Textul 1
,, Programul de la Turing-Club era pe sfarsite. In asteptarea probei
finale de viteza, tribuna urmarea cu hohote de ras ultimele sarituri de
trambulina. Concurentii cadeau unul dupa altul, ca si cum cineva i-ar fi aruncat
de sus in zapada. Foarte rar cate unul reusea sa se mentina pe schiuri si sa se
opreasca reglementar in fata tribunei, unde il primeau salve de aplauze.
Gunther urmarea cu entuziasm sau cu indignare fiecare noua saritura. Avea
simpatii capricioase pentru unul sau pentru altul dintre concurenti, si ii
striga ca sa le dea curaj in clipa plecarii sau ca sa-i certe, dupa ce au
cazut. Nora se temea sa nu-l oboseasca aceasta agitatie si uneori ii punea mana
usor pe umar ca sa-l calmeze. Locul din dreapta ei era mereu gol. Paul nu se
intorsese, si Nora se intreba daca se va mai intoarce vreodata. Nu i se parea
cu neputinta sa fi plecat pentru totdeauna. Poate ca la cabana o astepta un
bilet al lui, unul din acele bilete scurte, rastite, pe care omul asta lenes
stie asa de bine sa le scrie pe un colt de masa, inainte de a fugi…
Concursul de sarituri era terminat. Partia ramanea libera pentru ultima
cursa de viteza. Arbitrii isi transmiteau prin palnii de carton ordine si
comenzi de la o extremitate la alta a terenului. Toata lumea se retragea in
tribune. Intr-o clipa, intreg terenul era pustiu, si o tacere incordata acoperi
toate zgomotele de pana atunci. Cele doua echipe de cate cinci oameni – S.K.V.
si T.C.R. – urmau sa coboare de sub varful muntelui, pana in fata tribunelor,
in linie dreapta. „Schuss“ spunea regulamentul. Distanta nu era mare, nici 600
de metri, dar panta era prapastioasa, si orice fel de frana – plug, christiane
sau telemark – erau interzise. Mai contribuia la atmosfera de emotie generala
punerea in scena a cursei: fanioanele care se agitau in tacere, acordeoanele
care cantasera tot timpul, dar acum se oprisera la un semn al juriului. La baza
stancii din varf a Postavarului, cele doua echipe se vedeau aliniate ca niste
bile negre pe zapada.
O detunatura de pistol deschise cursa. In primul moment nu se vazu
nimic, decat un nor de zapada, care cobora vijelios ca o avalansa. Pe urma,
unul cate unul, alergatorii se desprinsera din negura, la
distante mici unul de altul, imposibil de recunoscut sau de urmarit. Partizani
ai uneia sau alteia din echipe, taceau cu aceeasi intensa neliniste. Jocul era
orb. Nu se stia cine vine intai, cine castiga, cine pierde. Un strigat trecu
prin toata tribuna: unul din alergatori cazuse. Venea peste cap rostogolindu-se
la vale, cu schiurile impiedicate unul de altul. Echipa lui era pierduta.
Regulamentul elimina din competitie echipa care nu sosea cu toti echipierii la
finele cursei. Lumea sarea peste tribune spre masa juriului cerand explicatii,
punand intrebari: cine? cine? cine? Omul continua sa se rostogoleasca pe
panta, in timp ce alergatorii ceilalti treceau pe langa el, continuandu-si
cursa. Sosirea se petrecu intr-un tumult general. Fiecare echipier ajuns pe
linia de sosire era smuls de public, care il recunostea, ii striga numele. Erau
cinci de la S.K.V., erau numai patru de la T.C.R… T.C.R.-ul era scos din lupta!
Ba nu! Si de la T.C.R. tot cinci erau. In imbulzeala se gresise numaratoarea.
Toti zece alergatorii terminasera cu bine cursa. Clasificarea urma sa se faca
dupa cronometraj.”
(Mihail
Sebastian – „Accidentul“)
Textul 2
Sportul
,,Un sport reprezinta o activitate de natura
fizica si implica, de asemenea, ideea de competitie. Totodata, sportul este o
activitate care poate influenta stilul de viata, sanatatea sau personalitatea
unui om.
Sporturile se pot categorisi in individuale (de exemplu atletism,
haltere, tir sportiv) sau de echipa (de exemplu baschet, canotaj).
