data asta încercară să deschidă ușa.
--E cineva acolo?strigă o voce.
Tiuri tăcu mâlc.
--Hei,ușa e încuiată,auzi aceeași voce.Du-te după cheie.
Tiuri mai avu câteva clipe de răgaz,în care studie încă o dată mesajul.
La scurt timp,o cheie scârțâi în broască,dar firește,ușa nu se deschise.
--Cine-i acolo?strigă cineva.Hei,răspunde!
Tiuri păstră tăcerea.Auzi un mormăit în fața ușii și apoi pași îndepărtându-se în grabă.Tiuri mai repetă o dată mesajul,ca să se încredințeze că îl învățase,apoi se îndreptă spre vatră,unde se aflau câteva bucăți de lemn.Scoase la iveală amnarul și cremenea pe care ele găsise în desaga lui Ardanwen și pe care le purtase mereu cu el.Le lovi una de alta și aprinse focul.Apoi cu o mână fermă,ținu pergamentul în mijlocul flăcărilor și stătu cu el așa,până ce focul aproape îi atinse degetele.După ce scrisoarea arse,adună cenușa,o frecă ușor între degete și o împrăștie,suflând peste ea.Din scrisoare nu mai rămăseseră decât cuvintele misterioase din mintea lui.Stinse focul și lăsă să-i scape un oftat.Distrusese scrisoarea,însă el era tot prizonier.”
(Tonke Dragt,,Scrisoare pentru rege”)
Textul 2
,,Atunci când trimit o scrisoare prin poștă,majoritatea oamenilor obișnuiesc să sigileze plicul.Dacă i-am întreba de ce fac asta,probabil că mare parte dintre ei ar spune că fie că acționează din reflex sau că fac la fel ca toată lumea,fie că lipirea plicului împiedică scrisoarea să se rătăcească.Chiar dacă plicurile nu conțin informații personale sau strict secrete,mulți speră ca scrierile lor să nu fie citite direct decât de destinatar,motiv pentru care ei aleg să sigileze plicurile.Cu toate acestea,dacă cineva își dorește cu adevărat să citească conținutul unei scrisori care nu-i aparține,ar putea să o facă foarte ușor,rupând plicul.E-mailurile,de ex.,ar putea fi citite cu ușurință de unii programatori iscusiți.
Pentru a evita astfel de neplăceri,am putea opta pentru criptografie,metoda de codare care ne asigură că scrisoarea va rămâne ininteligibilă pentru intruși,măcar o perioadă de timp,până când aceștia reușesc să găsească cheia.
Criptografia este o știință veche care s-a născut din necesitatea de a transmite mesaje secrete și de a comunica eficient,fără ca dușmanul să cunoască conținutul scrisorii.
Transpoziția presupune ca literele dintr-un mesaj să fie pur și simplu rearanjate cu scopul de a crea anagrame.Această metodă este folosită cu precădere pentru mesajele scurte și poate fi nesigură având în vedere că,în acest caz,există un număr limitat de litere ce pot fi rearanjate relativ repede.În textele lungi,transpoziția oferă oarecare siguranță.Pe măsură ce numărul literelor crește,numărul combinațiilor posibile se multiplică,iar descifrarea mesajului se poate face doar cunoscând sau aflând procedeul exact de codificare.
Substituția,pe de altă parte,ca metodă de codificare este una din cele mai vechi modalități de criptare.Una din tehnicile substituției este gruparea alfabetului pe perechi alese la întâmplare,pentru ca apoi fiecare literă să fie substituită cu perechea ei.Simplitatea și eficiența acestui mod de codare a mesajului a făcut ca substituția să fie cel mai des utilizată.Treptat,odată cu utilizarea diferitelor moduri de criptare a mesajelor,au apărut și indivizii specializați în spargerea codurilor.Deși marii învățați credeau că nu este posibil ca mesajele secrete create prin substituție să fie sparte,din cauza numărului uriaș de potențiale chei,spărgătorii de coduri au găsit metode prin care mesajele erau descifrate rapid.
În vremurile actuale,criptografia reprezintă una dintre cele mai importante științe,fiindcă informațiile care circulă de la un capăt al lumii la altul prin intermediul internetului trebuie să fie protejate.Timp de 2000 de ani criptografia a fost importantă pentru regi,regine,guverne și armată,dar azi ea facilitează și dezvoltarea afacerilor și chiar protejarea intimității.”
(Maria Olaru,,Criptografia și codurile secrete care au marcat istoria”)
Cerințe:
==prezintă o trăsătură a textului narativ,ilustrând cu o secvență.
O trăsătură a textului narativ pe care o identific în fragmentul,,Scrisoare pentru rege”este prezența unui narator,vocea textuală care-l prezintă pe Tiuri,un personaj ce se străduiește să învețe cuvintele unei scrisori ciudate,pentru a nu cădea în mâinile unor dușmani.Nu-și descoperă prezența,deși se știe amenințat de vocile unor oameni care vor să deschidă ușa.Învață pe de rost scrisoarea și o arde,, ținu pergamentul în mijlocul flăcărilor și stătu cu el așa,până ce focul aproape îi atinse degetele.”
