vineri, 24 martie 2023

test: Mihail Sebastian – „Accidentul“--(concursul de schi )

 

Textul 1  

 ,, Programul de la Turing-Club era pe sfarsite. In asteptarea probei finale de viteza, tribuna urmarea cu hohote de ras ultimele sarituri de trambulina. Concurentii cadeau unul dupa altul, ca si cum cineva i-ar fi aruncat de sus in zapada. Foarte rar cate unul reusea sa se mentina pe schiuri si sa se opreasca reglementar in fata tribunei, unde il primeau salve de aplauze. Gunther urmarea cu entuziasm sau cu indignare fiecare noua saritura. Avea simpatii capricioase pentru unul sau pentru altul dintre concurenti, si ii striga ca sa le dea curaj in clipa plecarii sau ca sa-i certe, dupa ce au cazut. Nora se temea sa nu-l oboseasca aceasta agitatie si uneori ii punea mana usor pe umar ca sa-l calmeze. Locul din dreapta ei era mereu gol. Paul nu se intorsese, si Nora se intreba daca se va mai intoarce vreodata. Nu i se parea cu neputinta sa fi plecat pentru totdeauna. Poate ca la cabana o astepta un bilet al lui, unul din acele bilete scurte, rastite, pe care omul asta lenes stie asa de bine sa le scrie pe un colt de masa, inainte de a fugi…  
  Concursul de sarituri era terminat. Partia ramanea libera pentru ultima cursa de viteza. Arbitrii isi transmiteau prin palnii de carton ordine si comenzi de la o extremitate la alta a terenului. Toata lumea se retragea in tribune. Intr-o clipa, intreg terenul era pustiu, si o tacere incordata acoperi toate zgomotele de pana atunci. Cele doua echipe de cate cinci oameni – S.K.V. si T.C.R. – urmau sa coboare de sub varful muntelui, pana in fata tribunelor, in linie dreapta. „Schuss“ spunea regulamentul. Distanta nu era mare, nici 600 de metri, dar panta era prapastioasa, si orice fel de frana – plug, christiane sau telemark – erau interzise. Mai contribuia la atmosfera de emotie generala punerea in scena a cursei: fanioanele care se agitau in tacere, acordeoanele care cantasera tot timpul, dar acum se oprisera la un semn al juriului. La baza stancii din varf a Postavarului, cele doua echipe se vedeau aliniate ca niste bile negre pe zapada. 
  O detunatura de pistol deschise cursa. In primul moment nu se vazu nimic, decat un nor de zapada, care cobora vijelios ca o avalansa. Pe urma, unul cate unul, alergatorii se desprinsera din negura, la
distante mici unul de altul, imposibil de recunoscut sau de urmarit. Partizani ai uneia sau alteia din echipe, taceau cu aceeasi intensa neliniste. Jocul era orb. Nu se stia cine vine intai, cine castiga, cine pierde. Un strigat trecu prin toata tribuna: unul din alergatori cazuse. Venea peste cap rostogolindu-se la vale, cu schiurile impiedicate unul de altul. Echipa lui era pierduta. Regulamentul elimina din competitie echipa care nu sosea cu toti echipierii la finele cursei. Lumea sarea peste tribune spre masa juriului cerand explicatii, punand intrebari: cine? cine? cine? Omul continua sa se rostogoleasca pe panta, in timp ce alergatorii ceilalti treceau pe langa el, continuandu-si cursa. Sosirea se petrecu intr-un tumult general. Fiecare echipier ajuns pe linia de sosire era smuls de public, care il recunostea, ii striga numele. Erau cinci de la S.K.V., erau numai patru de la T.C.R… T.C.R.-ul era scos din lupta! Ba nu! Si de la T.C.R. tot cinci erau. In imbulzeala se gresise numaratoarea. Toti zece alergatorii terminasera cu bine cursa. Clasificarea urma sa se faca dupa cronometraj.” 

                                                                                                 (Mihail Sebastian – „Accidentul“) 

