joi, 6 februarie 2020

Gen epic--,,În casa bunicilor”de Ionel Teodoreanu--(cap.,,Nasul bunicei și păcatele nepoților”)-fragment-


,,Nepoţii au crescut şi cresc „văzând cu ochii", spune mama care trebuie să cumpere din ce în ce mai mulţi metri de stofă pentru uniformele lor. Ghinionul tatei tot nu s-a spart, cu toate că în fiecare zi, după ce tata-şi bea cafeaua neagră, faţa de masă are pete de noroc.
Părinţii nu mai sînt atât de tineri: au băieţi mari, care le scot peri albi.
Dar bunicii au rămas aceiaşi. Numai că nasul bunicei s-a as­cuţit şi mai tare şi parcă are lucirea unui acuşor la pândă, drept în vârf. Bunica e neam de grec. Nepoţii au aflat din Eminescu despre „grecotei cu nas subţire". În schimb, nasurile nepoţilor se îngroaşă patriotic.
Când vin copiii în vizită, — tot cu părinţii —bunica, după ce le spune nepricopsiţilor să nu-şi ia nasul la purtare şi să-i sărute mâna cum trebuie, — îi iscodeşte pe rând cu nasul ei subţire, aflând se vede toate miroznele(mirosurile) păcatului, căci se uită crâncen la ei, îmbinându-şi cu afurisenie sprâncenele stufoase.
Nepoţii sînt într-adevăr plini de păcate.(defecte) Când se uită la ei, din fundul pământului, Scaraoţchi îşi linge buzele, şi trei fire din coadă i se zburlesc, cu număr.
Cel mic, pare are păr de aur creţ şi graseiază râzând cu toată faţa — ca şi cum mereu l-ar bate soarele în ochi — e bătăuş, trage cu puşca în ciorile de pe crucea bisericii sfântului Ion Gură de Aur, dă cu praştia nu numai în vrăbii şi în gutuile Nănoaiei — care suferă de ficat — dar şi-n ferestrele oamenilor răi, cum ar fi popa Tuchi şi dascălul Ghiţă-Sughiţă, şi merge cu bicicleta — fără număr, ca şi uniforma — cu mâinile la spate, printre tramvaie şi trăsuri, scoţând limba şi făcând schime necuviincioase birjarilor, sergenţilor şi oamenilor serioşi.
Cel mijlociu, cu păr buclat de culoarea castanelor sălbatice şi obraji de măicuţă, fură ţigări din biroul tatei, întârzie dimineaţa la şcoală, are note proaste la matematică, ştiinţe naturale, chimie, germană şi religie, e îngândurat ca o salcie ninsă, tăcut ca o oglindă din pod, şi nu face nimic: nici la şcoală, nici acasă. Când era mic, visa şi când era treaz; acum doarme şi când nu doarme. Nuferi cresc, sau broaşte, în apele somnului lui? Mai ales el nu ştie. Se simte ca un fum care se încolăceşte în semn de întrebare, înainte de-a se destrăma.
Cât despre cel mare, să afumi cu tămâie şi să stropeşti cu aghiazmă înaintea şi pe urma lui. Trebuie dat la Şcoala Militară. Altfel nu mai merge. ”

