,, Eram uluită. Nu doar că salvasem un condor de la Zoo,
nu doar că locuiam cu el în camera mea, dar pasărea asta știa să citească și să
scrie. Puteam să vorbim. I‑am dăruit pixul meu alb în formă de pană, ca să nu
se mai jumulească. Scria scurt, concis, fără explicații inutile. Știa să scrie
și pe față, ca noi, dar și pe dos – adică așa cum citea el unele plăcuțe
transparente de la Zoo, văzute din spate, din cușcă. Răspunsurile lui scurte
erau scrise ba așa, ba așa, și de aceea foloseam mereu coli noi, neîncepute.
Trebuia, la nevoie, să pot întoarce foaia pe dos și să citesc răspunsul privind
în lumină. Făcea unele mici confuzii adorabile. Scria unele cuvinte așa cum se
aud. Iar uneori dădea câte un accent spaniol unui cuvânt. Nu părea s‑o facă din
neștiință, ci era un fel de marcă personală, cum fusese acel strigăt de „Ajutor !“.
Cred că, din punctul lui de vedere, era foarte corect. Într‑o dimineață, când
stăteam și ne uitam pe fereastră, a trecut un avion. Isidor a luat o coală și a
scris cu pixul‑pană :
AVION CU MODOR IA‑MĂ
ȘI PE MINE‑N ZBOR !
Am făcut un avion
de hârtie și l‑am lansat de la geam, privind amândoi cum plutește înainte,
coboară, face
o roată și poposește între crengile înverzite ale magnoliei. Am citit iarăși
paginile de internet despre condor. I‑am înșirat cu voce tare informațiile care
mi se păreau cele mai interesante. Selectam tot ce consideram important, i le
citeam rar, răspicat, mă opream și mă uitam la el, ca să văd dacă are ceva de
întrebat. Era limpede că pe majoritatea le auzea pentru prima oară. Am înțeles
că Isidor știa mult mai multe despre tot ce e‑n jur decât despre el. Din cușca
lui, observase lumea vreme de patruzeci de ani, învățase o grămadă de lucruri
privind și ascultând, dar despre el însuși nu știa la fel de multe. În fond, nu
mai întâlnise pe altul ca el.
— Condorul andin
(Vultur gryphus) este răspândit în Munții Anzi și pe coasta vestică a Americii
de Sud. Are cele mai mari dimensiuni dintre toate păsările din emisfera
vestică, am citit. Isidor a ridicat din umeri. M‑am întins și‑am luat globul
pământesc de pe un raft de deasupra biroului. L‑am rotit, apoi i‑am arătat cu
un deget America de Sud, coasta vestică. Mi‑a urmărit degetul foarte atent.
— Condorul are
lungimea de 1‑1,5 metri și deschiderea aripilor de 3‑3,5 metri, am continuat.
Isidor s‑a ridicat în picioare, a plecat capul și a
privit în jos, de parcă și‑ar fi estimat înălțimea. Apoi a întins o aripă ușor,
spre perete, atent să nu dărâme calendarul. M‑am ridicat și eu în picioare, am
stat amândoi drepți, umăr în umăr. Eram un pic mai înaltă ca el. Dacă îndoiam
genunchii, eram aproape la fel. Știam că eu am un metru și cincizeci și șase de
centimetri. Apoi am adus metrul de croitorie din camera părinților și i‑am
măsurat aripa. Corespundea. Avea, de la subsuoară la vârful terminat cu șase
pene mari, un metru și șaizeci de centimetri. S‑a gâdilat când l‑am atins cu
capătul metalic al metrului și‑a țopăit ușurel, scoțând un gâlgâit.
— Ești foarte bine, i‑am zis râzând. El m‑a privit
serios, sau cel puțin așa mi se părea, după pliul care continua dinspre
despicătura ciocului în sus, pe obraz, către ochi. Despicătura asta făcea niște
curbe ușoare, un fel de zig‑zag blând, cu capătul în jos. Ne‑am așezat la
locurile noastre.