Textul 2 

                                                              Sportul 

  ,,Un sport reprezinta o activitate de natura fizica si implica, de asemenea, ideea de competitie. Totodata, sportul este o activitate care poate influenta stilul de viata, sanatatea sau personalitatea unui om. 
  Sporturile se pot categorisi in individuale (de exemplu atletism, haltere, tir sportiv) sau de echipa (de exemplu baschet, canotaj).
  Cuvantul sport are o lunga istorie, avandu-si originea in cuvantul latin deportare, care, printre sensurile sale primordiale, insemna a iesi afara pe poarta, adica a iesi in afara zidurilor orasului, pentru a se dedica activitatilor sportive. Tot din acest termen, isi au originea in provensalul deportar, spaniolul deportar si francezul despoter (divertisment, distractie); de la acest cuvant francez a luat nastere, in engleza din secolul al XIV-lea, termenul disport, ce in preajma secolului al XVI-lea, s-a transformat in sport. 
  Sportul, prin insasi natura sa, incurajeaza diversitatea intr-o lume culturala. Pe masura ce tarile si natiunile se apropie tot mai mult unele de altele, dar isi pastreaza identitatea culturala, sportul este un domeniu in care se invata că diferențele culturale, nu numai ca trebuie acceptate, dar reprezinta o bogatie ce trebuie cultivata si pretuita. Conceptul sportiv poate deveni un „indicator de schimbare“ a societatii globale, de anticipare, evolutii si schimbari prin deschiderea simbolica a relatiilor interstatale. Sportul devine si trebuie considerat, astfel, ca o oglinda a culturii si a societatii, caci el reprezinta sperantele si perspectivele viitorului.” 

                                                                                      ( alimentatiesisport.wordpress.com/despre/)

 

==. Precizează o trăsătură a personajului Gunther, identificată în fragmentul următor și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență relevantă:

    „Gunther urmărea cu entuziasm sau cu indignare fiecare nouă săritură.Avea simpatii capricioasepentru unul sau pentru altul dintre concurenți și îi striga, ca să le dea curaj în clipa plecării sau ca să-i certe, după ce au căzut. Nora se temea să nu-l obosească această agitație și uneori îi punea mâna ușor pe umăr ca să-l calmeze.“  

   Personajul Gunther apare drept un om energic si expansiv, entuziasmat de ceea ce vedea si dornic să-și împărtășească emoțiile cu ceilalți.Este implicat sufletește prin comportamentul său în concurs,trăiește intens ceea ce vede. Trăsăturile lui reies din caracterizarea indirectă, așa cum evidențiază secvența: „Ii striga ca să le dea curaj în clipa plecării sau ca să-i certe, după ce au căzut“.  

== prezintă un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 
 Un element de conținut comun al textelor citate este tema sportului, în diferitele sale ipostaze.

   În primul text personajele iau parte la un concurs de schi, cu emoțiile care însoțesc orice competiție sportivă,, unul cate unul, alergătorii se desprinseră din negura, la distanțe mici unul de altul, imposibil de recunoscut sau de urmărit.” În al doilea text este făcută o prezentare generală a cuvântului ,,sport” și ideea că sportul este,,o oglindă a culturii si a societății.” Astfel fragmentele subliniaza importanta sportului,care poate schimba societatea dar și relețiile dinte state,ideea de competiție, sub forma organizată a unui concurs de schi sau de orice alt  fel, încurajând diversitatea într-o lume culturală.

==crezi că practicarea unui sport contribuie la dezvoltarea armonioasă a personalitații unui adolescent? Textul 1.

 Sportul este ingredientul minune al unei vieţi sănătoase, lungi şi de bună calitate. Din acest motiv, sportul trebuie practicat începând cu cele mai fragede vârste. Copiii trebuie educaţi astfel, încât să iubească şi să practice sportul. În acest fel putem preveni instalarea mai multor boli.
Exerciţiile fizice favorizează dezvoltarea armonioasă a copilului şi adolescentului, atât în plan fizic cât şi psihologic. În ultima perioadă, majoritatea copiilor renunţă la jocurile şi activitate fizică în aer liber, în favoarea timpului petrecut în faţa calculatorului. Ceea ce nu conştientizează părinţii este faptul că această inactivitate fizică, nu face altceva decât să împiedice creşterea armonioasă a copiilor, favorizând apariţia unor afecţiuni grave. 
Dar sportul oferă modele de urmat,favorizează spiritul de competiție, care devine o trăsătură constructivă și cu important rol formativ,așa cum apare în textul 1 unde săriturile de la trambulină stârnesc hohote de râs,iar la cursa de viteză toți schiorii au ajuns la finiș,coborând o pantă dificilă.
  Deci, practicarea unui sport are nenumărate beneficii în dezvoltarea unui adolescent.

==asociază fragmentul din „Accidentul“, de Mihail Sebastian, cu un alt text prezentând o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.   

Fragmentul din „Accidentul“, de Mihail Sebastian poate fi asemănat cu romanul„Băieții din barcă”de Daniel James Brown,când La Olimpiada de la Berlin, din 1936, nouă baieți, proveniți din universitatea din Seattle reușesc, la sfârșitul unei curse infernale de canotaj, să câștige medalia de aur, sub privirile furioase ale lui Hitler;este o poveste despre spiritul sportiv, spiritul de echipă, dar și o poveste emoționantă despre felul în care putem evolua dacă credem în noi.

