sâmbătă, 7 mai 2022

Cunoașterea de sine (pag.187)

 

 „Sunt cel mai frumos din orașul acesta,
Pe străzile pline când ies n-am pereche, […]
Din mine cresc crengi ca pe pomi, mătăsoase,
Și însăși natura atotștiutoare,
Ea însăși, nu știe ce sunt: om sau floare?
sau numai un turn rătăcit între case,
Un turn de pe care cad pietre prețioase?“

                                                                     (Radu Stanca, Corydon)

(Corydon – numele unui păstor grec care apare în poezia antică, la Teocrit și Virgiliu.)

Descris la persoana I, autoportretul exprimă atitudinea eului poetic, este trufașă, plină de încredere și autoprețuire:„Sunt cel mai frumos din orașu-acesta”.Printr-un discurs liric,Personajul,înfățișat astfel, este o sumă de însușiri excentrice care refuză să se creadă  normal,creându-și o frumusete stranie cu strălucire de vrajă a neputinței de a fi pretins de către un regn. Asemenea unui personaj de basm este jumătate floare, jumătate om,o întruchipare a frumosului,pentru el existenţa este o continuă sărbătoare.Se crede asemenea pomului vieții care își întinde ramurile ca  brațele, pentru a îmbrățișa sau în dorința de înălțare se vede turn de pe care,,cad pietre prețioase”,obiecte de o finețe exagerată,strălucitoare.
Descriindu-se, individul care sfidează,disprețuiește spectaculos și cu înfumurare legile existente, inventându-se ca exemplar unic, fascinant și misterios, suferă, pentru că nu este recunoscut și acceptat de tot ce este normal.. 
Versurile sunt o laudă a vioiciunii eului liric, cuprins de admiratie în fața propriei frumuseți.Poetul a inventat un  personaj cu alură simbolică, ce poartă amprenta chipului interior al eului liric, personaj  ce nu este altceva decât o mască ireală.Ritmul trohaic,măsura de 12 silabe,rima pereche face ca poezia să devină o scenă imaginară, pe care poetul cu o mască se manifestă ca un actor.
Eul liric este cuprins de sinceritate își admiră propria persoană printr-un limbaj simplu, direct.

 

 „Umblu prin mine
Ca printr-un oraș străin
 În care nu cunosc pe nimeni.
 Seara mi-e teamă pe străzi
Și-n după-amieze ploioase
Mi-e frig și urât.
Nicio dorință de-a călători,
Când și numai trecerea drumului
 E aventură,
Nicio amintire din alte vieți
Întrebării «De ce-am fost adusă aici?»...“

                                                                       ( Ana Blandiana, Călătorie) 

Titlul e simbolic arată dorinţa eului de a se defini şi de a-şi afirma personalitatea, în universul interior privit cu spontaneitate;,,călătorie”este un umblet în suflet,în intimitate.
Poeta își închipuie ființa asemenea unui oraș,,străin”,necunoscut-simbol al adăpostului interior al omului,locul unde se produce comunicarea între suflet și absolut, în care se simte stingheră,singură,  aceasta fiind înţeleasă ca o retragere în sine, ca pe o fulgerare în altă lume. Singurătatea eu-lui poetic este cu atât mai cutremurătoare,cu cât spaţiul închis al ființei se transformă în teamă,în frig,în tristețe în orice moment de oprire a clipelor vieții,întuneric și lumină:,,seara,amiaza”,lumină și întuneric.
În starea frământării sufleteşti a eu-lui poetic orice,,dorință”,speranță de a,,călători”,de a trece prin timp pe drumul cunoașterii,al destinului este,,aventură”,acțiune îndrăzneaţă şi riscantă.  Imaginile  păstrate în memorie,amintirile, între prezent și trecut s-au șters și-n locul lor este o singurătate apăsătoare.Întrebării:,, De ce-am fost adusă aici? “,de ce venim pe pământ? nu-i găsește un răspuns,fiindcă pe pământ suntem străini şi călători.Ritmul iambic,măsura și rima inegală,monologul liric  spus prin cuvinte simple,directe sunt o confesiunea spre marea interioară a ființei.

    Dar cel mai important răspuns este acela de a şti de unde venim şi încotro mergem, fiindcă altfel suntem ca o corabie în voia valurilor,a sorții...