— Adulții
cântăresc în medie 10 kilograme, am citit în continuare. Am dat fuga în hol și‑am
adus și cântarul. I‑am arătat cum să se suie pe platforma de sticlă. S‑a supus
și am citit amândoi : 8,1 kilograme.
— Speranța medie de viață este de 50 de ani, am citit mai
departe.
Isidor a stat un pic și s‑a gândit, apoi a fluturat cu o
pană din vârful unei aripi. L‑am interpretat ca pe‑un fel de „Nu‑i rău“.
— Condorul este o pasăre răpitoare.
— Sunt de‑a
dreptul răpitor ! mi‑a răspuns încântat, mâzgălind apăsat literele pe o foaie.
— Dar bineînțeles că ești, i‑am zis râzând. Am continuat
cu descrierea penajului negru și strălucitor, a gulerașului alb și pufos de la
gât, apoi am ajuns la gâtul golaș, la pielea care își schimbă culoarea în
funcție de emoțiile condorului. S‑a înroșit ușor. Apoi am citit despre
diferențele dintre masculi și femele, iar informațiile acestea păreau să‑l
intereseze foarte tare pe Isidor. I‑am citit că masculii au o creastă roșie în
creștet, iar femelele n‑au. Asta a părut să‑l pună foarte tare pe gânduri. M‑a
oprit, punându‑mi vârful aripii pe mâna de pe mouse, și s‑a aplecat înainte,
apropiindu‑și mult capul de monitor, citind informațiile cu ochii lui. Părea
uluit. Când mi‑a eliberat mâna, am tras de text și i‑am citit mai departe, că
femelele sunt mai mari ca masculii, lucru des întâlnit la păsările de pradă.
— Așa e, a
confirmat Isidor, după care s‑a așezat iarăși confortabil pe scăunel,
sprijinindu‑se de ghiveci. I‑am citit apoi despre hrană, despre cuibăritul pe
stânci înalte și pe pante greu accesibile, iar el privea acum într‑o parte, pe
geam, și părea să știe toate acestea. Nu știam dacă să mai continuu sau să mă
opresc. Am continuat. I‑am citit despre faptul că vârsta de 50 de ani îl face
pe condor una dintre cele mai longevive păsări din lume. Și astfel, am reluat
toate informațiile importante. Am sărit peste ce nu mi se părea foarte
interesant. I‑am spus însă fără ocolișuri că specia a fost mult timp pe cale de
dispariție și că în unele grădini zoologice din lume au fost crescuți condori
care s‑au împerecheat, iar puii au fost eliberați și acum situația e mult mai
bună. I‑am citit că acolo, în grădinile de departe, oamenii trebuie să se
poarte cu grijă cu păsările, fiindcă condorii au tendința să se împrietenească
cu oamenii, iar asta nu îi ajută deloc mai apoi, în libertate. M‑a privit lung,
rotind pixul, însă n‑a scris nici un răspuns. Apoi am ajuns, în sfârșit, la
zbor. Am tras aer în piept și i‑am citit încet, răspicat, tot pasajul, cu senzația
că abia acum înțeleg și eu importanța acestor cuvinte : „Condorii arată
spectaculos când plutesc lin la înălțimi mari, făcând cercuri în curenții
ascendenți de aer cald. În timpul zborului, își țin aripile drepte,cu vârfurile
puțin ridicate. Planarea este favorizată de o serie de trăsături
anatomice. Condorii își fac foarte rar vânt cu aripile, utilizând masele
de aer pentru a‑și diminua eforturile. Charles Darwin, urmărind zborul
unui condor în Patagonia, a observat că într‑o jumătate de oră pasărea
nu și‑a făcut elan deloc. Însă condorii se desprind de sol cu efort,
luându‑și un elan mare“.
Asta era tot. Ne‑am oprit aici. Ne‑am trântit pe pat
amândoi, privind în tavan și cugetând la ceea ce citisem. Fusese o lecție
destul de obositoare și în curând aveau să vină mama și tata acasă. În seara
aceea, m‑am tot gândit la ce citisem despre zbor. Poate că Isidor făcea ceva
greșit. Toate acele explicații, cu planarea, cu efortul la desprindere și cu
elanul, când să fluturi din aripi și când nu, păreau destul de complicate.”