  Astfel, ambele texte evidențiază particularitățile unor sporturi practicate în echipe și care au premii importante puse în joc, evidențiind, ca valoare culturală, importanța spiritului de echipă,
care face diferența într-o competiție. Fiecare sport prezentat are alte reguli, care au scopul de a păstra corectitudinea, dar și de a asigura siguranța participanților. La fel Mihail Sebastian surprinde desfășurarea competiției de schi-viteză, iar Brown curajul, hotărârea și optimismul unei echipe în care fiecare luptă pentru cel de alături. Așadar, ambele texte prezintă jocuri antrenante și incitante.  .   

==Imaginează-ți că ești un tânăr pasionat de sport și ai participat la o competiție de schi, la care ai câștigat un premiu important. Redactează o scrisoare către prietenul tău cel mai bun,în care să-i relatezi despre experiența trăită și despre emoțiile pe care le-ai simțit, folosind o secvență narativă, una descriptivă si una explicativă.

                                                                                                        Data..................................

                       Dragul meu prieten,

  Sigur că te-ai mirat tare,tare când ai primit scrisoarea mea,ai învârtit plicul în mână și,când ai văzut numele meu la,,expeditor”,ai râs ușor,întrebându-te ce e asta.Uite așa!!!știi că pentru,,evaluare” trebuie să știu să scriu o scrisoare și-atunci m-am gândit să-ți scriu ție.De ce?Să-ți spun despre un concurs de schi la care am participat cu alți colegi de clasă.

  Sezonul de schi este excelent acum la sfârșitul iernii. Stratul de zăpadă și frigul din lunile trecute au menținut pârtiile în cele mai bune condiții și faptul că soarele iese timid pe cer și nu mai bate tare vântul rece în ziua concursului de schi îmi pare o zi de neuitat.Noi,pasionații de schi venim cu drag pe pârtii, cu atât mai mult cu cât acestea nu sunt acum deloc aglomerate.Urmează concursul şi marea premiere! Le ţinem pumnii tuturor!Sunt cu trei colegi pasionați de sporturile de iarnă;ei m-au înscris,sunt mai buni decât mine. A fost un concurs pe cinste! Fiecare a dat tot ce a avut mai bun.

Proba de concurs la care ne-am înscris a fost schi de tură și mi-a plăcut prin originalitatea formatului-doar coborâre.Mă bucur de strălucirea soarelui ce anunță primăvară și ajung sus cu telefericul iar,când mă sprijin în bețe,respir aerul tare și curat,privirea mi se bucură de înaltului cerului,de aripa unui vultur ce mă salută vesel.  Mă aliniez la start și încep să cobor în zigzaguri, ocolind niște jaloanele  de pe traseul prestabilit. Cobor ca un fulger pe lângă alte,, fulgere” și sunt dornic să ajung cu bine jos.Observ în zbor un șir continuu de brazi verzi ușor brumați ce străjuiesc pârtia albă, strălucitoare ca de sărbătoare. M-am descurcat foarte bine,am ajuns la finiș toți patru deodată,ne-am privit și am izbucnit în râs.Organizatorii nu erau pregătiți pentru așa ceva și rapid au pus patru cupe pentru locul întâi și patru cadouri:echipamente complete de schi.Le-am primit fericiți și le-am probat imediat,erau ca-n filme!!!

  Am înțeles că aceste concursuri sunt o sărbătoare a mișcării în natură și a sportului făcută cu dragoste pentru munții în care trăim și revenim iar și iar pentru liniște,pentru frumos,pentru dorința de a ne înălța.

 Și uite așa a fost:la început,am luat în joacă schiul, apoi am învățat să fac cristianele cu care reușeam să controlez viteza de coborâre… dar am nesocotit prima regulă, aceea de a nu prinde viteza, dacă nu știu ce să fac cu ea.(Acum sunt mai bun și atent,dar pasiunea mea rămâne baschetul,mă simt bine când mă înalț cu mingea la coș.)

   Ți-am povestit despre concursul ăsta,pentru că tu ești departe,la malul mării și privirea ta se pierde în fiecare zi spre nesfârșitul valurilor și ca licean ai mult de învățat și n-ai ajuns la munte.

  Ne auzim la telefon ca de fiecare dată...să-mi spui dacă ți-a plăcut scrisoarea mea,ce zici?fac impresie la examen? Îți trimit pe whatsapp niște poze de la concurs,nu mă recunoști cu cască,ochelari!!!

   Te îmbrățișez,transmite salutări părinților tăi și mai ales să ne revedem la vară cu bine și bucurii!!!

    Aștept un semn de la tine( serios!!!fără glume!!!)

                                                                  pe curând și note bune să avem!!!!

                                                                                   ............................................