==prezintă o temă comună celor două texte ,valorificând câte un element de conținut.
O temă comună ambelor texte este comunicarea între oameni prin mesaje ce pot ascunde adevărul scris prin coduri.În primul text,personajul trebuie să salveze un mesaj misterios,greu de descifrat,îl învață pe de rost și apoi arde scrisoarea: ,,După ce scrisoarea arse,adună cenușa,o frecă ușor între degete și o împrăștie,suflând peste ea.”
În al doilea text este prezentată metoda criptografiei cu subdiviziunile ei care e necesară, pentru a transmite mesaje secrete și a comunica eficient prin coduri secrete,cunoscute doar de anumiți oameni.Astfel anumite mesaje sunt protejate,, ,fiindcă informațiile care circulă de la un capăt al lumii la altul prin intermediul internetului trebuie să fie protejate.”
==crezi că în mediul școlar este important să poți proteja un mesaj prin criptare?valorifică două idei din unul dintre cele două texte.===distracție,pentru ca discuțiile prof cu părinții să fie secrete
Procesul de codificare,de criptare a informaţiei înseamnă înțelegerea unui mesaj doar de persoanele autorizate care cunosc un anumit cod știut numai de ei.Astfel Tiur recitește scrisoarea și înțelege că,, ,,mesajul fusese scris într-o limbă pe care nu o cunoștea”și o învață pe de rost.
Nu cred că în mediul școlar este importantă criptarea,pentru că suntem învățați să fim sinceri,să vorbim deschis,să spunem adevărul.Poate că între anumiți elevi există un cod secret ,mai ales de cei care își hărțuiesc colegii în mediul online,folosind limbaj argotic-este și ăsta un fel de cod.Ce mesaje importante se transmit în mediul școlar?doar subiectele examenelor,da!astea sunt secrete sau sunt ordinele ministeriale care,totuși n-ar trebui să fie secrete.Chiar și în timpul pandemiei mesajele au fost deschise,cred că n-a fost niciun secret despre nimeni și nimic.Cred că sunt servicii unde ,, informațiile care circulă de la un capăt al lumii la altul prin intermediul internetului trebuie să fie protejate”,dar școala este o instituție deschisă cu reguli știute și cunoscute de mari și mici,fără secrete.Iar despre datele elevilor,ale profesorilor computerele școlilor au fișiere secrete știute de anumite servicii.
Sunt chei publice și chei private,toate secrete...............oare??????
==asociază fragmentul din textul 1 cu un alt text literar cunoscut,prezentând o idee comună prin referire la o secvență din fiecare text.
O asociere poate fi cu romanul,,Cei trei muschetari”de Alexandre Dumas.
Lui Planchet,servitorul lui D Artagnan i se încredințează o scrisoare,pentru a salva viața lordului de Buckingham.
―,, Voi dosi scrisoarea în mîneca hainei, ― spuse Planchet, ― şi dacă mă prinde, o înghit.
― Dar atunci nu-ţi vei mai putea îndeplini sarcina, răspunse d'Artagnan.
― Daţi-mi deseară o copie de pe scrisoare, şi mîine dimineaţă o ştiu pe de rost.
D'Artagnan îşi privi prietenii, parcă ar fi vrut să le spună: ,,Vedeţi! Aşa-i c-aveam dreptate?"
― Şi acum, ― urmă el, întorcîndu-se spre Planchet ―-ai opt zile ca să ajungi pînă la lordul de Winter, şi alte opt zile ca să vii îndărăt.
Răspunsul adus din Anglia era scurt:,,Thank you, be easy", ceea ce însemna: "Mulţumesc, fii liniştit". Athos luă scrisoarea din mîinile lui d'Artagnan, o apropie de lampă, o aprinse şi nu-i dădu drumul pînă ce nu se făcu toată cenuşă.”
Și Tiuri și Planchet sunt personaje ce trec printr-o aventură:Tiuri este singur,prizonier într-o cameră și caută să protejeze o scrisoare codificată,importantă care nu trebuia să ajungă în mâinile unor dușmani ai regelui și atunci o va învăța pe de rost și o va arde.Planchet,servitorul lui D Artagnan învață și el pe de rost scrisoarea pentru lordul de Winter,pleacă spre Anglia,își îndeplinește misiunea,iar scrisoarea este și ea arsă.În ambele cazuri secretul este știut de anumiți oameni credincioși și două vieți sunt salvate.
==rezumatul textului 1
Tiuri privește o scrisoare,rupe ultima pecete și citind-o nu înțelege din toate cuvintele doar unul singur.Toată scrisoarea era un mister pentru el.Dincolo de ușă aude pași și voci și înțelege că trebuie să învețe scrisoarea pe de rost și să o distrugă.Nu-i este ușor,pentru că nu înțelege cuvintele secrete.Învață continuu cuvintele ciudate și în același timp este atent la zgomotele de afară.Își spune că trebuie să învețe și cum se scriu cuvintele.Când aude o voce,tace și continuă să studieze mesajul.O cheie nu reușește să deschidă ușa și Tiuri repetă din nou mesajul, apoi aprinde focul și arde scrisoarea, adună cenușa și o împrăștie.Este nefericit,știindu-se prizonier.