joi, 12 mai 2022

tabloul,, ,,Fata cu cercel de perlă” de Joannis’ Vermeer

 

,,Fata cu cercel de perlă” (1665) este lucrarea cea mai cunoscută a pictorului olandez Johannes Vermeer van Delft. Farmecul ei, care se hrănește din privirea ușor mirată a tinerei înfățișate, din imaginea buzelor sale întredeschise, gata, parcă, să rostească ceva, dar și din caracterul surprinzător al cercelului masiv prins la ureche, i-au atras titlul de „Mona Lisa Nordului”.
„Fata cu cercel de perlă” înfățișează o tânără pe un fundal întunecat, îmbrăcată într-o rochie aurie-brună,purtând un turban exotic pe cap cu o margine albă sau fildeș, în nuanțe de galben și albastru, dintr-o bandă albastră care se înfășoară în jurul capului și o draperie galbenă înnodată care atârnă de la ceafă până la umeri, terminând în franjuri albaștri. Poartă o mantie de culoare arămiu și o cămașă albă din care se vede doar gulerul.
Misteriosul turban, în galben și albastru, culori tipice în pictura lui Vermeer, dau un aer de mister chipului,îi acoperă părul,expunând fața lumii ce-o privește. Auriului-brun al rochiei îi corespunde culoarea turbanului: galben pal şi albastru-azuriu. Albastrul şi galbenul exprimă diverse stări sau sentimente ale personajului:liniște interioară,dorința de a atrage atenția.
 Este înfățișată la jumătate de profil, își rotește capul cu trei sferturi spre privitor, în favoarea căderii luminii din stânga. Chipul fetei, natural și parcă în mișcare e angelic, ca și cum ar fi fost surprinsă în timp ce arunca o privire peste umăr la chemarea cuiva. Impregnat de lumină, arată o frumusețe rară: buze roșii cărnoase care se deschid într-o schiță uimită cu emoție a unui zâmbet, un nas subțire și drept, ochi mari și plini de viață. Lumina pupilelor umbrită de genele desenate discret în nuanţe de maro este apoi amintită de cercelul cu o perlă mare, care strălucește pe penumbra gâtului. Perla este pictată folosind câteva apăsări în formă de picătură, separate una de alta: ochiul uman este cel care are iluzia de a-l vedea întreg.Se simte atmosfera tulburătoare, plutește  între o visare şi alta,este spiritualitatea,sunt  sentimentele ascunse. Pictorul folosește drept punct focal cercelul cu perlă. Privirea ei seducătoare sau rotunjimea formelor,strălucirea din ochii ei se găsesc tot în perla cercelului. Perla – simbol al bogăţiei, apare ca o exagerare, ca un miraj al bogăţiei.Perla nu are preț, e o iluzie, e fragilă, Cercelul perlat al picturii, care surprinde aproape singur centralitatea luminii care străbate tabloul, este mare și are formă de picătură.
  Modelul nu pozează, după cum se obişnuia în portrete, ci este surprins din semi-profil,astfel în momentul când se întoarce, ceea ce poate ar explica expresia de mirare a fetei, iar buzele întredeschise parcă ar vrea să vorbească.Prezenţa ei este pătrunzătoare,exprimă o oarecare îngrijorare, dar şi mult calm.
Minunatele culori, felul cum îi cade lumina pe faţă şi privirea ei nu s-a putut decide asupra a ceea ce exprimă de fapt privirea ei: bucurie sau tristeţe.
Fundalul întunecat, neutru,pare o perdea verde închis,  scoate personajul în evidenţă şi-l face să pară mai luminos, creează un efect puternic ,reliefează zonele de lumină,prin culoarea aplicată în accese dense și uniforme, nu foarte amestecate, cu excepția tenului delicat și în unele zone în care există puncte mici, cum ar fi în jurul gurii. Lumina îi dă reflexii schimbătoare privirii, buzelor şi perlei din cercel, pe care parcă o aprinde. Fascinantul cercel de perlă e doar o pată de vopsea albă, care capătă aspectul unei bijuterii elegante datorită jocurilor de lumină. 
Tabloul captivează privitorul prin gingășia expresiei unui chip pe care lumina cade ca un fald,părând să învăluie misterul gândurilor tinerei, subliniind adâncimea privirii și rotunjimea copilărească a ochilor strălucitori. Cine a fost misterioasa tânără imortalizată de Vermeer? Nu vom ști niciodată, dar tocmai acest mister suscită interesul iubitorilor de romanță voalată.
,,Fata cu cercel de perlă” este o pictură în fața căreia pot sta o zi întreagă,imaginând povestea ei nemuritoare din propria  imaginație.
   Originalul operei lui Johannes Vermeer se află la Muzeul Mauritshuis – Colecția Regală de Pictură din Haga (Olanda), fiind piesa de rezistență a acestui muzeu și parcă-mi sune:

                                                   Îţi agăţi privirea
                                                   de cercelul meu,
                                                   Eu mă agăţ de privirea ta
                                                   prin acelaşi cercel....
                                                   şi privirile noastre nu se întâlnesc!
                                                   totuși
                                                   privirile noastre ne străpung
                                                   până în străfunduri.

                  Rezultat al întâlnirii dintre un tablou al lui Vermeer şi privirea imaginativă a scriitoarei Tracy Chevalier a devenit romanul ,,Fata cu cercel de perlă.” Acţiunea se petrece în Olanda secolului al XVII-lea, la Delft. În vârstă de numai 17 ani, tânăra Griet trebuie să se angajeze ca servitoare în casa lui Johannes Vermeer, deoarece tatăl ei orbise şi nu mai putea întreţine familia. Deşi îi este greu să se despartă de cei dragi, fata va pleca în casa pictorului, devenind slujnica familiei acestuia, dar şi muză pentru stăpânul său. Faptul că cei doi provin din lumi diferite, ca educaţie şi statut social, nu-l împiedică pe Vermeer să acorde atenţie intuiţiei lui Griet în ceea ce priveşte culorile şi lumina picturilor sale. Interesante sunt atât mediul, cât şi modul în care trăieşte pictorul, noua  slujnică fiind   nevoită să se adapteze rapid la tot ce o înconjoară. Griet se simte singură în casa catolică şi plină de femei curioase şi suspicioase:de la micuţa Cornelia până la soacra pictorului, Maria Thins, toate celelalte personaje feminine îi urmăresc fiecare mişcare. Faptul că Vermeer îi acordă o atenţie din ce în ce mai mare, naşte întrebări în mintea tuturor celor din casă. Singura scăpare din această lume în care a pătruns fără voia ei o reprezintă Pieter, fiul măcelarului. Relația dintre ea și pictor poate fi descrisă într-o mulțime de feluri: este relația dintre un artist și muza sa. Iar acest tip de relație este cu atât mai deosebit, încât pictorul refuză să își picteze propria soție sau pe oricare din propriile fiice. Muza astfel este definită prin imaginea tinereții, imaginea femeii care, deși tânără are mâinile crăpate de la muncă,iar pictorul alege să o picteze pe fata ce își acoperă părul în materiale colorate. Ea acceptă sa își găurească urechile, face o infecție, doar pentru că artistul să fie încântat de tabloul care o reprezintă pe ea cu cercelul de perlă al soției lui. Vermeer nu are niciun scrupul în ce privește suferința provocată lui Griet.
Având de ales între viață și artă, el alege fără remușcare arta, iar durerea provocată fetei nu e decât sacrificiul cerut de perfecțiunea picturii.
Într-un final, Griet va înțelege că nu se poate hrăni cu iluzii, ca maestrul nu îi va aparține ei niciodată și astfel acceptă căsătoria cu tânărul măcelar Pieter. Ca o amintire a timpului trecut, Vermeer îi lasă moștenire cerceii de perlă, pe care Griet îi va amaneta, bucurându-se cu familia de ei și lăsând trecutului amintirile apuse. Deși este o relatare fictivă, cartea se bazează pe fapte reale despre Vermeer și epoca sa.


         În anul 2003 Peter Webber regizează o dramă romantică după romanul scriitoarei Tracy Chevalier,avându-i în rolurile principale pe Scarlett Johansson şi Colin Firth. Filmul ,,Girl with a Pearl Earring” este realizat în aceeaşi cheie de lumină şi culoare precum în picturile lui Vermeer.