(Veronica Niculescu,,O vară cu Isidor”)
Textul 2
,, Condorul andin (Vultur gryphus)
este o specie de păsări din familia Cathartidae , unicul
reprezentant al genului monotipic Vultur. Este răspândit
în munții Anzi și pe coasta vestică a Americii de sud. Are cele
mai mari dimensiuni dintre toate păsările din emisfera vestică.
Pasărea are un penaj negru-strălucitor, cu un
„guler” alb în jurul gâtului și cu margini pufoase, albe, ale aripilor,
evidențiate la masculi. Pe cap și pe cea mai mare parte a gâtului, penele
aproape lipsesc, iar pielea goală din aceste locuri capătă nuanțe de la pal-roz
până la roșu-cafeniu, în funcție de starea emoțională a condorului. Masculii au
„cercei” la gât și o creastă roșie-întunecată, destul de mare. Unii dispun și
de o excrescență în zona ciocului. Femelele sunt mai mari decât masculii, lucru
des întâlnit la păsările de pradă.
Condorul andin se hrănește preponderent cu hoituri de
animale, mai ales mari, cum ar fi cerbii guanaco sau vitele mari
cornute. Atinge maturitatea sexuală la vârsta de 5–6 ani și cuibărește la
altitudinea de 3.000–5.000 m deasupra nivelului mării, de regulă pe pante
abrupte și greu accesibile. Femela depune 1–2 ouă. Acest unic reprezentant
al genului Vultur este una dintre cele mai longevive păsări,
putând atinge vârsta de 50 de ani.
Condorul andin este simbolul național al mai multor țări
din America latină(Argentina,Bolivia,Chile,Columbia,Ecuador,Peru) și joacă
un rol important în cultura popoarelor din Anzi. Cu toate acestea, în secolul
al XX-lea populația condorilor s-a micșorat semnificativ, motiv pentru care
specia a fost inclusă în Lista roșie a IUCN drept specie vulnerabilă
(categorie VU). Principalii factori care au dus la scăderea numărului de
condori sunt de natură antropică. Omul a schimbat ecosisteme întregi populate
de condori și a practicat excesiv vânătoarea animalelor ierbivore, otrăvindu-le
carnea, astfel prejudiciind și condorii. În plus, mult timp condorii andini
erau uciși în mod deliberat din cauza clasificării lor ca animale dăunătoare
industriei zootehnice. În prezent, mai multe state din America de Sud au
adoptat programe de ocrotire, creștere și îngrijire a condorilor andini în
parcuri zoologice, pentru a-i elibera ulterior în sălbăticie.”
(wikipedia.ro)
==Precizează tiparul textual din fragmentul de mai
jos:
,, Am continuat cu descrierea penajului
negru și strălucitor, a gulerașului alb și pufos de la gât, apoi am ajuns
la gâtul golaș, la pielea care își schimbă culoarea în funcție de emoțiile
condorului.S-a înroșit ușor.”
Tiparul textual este descriptiv prezintă prin descriere condorul printr-un limbaj expresiv, și subiectiv,folosind grupuri de substantive și adjective:,, penajului negru și strălucitor, a gulerașului alb și pufos”și mai ales epitet duble:,,negru strălucitor;alb și pufos; dar și cuvinte din câmpul lexical al părților păsării:,,penaj,guleraș,gât,pielea-care contribuie la descrierea condorului.
==prezintă o temă comună celor două texte,valorificând
câte un element de conținut.
Textele au o tema comună: pasărea condor,considerată o specie rară,apre ca personaj;în textul 1 este przentată întâlnirea unei fetițe cu un condor,subliniindu-se prietenia,libertatea,visurile,procesul de cunoaștere și autocunoaștere:fetița îl ajută pe condor să înțeleagă adevărata sa natură,totul despre viața lui.În textul 2 nonliterar este o descriere obiectivă și sunt prezentate informații despre răspândirea speciei,penaj,mod de viață.
