Dora: E a treia... bine ca mai avem anul ăsta şi scăpăm.
Carmen: Care an? Mai avem o lună şi jumătate. O lună, tu!
Dora: Şi bacul, crezi că-l luăm, tu?
Carmen: Dac-om învăţa tot ca astăzi, îl luăm
sigur... peste 2-3 ani.
Dora: Da’ cum să-nveţi, tu, într-o zi ca asta?
Duminică! Mai! Soare!Cofetăriile sunt pline. Au început să facă
şi îngheţată. Cafe-glace, tu! Mai binefumez o ţigară, că mă doare capul.
Carmen: Păi de fumat te doare!
Dora: Nu! Mă doare că e duminică. Că e primăvară şi că
trebuie să stau închisă în casă şi să tocesc. Hai să începem de mâine, că
tot e luni!
Carmen: Nu se poate. Ne-am jurat că de azi începem să
învăţăm pentru bac!Cu ce începem?
Dora: Cu istoria.
Carmen: Citeşti tu, sau citesc eu?
Dora: Citeşte tu.
Carmen: Dar să nu caşti! Mai bine să citim câte două
pagini fiecare. Două eu,două tu.
Dora: Bun! Şi căscăm cu rândul.
Carmen: Ştefan cel Mare: 1457-1504.
Dora: Oooofff! De ce o fi domnit şi ăsta atâtea
pagini?(se aude o bătaie la uşă)
Dora: Intră!
Opera dramatică
este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod
indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se
derulează rapid în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice.
Fragmentul de mai sus aparține unei opere dramatice:,,Profesorul de franceză de
Tudor Mușatescu.
În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Cele
două personaje desemnate prin substantivele proprii,numele a două fete:Dora și
Carmen, vor susține examenul de bacalaureat.Fetele schimbă replici într-un ritm
foarte viu, alert.Niciuna nu are dorința de a învăța,chiar glumesc că în ritmul
lor vor lua examenul peste doi-trei ani.Atmosfera primăverii,a lunii mai cu soare,cu atracțiile plimbărilor,a
înghețatei răcoritoare le îndeamnă să amâne pregătirea examenului.Înțeleg
totuși că jurământul de a învăța trebuie respectat și încep cu istoria,vor citi
pe rând,glumesc că tot pe rând vor căsca plictisite și obosite de citit.
Discuția este destinsă și,în momentul când citesc anii de domnie ai lui Ștefan
cel Mare,Dora este uimită de anii mulți de domnie,dar,se pare că bătaia în ușă
le va salva din greutatea învățatului.
În
al doilea rând,observ interesul autorului pentru construcția personajelor:Dora
și Carmen sunt adolescente,au terminat liceul și se pregătesc pentru examenul
de bacalaureat,încep să învețe la istorie.Amândouă n-au niciun impuls pentru a
învăța.Dora este nehotărâtă,plictisită,este atrasă de vremea lunii mai,s-ar
dori într-o cofetărie în duminica,ziua odihnei,ar prefera o țigară,iar anii mulți ai domniei lui
Ștefan cel Mare o îngrozesc.Carmen este mai realistă,știe că timpul până la
examen este scurt ,glumește spunând că vor lua examenul ,,peste2-3ani”,dacă nu vor
învăța.Îi reamintește Dorei că au jurat ,,că de azi”încep a învăța și chiar
începe să citească la istorie .Salvarea amândurora vine de la o bătaie în ușă.Autorul
le ascultă cu simpatie și înțelegere pe cele două fete,de aceea le lasă ca prin
dialog să-și arate,, interesul” pentru viitorul examen. Remarcăm absența
indicațiilor de regie-una singură - cadrul se constituie din replicile
personajelor care curg într-un ritm normal, replicile sunt scurte,lăsând să
descoperim două personaje simpatice.
În concluzie, datorită argumentelor
evidențiate mai sus, se poate afirma că textul citat aparține unei opere
dramatice.