Fă-te, suflete,
copil
Şi strecoară-te tiptil
Prin porumb cu moţ şi ciucuri,
Ca să poţi să te mai bucuri.
Strânge slove, cărţi şi pană.
Dă-le toate de pomană.
Unui nou învăţăcel,
Să se chinuie şi el.
Gândul n-o să te mai fure
Prin zăvoaie şi pădure,
Cu ecoul de cuvinte
Care-ngână şi te minte.
Când tristeţile te dor,
Uită tot şi tâlcul lor.
Şi strecoară-te tiptil
Prin porumb cu moţ şi ciucuri,
Ca să poţi să te mai bucuri.
Strânge slove, cărţi şi pană.
Dă-le toate de pomană.
Unui nou învăţăcel,
Să se chinuie şi el.
Gândul n-o să te mai fure
Prin zăvoaie şi pădure,
Cu ecoul de cuvinte
Care-ngână şi te minte.
Când tristeţile te dor,
Uită tot şi tâlcul lor.
Opera lirică este creația în care autorul își exprimă, în mod direct, ideile, emoțiile, apelând la un limbaj artistic. Poezia ,,Fă-te, suflete,copil” este un text liric, pe tema copilăriei.
Un prim argument în favoarea acestei afirmații îl reprezintă
subiectivitatea textului. Poezia se
constituie într-un discurs liric adresat, marcat de verbul la persoana a II-a
din primul vers,este o dorință imperativă cerută ,,fă-te”-ca-ntr-o vrajă i se cere sufletului
să se transforme într-un copil,o reîntoarcere la anii inocenței.Primul vers al
poeziei este și titlul ca-n poeziile populare. Poezia este
alcătuită din două îndemnuri adresate
propriului suflet-un fel de dublu al omului,capabil să se metamorfozeze în,,copil”,moment
în care ,,tiptil”se va furișa,,prin porumb”,loc al noii înfățișări,,cu moț și
ciucuri”podoabe copilărești,care evidențiază joaca,bucuria de a trăi copilăria,energia, tumultul. Celălalt
imperativ,,strânge”îndeamnă sufletul să adune:slove-alfabetul,scrierea,cartea- semnificaţia unei trepte în evoluţia
spirituală, unui depozit de valori şi spaţiu al cunoaşterii raţionale,iar,,pana”devine simbolul puterii mâinii
ce va primi cele trei daruri,,unui nou învățăcel”.Enumerația celor trei daruri
aduce o stare de ușoară ironie,,să se chinuie”, să se străduiască
,,învățăcelul”și el ca toți înaintașii.Transformarea va fi fericită,iar
,,gândul”nu va mai colinda aiurea ,,prin zăvoaie și pădure”,locuri
misterioase,ale încercărilor,ale veșnicei.
Un alt argument îl reprezintă aspectul confesiv al textului realizat prin
exprimarea directă a tristeții în ultima strofă, este o concluzie a omului
reîntors la realitatea cuvintelor
,,care-ngână”-murmură,șoptesc,păcălesc.Îndemnul este uitarea înțelesurilor cuvintelor care,,dor”,care pun
la încercare sufletul. Construcția aparent simplă, dar plină de semnificații a
textului, măsura versurilor este inegală,
variind intre 7 și 8 silabe. Rima este
împerecheată, iar ritmul trohaic este remarcabil prin muzicalitatea inedită,
creată prin puține figuri de stil, prin topica propozițiilor. Această idee
poetică esențială în descifrarea mesajului poeziei aduce în prim- plan o
perspectivă filozofică asupra vieții. Adultul care trece prin numeroase
experiențe învață că cea mai mare bogăție a sa este aceea de a se putea bucura
de lucrurile simple ale copilăriei, de a putea avea naivitatea și candoarea
copilului care speră.
În concluzie, prin argumentele dezvoltate mai sus, am arătat că poezia citată
aparține genului liric.