1=Conțin diftong toate cuvintele din seria:
1.Subliniază cuvintele care conţin diftongi, din secvența: „împotriva celor care nu mă întelegeau, credeam eu“.
1=În enunțul „N-avea rost să-i spun că nu mănânc, ca de obicei, că niciodată nu-mi place mâncarea ei”, există:
a)patru diftongi. b) cinci diftongi. c) șase diftongi. d) trei diftongi
1=Conțin diftong toate cuvintele din seria:
a)toată, două, vocea. b) noi, doamna, eu. c) trăiește, prea, verișoarele. d) tocmai, geamul, bucătărie.
2=Numărul de litere și de sunete al cuvintelor „mergem”, „treizeci” și „eu” este corect în seria:
a) 6 litere/5 sunete; 8 litere/6 sunete; 2 litere/3 sunete.
b) 6 litere/6 sunete; 8 litere/7 sunete; 2 litere/3 sunete.
c) 6 litere/6 sunete; 8 litere/6 sunete; 2 litere/2 sunete.
d) 6 litere/5 sunete; 8 litere/7 sunete; 2 litere/2 sunete.
3=Seria care conține numai cuvinte obținute prin schimbarea valorii gramaticale (conversiune) este:
a)fâlfâitul, înfășurate; b) cineva, tolăniți; c) vâjâiau, căzătoare; d) doisprezece, numai;
3=În secvența „ Orient Express-ul a apărut în filme și în cărți, iar cea mai cunoscută dintre
poveștile legate de numele său a fost semnată de Agatha Christie.”, cuvintele subliniate s-au
format prin
a) conversiune, conversiune.
b) compunere, derivare.
c) derivare, conversiune.
d) compunere, conversiune.
4=Seria care cuprinde doar cuvinte derivate este:
a)maimuțele, mâncarea. b)bucătăriei,viețuitoarele. c)încăpere,nicidecum, d)zgribulite,pământul;
4=Seria care cuprinde doar cuvinte derivate este:
a) amândouă, Alinuța, holbează. b) fetițe, românește, înroșesc. c) vârstă, bătătorul, mânecile. d) deplină, bucătărie, bucăți;
4=Notează patru cuvinte derivate de la verbul subliniat din enunțul: „Nu scriam prea multe despre băieţii care-mi plăceau.“
5=Sunt corect scrise enunțurile din seria:
a) Sosirea trenului este eminentă. Profesorul i-a răspuns pe un ton glaciar.
b Plecarea copilului la Paris a fost iminentă. Planșa din carte descria era glacială.
c) Cartea profesorului nu conținea opere literale. Șeful a avut o atitudine glaciară.
d) Sosirea în localitate a regelui este iminentă. Memoriile sale au devenit opere literare.
6=Sensul cuvintelor subliniate în secvența „Astăzi trezește încă fascinația tuturor pentru că este
simbolul unei epoci frumoase, în care călătoria era o artă.” este:
a) uimirea, semnul grafic.
b) imaginația, emblema.
c) iluzia, imaginea.
d) fantasticul, reprezentarea.
7=Cuvintele subliniate în secvențele: „cobori milităria din podul memoriei” și
„primeam verde să ies afară”
sunt utilizate, în ordine, cu:
a)sens figurat, sens propriu. b) sens figurat, sens figurat. c) sens propriu, sens propriu. d) sens propriu, sens figurat.
8=.Scrie un enunţ în care să utilizezi omonimul cuvântului subliniat: „și la roman mă gândesc de mult“.
9=Selectează trei pronume diferite din fragmentul următor, precizând felul acestora:
„M-am încurcat un pic în sforile lui și am sfârșit biruindu-l, când și-a pierdut răbdarea și a încercat să mă taie de jos. [...]
,,După o altă oră, numărul de zmeie „supraviețuitoare” scăzuse dramatic, de la vreo cincizeci la douăsprezece. Al meu era unul dintre ele.
9=Transcrie pronumele și precizează felul lor:
„Dar pe cine ar putea interesa aceasta?“ gândesc eu, ca un adevărat autor de romane.»
9=Selectează, din fragmentul următor trei feluri de pronume, pe care le vei preciza:
„Erica nu poate să spună nimic pentru că nu înțelege ce zicem, doar se holbează la noi. Alinuța începe să bâzâie, bunică-sa iese panicată la geam.”
