Când izgonit din cuibul veşniciei
întâiul om
trecea uimit şi-ngândurat pe codri ori pe câmpuri,
îl chinuiau mustrându-l
lumina, zarea, norii - şi din orice floare
îl săgeta c-o amintire paradisul -
Şi omul cel dintâi, pribeagul, nu ştia să plângă.
Odată istovit de-albastrul prea senin
al primăverii,
cu suflet de copil întâiul om
căzu cu faţa-n pulberea pământului:
"Stăpâne, ia-mi vederea,
ori dacă-ţi stă-n putinţă împăienjeneşte-mi ochii
c-un giulgiu,
să nu mai văd
nici flori, nici cer, nici zâmbetele Evei şi nici nori,
căci vezi - lumina lor mă doare".
Şi-atuncea Milostivul într-o clipă de-ndurare
îi dete - lacrimile.
întâiul om
trecea uimit şi-ngândurat pe codri ori pe câmpuri,
îl chinuiau mustrându-l
lumina, zarea, norii - şi din orice floare
îl săgeta c-o amintire paradisul -
Şi omul cel dintâi, pribeagul, nu ştia să plângă.
Odată istovit de-albastrul prea senin
al primăverii,
cu suflet de copil întâiul om
căzu cu faţa-n pulberea pământului:
"Stăpâne, ia-mi vederea,
ori dacă-ţi stă-n putinţă împăienjeneşte-mi ochii
c-un giulgiu,
să nu mai văd
nici flori, nici cer, nici zâmbetele Evei şi nici nori,
căci vezi - lumina lor mă doare".
Şi-atuncea Milostivul într-o clipă de-ndurare
îi dete - lacrimile.
Titlul poeziei este un substantiv plural,articulat,care exprimă curgerea
neîntreruptă a apei sufletului,picătura care moare evaporându-se,după ce a adus
o mărturie,este un simbol al durerii.
Alături de teme generale din sfera religioasă, Blaga
preia în multe dintre poeziile sale şi teme biblice, ca în poezia „Lacrimile”,
pe care o ţese după tiparul unei legende. Sub acest pretext, eul liric
dezvăluie tristeţi nemărginite, ale dorului de o lume spirituală originară. Lacrimile amintesc
de chinul omului rupt de lumea sa. Izgonit
din “cuibul veşniciei” -metaforă pentru Paradis, întâiul om este mustrat de lumină,
zare şi nori care devin simboluri ale cunoaşterii, nemărginirii
şi ale obstacolelor vieţii. Verbele: „chinuiau”, „mustrau”, „îl săgeta”, „istovit”, „căzu” ilustrează emoția care
încearcă să redea suferinţa provocată de amintire. Poezia ne prezintă „întâiul om”, chinuit de frumuseţea
lumii care îl înconjoară, căci din „lumina, zarea, norii – şi din orice floare”
îi revine amintirea Paradisului pierdut. Deosebit de sugestivă este şi sintagma
“istovit de albastrul prea senin al primăverii”, simbolizând începutul trăirii omului
care a comis păcatul,zugrăvesc ideea că frumusețea provoacă durere celui ce
simte că nu o poate cuprinde,că nu o poate înțelege. O altă sintagmă sugestivă
este “suflet de copil” ce trimite la ideea de inocenţă primară.
Omul biblic nu suferă atât de intens de
despărţirea de divinitate, ci îşi urmează drumul în lume călăuzit de profeţii
trimişi de Dumnezeu. Acesta se poticneşte de chinul amintirii lumii originare
şi refuză vederea perfecţiunii şi frumuseţii, ce devin pentru el izvoare de
dureri, îl chinuie întâlnirea cu tot ceea ce avea cândva în Paradis şi acum a
pierdut pentru totdeauna. Speranţa pare să dispară sub semnul resemnării. În
acest prag al disperării, omul „căzu cu faţa-n pulberea pământului” – imaginea
accentuează căderea în lumea murdară – şi a cerut zeului său, pe care încă îl
respectă şi îl recunoaşte ca stăpân, să-i ia vederea. Sub pretextul „lumina lor
mă doare”, lumina florilor, a cerului, a norilor, a zâmbetului iubitei, zeul nu îi ia omului această vedere, ci îi
dăruieşte lacrimile, pe care sufletul lui de copil încă nu le cunoscuse.
Dacă privim poezia ca pe o legendă ce explică geneza
lacrimilor, în mod simplist, putem spune că plânsul a apărut în mod mitic, odată
ce omul a fost despărţit de Creatorul său. Faptul că „Stăpânul” îi dăruieşte
întâiului om lacrimile, când acesta cerea să îi fie luată vederea, trimite
către semnificaţii mai adânci. Lacrimile îi înceţoşează ochii, când omul
plânge, nu poate vedea lucrurile aşa cum
sunt. De ce omul adamic ar primi
cadou plânsul? Răspunsul poate fi: omul
care nu vede lucrurile aşa cum sunt, cade în disperare, în amăgire şi plânge,
iar, plângând, omul nu poate vedea frumuseţile lumii. Plânsul nu este tocmai
alinarea pe care ne-am aştepta să ne-o dea Creatorul spre a ne uşura
suferinţele. Faptul că Stăpânul-Milostivul- din poezie dă această soluţie, arată
resemnarea faţă de situaţia mărginită şi limitată a omului actual, fără şanse
de îndumnezeire, de recuperare a illo tempore-ului(în acea vreme).
Cuvântul lacrimile care încheie poemul devine
simbolul căinţei, al eliberării de obsesia păcatului.