Cuvantul sport are o lunga istorie, avandu-si originea in cuvantul latin
deportare, care, printre sensurile sale primordiale, insemna a iesi afara pe
poarta, adica a iesi in afara zidurilor orasului, pentru a se dedica
activitatilor sportive. Tot din acest termen, isi au originea in provensalul
deportar, spaniolul deportar si francezul despoter (divertisment, distractie);
de la acest cuvant francez a luat nastere, in engleza din secolul al XIV-lea,
termenul disport, ce in preajma secolului al XVI-lea, s-a transformat in
sport.
Sportul, prin insasi natura sa, incurajeaza diversitatea intr-o lume
culturala. Pe masura ce tarile si natiunile se apropie tot mai mult unele de altele,
dar isi pastreaza identitatea culturala, sportul este un domeniu in care se
invata că diferențele culturale, nu numai ca trebuie acceptate, dar reprezinta
o bogatie ce trebuie cultivata si pretuita. Conceptul sportiv poate deveni un
„indicator de schimbare“ a societatii globale, de anticipare, evolutii si
schimbari prin deschiderea simbolica a relatiilor interstatale. Sportul devine
si trebuie considerat, astfel, ca o oglinda a culturii si a societatii, caci el
reprezinta sperantele si perspectivele viitorului.”
(
alimentatiesisport.wordpress.com/despre/)
==. Precizează o trăsătură a personajului Gunther,
identificată în fragmentul următor și mijlocul de caracterizare utilizat,
ilustrându-l cu o secvență relevantă:
== prezintă un element de conținut comun celor două
texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.
Un element de conținut comun al textelor citate este tema sportului, în
diferitele sale ipostaze.
În primul text personajele iau parte la un concurs de schi, cu emoțiile care însoțesc orice competiție sportivă,, unul cate unul, alergătorii se desprinseră din negura, la distanțe mici unul de altul, imposibil de recunoscut sau de urmărit.” În al doilea text este făcută o prezentare generală a cuvântului ,,sport” și ideea că sportul este,,o oglindă a culturii si a societății.” Astfel fragmentele subliniaza importanta sportului,care poate schimba societatea dar și relețiile dinte state,ideea de competiție, sub forma organizată a unui concurs de schi sau de orice alt fel, încurajând diversitatea într-o lume culturală.
==crezi că practicarea unui sport contribuie la dezvoltarea armonioasă a
personalitații unui adolescent? Textul 1.
Sportul este ingredientul minune al unei vieţi
sănătoase, lungi şi de bună calitate. Din acest motiv, sportul trebuie
practicat începând cu cele mai fragede vârste. Copiii trebuie educaţi astfel,
încât să iubească şi să practice sportul. În acest fel putem preveni instalarea
mai multor boli.
Exerciţiile fizice favorizează dezvoltarea armonioasă a copilului şi
adolescentului, atât în plan fizic cât şi psihologic. În ultima perioadă,
majoritatea copiilor renunţă la jocurile şi activitate fizică în aer liber, în
favoarea timpului petrecut în faţa calculatorului. Ceea ce nu conştientizează
părinţii este faptul că această inactivitate fizică, nu face altceva decât să
împiedice creşterea armonioasă a copiilor, favorizând apariţia unor afecţiuni
grave.
Dar sportul oferă modele de urmat,favorizează spiritul de competiție, care
devine o trăsătură constructivă și cu important rol formativ,așa cum apare în
textul 1 unde săriturile de la trambulină stârnesc hohote de râs,iar la cursa
de viteză toți schiorii au ajuns la finiș,coborând o pantă dificilă.
Deci, practicarea unui sport are nenumărate beneficii în dezvoltarea
unui adolescent.
==asociază fragmentul din „Accidentul“, de Mihail Sebastian, cu un alt text
prezentând o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență
relevantă din fiecare text.
Fragmentul din „Accidentul“, de Mihail Sebastian poate fi
asemănat cu romanul„Băieții din barcă”de Daniel
James Brown,când La Olimpiada de la Berlin, din 1936, nouă baieți, proveniți
din universitatea din Seattle reușesc, la sfârșitul unei curse infernale de
canotaj, să câștige medalia de aur, sub privirile furioase ale lui Hitler;este o
poveste despre spiritul sportiv, spiritul de echipă, dar și o poveste
emoționantă despre felul în care putem evolua dacă credem în noi.