==crezi că este important să-ți sprijini prietenii în
procesul cunoașterii de sine?-textul 1
Consider că prietenia poate fi o cale prin care oricine se poate cunoaște mai bine,mai ales la vârsta adolescenței,de aceea un prieten poate fi un sprijin în procesul autocunoașterii.Astfel fetița îl ajută pe Isidor,condorul,care trăise într-o grădină zoo să afle informații despre specia sa,să-și descopere posibilitatea și dorința de a zbura.
==asociază fragmentul din textul 1 cu un allt text
literar,prezentând o valoare comună prin referire la câte o secvență relevantă
din fiecare text.
Fragmentul din textul 1 poate fi asociat cu,,Micul prinț”de Antoine de Saint-Exupery—ambele texte reliefează valoarea prieteniei care este o relație umană complexă,indiferent de felul de a fi al celor care se împrietenesc.Fetița și condorul devin prieteni,se cunosc cu bunăvoință și umor,se încurajează,își descoperă calitățile.Vulpea devine prietena micului prinț,căruia îi spune că trebuie să fie,,îmblânzită”,adică,,a-ţi crea legături” ,îi explică sensul prieteniei,doar cu inima poate vedea mai bine, Inima stă la temelia adevăratelor legături umane-- prietenia şi iubirea. Și atunci între ei va fi o legătură puternică și vor avea nevoie unul de altul toată viața,nimic nu-i va despărți.
== Crezi că te poți împrieteni cu o persoană care are
preocupări diferite de ale tale?
scrie un text argumentativ în care să susții răspunsul la întrebare,valorificând textul 1 și experiența personală.
Prietenia se
poate defini ca una din cele mai importante valori ale sufletului nostru,încarcată
de noblețe și dăruire pentru ceilalți prin existenta ei, prin curajul nostru de
o căuta capătă o aură ce ne înnobilează sufletul.
Consider că
putem fi prieteni cu cei care au preocupări comune dar și cu cei care sunt mai
diferiți.precum trăsăturile de caracter,pasiunile,scopurile.
Pe de o parte
este firesc să întâlnesc persoane care au un mod de viață deosebit de al meu și
poate aceste diferențe mă atrag,îmi provoacă curiozitatea,îmi stârnesc
interesul.Există prietenii și între oameni care provin din spații și culturi
diferite cu obiceiuri,mentalități specifice.Ceea ce unește oamenii sunt
valorile comune:respectul,bunătatea,generozitatea,dorința de a împărtăși
experiențe de viață,de a asculta,de a fi ascultat.În textul 1 fetița și
condorul stabilesc o relație specială,dorința de a se cunoaște unul pe
celălat,fără a se judeca,ținând cont de nevoile sale și nu de propriile dorințe.
Mă întreb și eu unde se ascunde prietenia necondiționată dintre un
suflet de om și sufletul unei ființe care pentru ceilalți e doar o
necuvântătoare, dar care pentru cei care nu au renunțat la vise e un prieten
adevărat.
Pe de altă
parte sunt și cazuri când mă împrietenesc cu cei care-mi seamănă,mă simt
apropiat ca-n propria familie.Astfel mă împrietenesc ușor cu cei apropiași de
vârsta mea cu care am în comun preocupări,pasiuni,preferințe asemănătoare:muzică
sport....Toate sunt motive pentru care alegem să petrecem timp împreună,relațiile
se strâng tocmai datorită acestor activități. Fiecare dintre noi are nevoie să
se simtă frumos și curajos și demn de a fi admirat. Fiecare are nevoie de
cineva care să îl iubească necondiționat. Fiecare are nevoie să fie încurajat
să îți desfacă aripile și să zboare.
În concluzie,prietenia
este posibilă și pentru și pentru cei diferiți,cu preocupări diverse și pentru
cei care se aseamănă;importante sunt sentimentele de sinceritate,generozitate,ajutorul,toleranța,dorința
de a fi împreună în situații fericite sau mai puțin fericite,pe care le putem
schimba fiind alături. Prietenia… e nevăzutul care dă
frumusețe oamenilor,este acel ceva pe care-l simți, pe care poți să-l vezi
limpede doar cu inima. Și nu contează cât, ce, cum, unde, de ce… Contează
momentul. Contează ca, atunci când îl privești pe celălalt, să îl vezi cu
inima.