marți, 31 mai 2022

,,Călătorie în jurul casei mele”de Adina Nanu

 

,,Călătorie în jurul casei mele”de Adina Nanu este o minunată carte-album, respiră prin toate filele farmecul unei epoci trecute cu bucurii simple, dar autentice, precum petrecerile şi adunările cu prietenii, armonia vieţii de familie, educaţia şi studiul ca forme de erudiţie. Picturile ce însoţesc textul denotă un stil foarte personal, o măiestrie a vorbei cât şi a penelului.
Tema principală este istoria casei copilăriei, de la construirea ei ca un cuib al familiei, la pierderea nedreaptă din anii comunismului şi până la recuperarea ei cu peripeţii şi este, implicit, povestea generaţiilor care au locuit-o. Cheia cărţii se găseşte la finalul ei, în desenul ca o secţiune a unui copac, cu explicaţia: „Omul e ca un pom, care începe prin a fi un vlăstar subţire în jurul căruia fiecare an adaugă un cerc. Ca să trăiască, trebuie ca seva să circule prin toate tuburile deopotrivă, ca toată viaţa să rămână vii şi copilul şi tânărul din adâncuri, deşi nu se mai văd la faţă”. 
Povestea începe după primul Război Mondial, când Bulevardul Aviatorilor era doar o câmpie întinsă pe care pășteau oile, mărginită de lacuri, la capăt de oraș. Părinții au construit casa cu parter înalt și verandă în stil românesc, iar Adina - singurul lor copil - a crescut fericită alături de mama cu glas de soprană și tatăl cu douăzeci de ani mai în vârstă, dar sprinten și pus pe șotii. Seninătatea însorită a acelor ani s-a curmat, însă, odată cu naționalizarea din 1951 și, la scurtă vreme, cu rechiziționarea casei de către comuniști, în 1952. Rămasă pe drumuri, familia s-a mutat cu tot cu mobilă, pian și motan lângă Cișmigiu, la proaspăta soacră a Adinei (Theodora Cernat Popp), într-o casă cu camere înalte și însorite, unde intimitatea lipsea cu desăvârșire din programul zilnic. Desenele și picturile ce însoțesc gândurile autoarei reprezintă un adevărat jurnal vizual al vremurilor, completând goluri și continuând povestea acolo unde amintirile se destramă. Adina Nanu spune că desenele sale sunt singurele legate de realitate, fiindcă jurnalul ținut de la unsprezece ani (la care autoarea apelează prin fragmente în text) este mai degrabă personal decât documentar.
Artista desenează dinainte de trei ani și, din fericire, multe din lucrările ei au rezistat trecerii timpului, inclusiv unul din primele desene.Din imagini ne privesc mama și tatăl artistei, soțul Rareș Popp, fiica Unda, nepoți, strănepoți și o mulțime de prieteni, colegi și profesori, inclusiv călugărițele sobre de la liceul de pe Pitar Moș. Imortalizate de penelul Adinei, putem vedea figuri cunoscute precum Corneliu Baba, George Călinescu, Cecilia Cuțescu-Storck sau Olga Greceanu. Însă autoarea vorbește și de oameni aproape necunoscuți generațiilor noi, ca Eugen Schileru sau Ion Frunzetti, care, de teama cenzurii comuniste, și-au risipit talentul și inteligența în discursuri ce s-au pierdut. Toți acești oameni își au locul lor în poveste, căci Adina Nanu pare să își amintească totul cu o acuratețe uimitoare, cu multe detalii picante și cu o sinceritate surprinzătoare.Călătoria în jurul casei este presărată cu istorioare amuzante și incredibile, după caz. Aflăm despre responsabilul străzii, om cu origine sănătoasă, care intra pur și simplu în casă, pentru a trage un pui de somn pe canapea; despre nunta în rochie de mireasă împrumutată, cusută din mătase de parașută; despre pilaful pregătit sub plapumă, în vremea când gazele erau tăiate frecvent; despre Andrei Pleșu, pe atunci student în anul IV la Arte, care i-a luat apărarea la o ședință comunistă; despre meditațiile de istoria artei pentru una din fiicele lui Gheorghe Gheorghiu-Dej; despre vizita lui Zeffirelli și Jeremy Irons în podul casei din Aviatorilor, pentru filmarea unor scene din Callas Forever.   
Tonul Adinei Nanu este direct, sincer, fără zorzoane verbale, fără inutilități, cu o doză de umor subtil și neîntrerupt din optimism.