Astfel, ambele texte evidențiază particularitățile
unor sporturi practicate în echipe și care au premii importante puse în joc,
evidențiind, ca valoare culturală, importanța spiritului de echipă,
care face diferența într-o competiție. Fiecare sport prezentat are alte reguli,
care au scopul de a păstra corectitudinea, dar și de a asigura siguranța
participanților. La fel Mihail Sebastian surprinde desfășurarea competiției de
schi-viteză, iar Brown curajul, hotărârea și optimismul unei echipe în care
fiecare luptă pentru cel de alături. Așadar, ambele texte prezintă jocuri
antrenante și incitante. .
==Imaginează-ți că ești un tânăr pasionat de sport și ai participat la o competiție de schi, la care ai câștigat un premiu important. Redactează o scrisoare către prietenul tău cel mai bun,în care să-i relatezi despre experiența trăită și despre emoțiile pe care le-ai simțit, folosind o secvență narativă, una descriptivă si una explicativă.
Data..................................
Dragul meu prieten,
Sigur că te-ai
mirat tare,tare când ai primit scrisoarea mea,ai învârtit plicul în mână
și,când ai văzut numele meu la,,expeditor”,ai râs ușor,întrebându-te ce e
asta.Uite așa!!!știi că pentru,,evaluare” trebuie să știu să scriu o scrisoare
și-atunci m-am gândit să-ți scriu ție.De ce?Să-ți spun despre un concurs de
schi la care am participat cu alți colegi de clasă.
Sezonul de schi
este excelent acum la sfârșitul iernii. Stratul de zăpadă și frigul din lunile
trecute au menținut pârtiile în cele mai bune condiții și faptul că soarele
iese timid pe cer și nu mai bate tare vântul rece în ziua concursului de schi
îmi pare o zi de neuitat.Noi,pasionații de schi venim cu drag pe pârtii, cu
atât mai mult cu cât acestea nu sunt acum deloc aglomerate.Urmează concursul şi
marea premiere! Le ţinem pumnii tuturor!Sunt cu trei colegi pasionați de
sporturile de iarnă;ei m-au înscris,sunt mai buni decât mine. A fost un concurs
pe cinste! Fiecare a dat tot ce a avut mai bun.
Proba de concurs la care ne-am înscris a fost schi de
tură și mi-a plăcut prin originalitatea formatului-doar coborâre.Mă bucur de
strălucirea soarelui ce anunță primăvară și ajung sus cu telefericul iar,când
mă sprijin în bețe,respir aerul tare și curat,privirea mi se bucură de
înaltului cerului,de aripa unui vultur ce mă salută vesel. Mă aliniez la
start și încep să cobor în zigzaguri, ocolind niște jaloanele de pe traseul prestabilit. Cobor ca un fulger
pe lângă alte,, fulgere” și sunt dornic să ajung cu bine jos.Observ în zbor un
șir continuu de brazi verzi ușor brumați ce străjuiesc pârtia albă,
strălucitoare ca de sărbătoare. M-am descurcat foarte bine,am ajuns la finiș
toți patru deodată,ne-am privit și am izbucnit în râs.Organizatorii nu erau
pregătiți pentru așa ceva și rapid au pus patru cupe pentru locul întâi și
patru cadouri:echipamente complete de schi.Le-am primit fericiți și le-am
probat imediat,erau ca-n filme!!!
Am înțeles că
aceste concursuri sunt o sărbătoare a mișcării în natură și a sportului
făcută cu dragoste pentru munții în care trăim și revenim iar și iar pentru
liniște,pentru frumos,pentru dorința de a ne înălța.
Ne auzim la telefon
ca de fiecare dată...să-mi spui dacă ți-a plăcut scrisoarea mea,ce zici?fac
impresie la examen? Îți trimit pe whatsapp niște poze de la concurs,nu mă
recunoști cu cască,ochelari!!!
Te
îmbrățișez,transmite salutări părinților tăi și mai ales să ne revedem la vară
cu bine și bucurii!!!
pe curând și note bune să avem!!!!
............................................