  Genul epic cuprinde opere literare în care autorul îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii, al personajelor şi al naratorului.
  Volumul ,,În casa bunicilor” de Ionel Teodoreanu este o scriere cu caracter memorialistic ce a apărut inițial în anul 1938. Volumul este cât se poate de cald, emoționant și original, mai ales datorită faptului că reprezintă pagini de literatură inspirate din însăși viața scriitorului.
  Titlul,,În casa bunicilor”,plin de duioșie,  este menit să arate templul,centrul unei familii,un colț de lume,loc al destinelor unor personaje legate prin fire statornice... totuși în această casă totul începe și se sfârșește cu bunica.
  În primul rând,textul fragmentului este epic, acţiunea este de mică întindere,dorința scriitorului a fost de a o descrie pe bunică și pe cei trei băieți. Sunt prezentate anumite transformări în familie-băieții,crescând,aduc noi măsurători în ținute,în comportament,părinții au trecut de tinerețe,au,,peri albi”,necazuri,supărări.Dimpotrivă,în înfățișarea bunicilor,se pare,că nu s-a schimbat nimic,dar copiii remarcă nasul bunicii,,s-a ascuțit și mai tare”-nas grecesc ,observat și de Eminescu.Știindu-i neastâmpărați,cu,,păcate”,nebunii copilărești,bunica se preface că-i supune unor cercetări amănunțite.Scriitorul glumește,amplificând,exagerând defectele copiilor de care se bucură chiar,,Scaraoțchi”,tartorul nebuniilor.
Numele copiilor nu sunt prezentate,apar doar ordonați după vârstă:,,cel mic,cel mijlociu,cel mare”,iar năzbâtiile lor sunt pline de haz.
  În al doilea rând, textul este epic, deoarece are personaje.Bunica este aparent severă,le cere copiilor respect,știindu-i ștrengari.Nasul bunicii atrage atenția copiilor,un nas grec,subțire,iscoditor,curios de a descifra secretele nepoților.Privirea bunicii exprimă energie,curiozitate,insistență,iar sprâncenele arată încrederea pe care o are în a descoperi poznele nepoților.Deși apare exigentă,serioasă,prin  toate manifestările ei dorește cu adevărat binele băieților.S-ar asemăna cu un personaj feminin din basme :o vrăjitoare sau o ființă de ajutor.
Cei trei frați șugubăți,numiți după vârstă (în realitate:Ionel,Păstorel și Puiu)sunt rebeli,iar scriitorul se amuză descriindu-i pe rând: ,,cel mic”crede că râsul este bun,crede în jocuri aparent nevinovate când se joacă cu pușca sau merge cu bicicleta,cu strâmbături alintate și fericite,este felul lui copilăresc de a se comporta,chiar dacă răscolește liniștea unor oameni serioși.
Băiatul cel mijlociu apare ca o ființă nevinovată,visător,tăcut,degajă liniște sufletească,neinteresat de școală are note proaste,este comparat cu fum ascunde îndoiala,nedumerirea,uimirea,emoția,căutarea,fără a-i descoperi adevărul vieții.
Băiatul cel mare nu poate fi îndreptat, persistă în greșeli,chiar dacă ar fi supus unor ritualuri creștine,bisericești... și-atunci singura cale de îndreptare este,,Școala militară”care l-ar disciplina.
  În al treilea rând, caracterul epic al textului este dovedit de prezenţa naratorului; copilăria se transformă ea însăşi într-o lume fluidă, schimbătoare, o lume a metaforelor, surprinzătoare şi tulburătoare. Pentru a descrie o astfel de lume este necesară o sensibilitate artistică aparte.
  Prozatorul foloseşte persoana a III-a,  eroii sunt „vii”, iar gesturile lor –adevărate;autorul descrie o lume fascinante şi stranie, învăluită în abur, într-un etern suspans.
   Ca în orice text epic, sunt folosite modurile de expunere: naraţiunea este folosită, pentru a prezenta frământările părinților,vizita nepoților la bunici. Firul narațiunii se pierde în limbajul descriptiv.Observ tonul idilic evocând cele mai frumoase momente din viață, în care bunicii, părinții sunt în armonie.    Descrierea apare pentru a prezenta personajele pline căldură și de o sensibilitate aparte.Domină o ușoară ironie în descrierea bunicii și a celor trei băieți.
Stilul evocativ în sine, peste care amintirea se cerne ca o primă zăpadă a copilăriei și adolescenței urmărește  neîntrerupt vibrațiile nuanțate ale sufletului copilăresc,limbajul hiperbolic, exagerat, dovedindu-se un fin cunoscător al sufletului pueril.
 În concluzie, fragmentul este un text epic, în care autorul comunică indirect o atmosferă a familiei în care cei trei băieți sunt personaje dintr-o poveste a copilăriei.
Scriitorul Ionel Teodoreanu reia firul memoriei reconstruind melancolic vârsta copilăriei lui. Cu un ton idilic evocă cele mai frumoase momente din viață, în care bunicii, părinții sunt ființe nemuritoare.