Vom comenta o astfel de secvență lirică,având în
vedere:
-mesajul transmis de autor (autorul susține ideea că ....);
-raportarea la textul poeziei;
-comentarea mijloacelor stilistice care susțin mesajul: figuri de stil, imagini artistice, punctuație ;
-mesajul transmis de autor (autorul susține ideea că ....);
-raportarea la textul poeziei;
-comentarea mijloacelor stilistice care susțin mesajul: figuri de stil, imagini artistice, punctuație ;
"Și-am râs la rândul
meu gândind în sinea-mi
O! Timpule, tu ce împarți povețe,
De mult timp vei avea de-acum nevoie
Ca să ucizi atât de multe fețe."(Radu Stanca-Oglinda timpului)
O! Timpule, tu ce împarți povețe,
De mult timp vei avea de-acum nevoie
Ca să ucizi atât de multe fețe."(Radu Stanca-Oglinda timpului)
Radu Stanca vede în oglindire
o posibilitate de salvare, de amânare a destinului implacabil. Un poem precum,,
Oglinda timpului” spune, ca o nouă ars doloris(arta durerii) că metamorfoza
spectaculară a eului, proteismul(transformare) este un remediu împotriva
neantului. Titlul poeziei este o
metaforă ,format din două substantive: oglinda e simbolul cunoaşterii, al
purității, reflectă adevărul, sinceritatea, conţinutul inimii şi al conştiinţei,este
simbolul înţelepciunii si al cunoaşterii. Timpul este într-o perpetuă
modificare, transfigurare, ia noi forme. Pe zi ce trece, totul capătă o nouă
înfățișare; modernă, inovatoare, total diferită de ceea ce a fost ieri, dar și
de ceea ce va fi mâine și iată cum
timpul, ceva ce nu poate fi atins, prins, micșorat sau mărit, devine o oglindă
clară, deschisă a ceea ce am fost pâna în momentul când acum se
preface în atunci, azi în ieri, mâine în azi, va
fi în a fost...
În poezie,tema este timpul
văzut atât ca manifestare a efemerităţii cât şi a eternităţii ,iar simbolul oglinzii sugerează înclinaţia
eului lirice spre reflectare, spre meditaţie asupra lumii, care constituie şi
cuvântul-cheie al discursului liric. Poetul trăiește transformările
fizice,privindu-se și înțelegând că viața l-a transformat,anii i-au dat mai
multe fețe,cu trecerea lor.Dar omul nu se simte înfrânt de timp,de anii ce-au
trecut peste el,este optimist,râde,,în sinea”-i.Următoarele versuri constituie
o adresare directă marcată de interjecția,,o!”-(surpriză,nedumerire,încântare,mâhnire?)iar
personificarea timpului prin vocativ.,,timpule”accentuează emoția eului,vocea
interioară asigură muzicalitatea versurilor.Timpul i-a fost povățuitor,dar omul
trecut prin viață a devenit mereu și mereu un altul și de aceea va fi nevoie de
,,mult timp”,pentru a-i răpune,a-i sfărâma fața,imaginea nouă căpătată în
fiecare an petrecut.Discursul omului exprimă dorul de viață,emoția interioară
de a nu fi înfrânt de timp.
Una dintre
trăsăturile limbajului poetic care poate fi identificată în textul dat, ca
marcă a afectivităţii discursului liric,este expresivitatea, obţinută cu
ajutorul folosirii sensurilor figurate ai termenilor Prezenţa eului liric este marcată prin forme verbale
şi pronominale de persoana I şi a II-a:meu,mi,tu ca marcă a afectivităţii discursului liric,este expresivitatea, cu nuanță de adresare directă.
Timpul verbelor
din strofă are valență ultimativă
,starea de optimism fiind reliefată prin încrederea în neputința timpului de a
,,ucide”atât de multe fețe-omenirea.