10=Alcătuiește un enunț asertiv, în care substantivul „zmeu” să fie în cazul genitiv
și un enunț interogativ, în care pronumele personal „ele” să aibă funcția sintactică de complement prepozițional
10=Alcătuiește o propoziție imperativă, în care substantivul „felinar” să aibă funcția sintactică de atribut și
o propoziție negativă, în care verbul „a pierde” să fie la modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a II - a,singular;
10=Alcătuiește o propoziție negativă, în care substantivul „omul” să îndeplinească funcția sintactică de nume predicativ și o propoziție interogativă, în care pronumele posesiv „ai mei” să aibă funcția sintactică de complement prepozițional
10=Alcătuiește o propoziție exclamativă, în care substantivul „fetiță” să fie atribut și o propoziție negativă, în care pronumele personal „eu” să fie complement prepozițional
10=Identifică predicatele, din fragmentul următor, și precizează felul acestora:
„A fost numit Regele Trenurilor și Trenul Regilor. Astăzi trezește încă fascinația tuturor, pentru că este simbolul unei epoci frumoase.”
11=. Transcrie enunțul „Pe măsură ce zmeul se înalță, joacă-te cu frânghia.”, completându-l cu o propoziție principală coordonată disjunctiv cu propoziția principală existentă.
11=Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora:
„Însă tocmai apare Iancu pe alee cu mingea, iar acum chiar ne strângem vreo douăzeci de copii, cu tot cu cei care mai erau prin parc.
11=. Rescrie fraza, astfel încât să înlocuiești propoziţia subordonată cu partea de propoziţie corespunzătoare, pe care apoi să o numești
„M-am amuzat răsfoind jurnalele pe care le-am ţinut în adolescenţă.“
11=Transcrie propozițiile din fraza următoare și precizează raportul sintactic care se stabilește între ele:
„A fost una dintre rarele ocazii în care am vazut-o pe bunica aproape izbucnind în râs”
12=Transcrie enunțul următor, corectând greșelile, indiferent de natura lor:
Tu știi bine că datorită profesorului a-i reușit la examen, dar să ști că e și meritul tău ori cât vroiau părinții tăi să te facă să renunți la pasiunea de a creea zmeie.
12=Rescrie următorul enunț, corectând greșelile de orice natură. 6 puncte
Ultimile creiații ale poietului local vor apare într-un volum în a căror pagini veți găsi frumusețea artistică.
Trece-ți pragul librăriilor pentru a vi-l cumpăra
13=Verbele din enunțul „Treci și manâncă, mi-a spus” sunt în ordine la modurile
a)indicativ, indicativ, indicativ . b) imperativ, imperativ, indicativ. c) Imperativ, indicativ, indicativ. d) Imperativ, indicativ, conjunctiv.
13=. Transcrie din enunțul „Știu că, dacă mi s-ar oferi șansa să mă mai întorc acolo o dată, aș zice politicoasă și fără să stau prea mult pe gânduri…“
a). un verb aflat la un mod care exprimă o acţiune considerată reală
b.) un verb aflat la un mod care exprimă o acțiune posibilă
13=. Selectează, din fragmentul următor, trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza:
„M-am strecurat pe lângă perete, pe prispă, apropiindu-mă cu pasi de indian de ușa bucătăriei, unde bunica mea făcea mâncare”.
14=. Completează enunțul următor cu formele corecte ale cuvintelor indicate între paranteze.
___________ (a zice, imperativ, forma negativă, persoana a II-a, singular) nimănui că lui nea Mihai i se făcuse milă de micii braconieri. ___________ (copil, plural, articulat cu articol hotărât) ________________(adjectiv pronominal demonstrativ de depărtare) se zvârcoleau în iarba înaltă ___________ (care, genitiv) tulpini le ajungeau până la brâu. Barca se legănă sub greutatea ___________ (el, caz genitiv) și prinse a pluti ___________ (a liniști, adjectiv participial, feminin, singular) pe apă.
14=. Completează spațiile libere din textul de mai jos cu formele corecte ale cuvintelor indicate între paranteze.
,,Când .........................(a fi, modul indicativ, timpul imperfect, persoana I, singular) copil, ........................... (pronume personal, persoana I, singular, cazul dativ, formă neaccentuată) plăceau, ca oricărui copil, jocurile .......... .................. (pronume relativ, cazul genitiv) final însemna câștigarea unui premiu. Pe atunci nu ................ (a voi, modul indicativ, timpul imperfect, persoana I, singular) niciodată să pierd în fața prietenilor. Anii au trecut și am învățat că toți .................. (copil, plural, articulat hotărât) rămân cu o lecție ............................. (adjectiv provenit din participiul verbului a învăța).
14=. Completează spaţiile libere din fragmentul de mai jos, reprezentând un alt pasaj din articolul Pe muchie de cuţit, cu forma corectă a cuvintelor dintre paranteze.
„[...] tema de acum aduce amintiri, pune în perspectivă întâmplări, chestionează adolescenţi de ieri și de azi, recuperează _____________________ (senzaţie, numărul plural, nearticulat) și răspunde la niște întrebări legate de un moment ___________________ (care) ______________________ (a trăi, perfect compus, persoana I, plural) revoltaţi sau abulici, dar niciodată indiferenţi.“