sâmbătă, 18 martie 2023

opera dramatică,,Steaua fără nume”de Mihail Sebastian(fragment)

 

==Menționează, în două – trei enunțuri, două trăsături ale textului dramatic din fragmentul următor, ilustrându-le cu câte o secvență.

                                       ACTUL I, SCENA XI; ȘEFUL, PROFESORUL

 Profesorul a rămas lângă fereastră, cu totul cufundat în carte. Nu aude nimic, nu vede pe nimeni. Lumina a scăzut și mai mult. ȘEFUL îl privește în tăcere câteva secunde, pe urmă se apropie de el.
„ȘEFUL (încet, cum ar trezi pe cineva din somn, îl bate pe umăr.): Dom' profesor? Să-ți aprind lampa. PROFESORUL (tresărind, năuc): Cum?

 ȘEFUL: Zic, să-ți aprind lampa. S-a întunecat.

PROFESORUL: Nu, că mă duc.

ȘEFUL: Dar de ce? Stai aici liniștit.

PROFESORUL (strângând în mâini cartea, cu oarecare neliniște): Am de lucru... Am de citit.”

                                                   (Mihail Sebastian,, Steaua fără nume”)       

Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează  în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice.

                                    Caracteristici:.

-acțiunea este declanșată de conflictul dramatic care constă în confruntarea a două personaje, situații   ori idei.

-structura este specifică prin: scene, acte sau tablouri.

-replicile sunt precedate de numele personajului care le rostește;

- autorul își face simțită prezența doar prin indicații scenice(didascaliile)

- modul de expunere predominant al genului dramatic este dialogul sau monologul.

Fragmentul cuprinde structura operei dramatice:actul,scena,două personaje:Șeful care este grijuliu, cu Profesorul care citește atent,dorind să-i lumineze încăperea.Profesorul,confuz,refuză,este atent,neliniștit,dornic de a citi,, Am de lucru... Am de citit.”Prin indicațiile scenice se arată mișcarea personajelor:Profesorul este atent numai la cartea sa,iar Șeful are mișcări liniștite,pentru a nu-l deranja.

=== Asociază fragmentul din „Steaua fără nume”de Mihail Sebastian cu un text literar, prezentând o valoare morală/culturală comună prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 

Asemenea Profesorului încântat de cartea sa,neatent,depărtat de tot ce-l înconjoară,fermecat în lumea lui,retras,dorind să plece:,, Am de lucru... Am de citit”sunt cei trei copii:Radu,Eliza,Doinița-personajele din opera dramatică ,,Vrem să dăruim câte o fereastră”de Matei Vișniec înțeleg rostul cărților în viață,, ferestre” către o lume nouă,lumea învățării, înțelepciunii,a cunoașterii:,,Toți trei ne-am deschis cărțile și-am început să citim””.... Educația prin lectură este șansa desprinderii măcar pentru o vreme de realitate și de a intra în altă lume, deschizând ferestre spre cunoaștere. 

 ==Crezi că lectura unei cărți îți poate produce mulțumirea sufletească?=textul 1

Pentru mine lectura înseamnă un mozaic de trăiri și sentimente. Valurile, grijile, problemele trecerii de la copilărie la adolescență mi-au provocat o serie de emoții.Asemenea Profesorului din textul 1,odată și eu am luat o carte în mână și am început să citesc. Lectura aceasta nu a fost neapărat o vizualizare a unor litere înșiruite pe foi, a fost mai mult o regăsire, o definire a mea așezată pe niște pagini albe. Acel moment a făcut să îmi dau seama că cititul este sau poate fi o activitate prin care mă  pot regăsi prin intermediul personajelor, a ființelor de hârtie ce populează literatura, făcându-mă  astfel să uit de propria singurătate.Lectura nu este o simplă activitate, este un mod prin care pot să mă detașez de o lume în care visurile sunt oprite de bariera realității.În textul 1,Profesorul nu aude,nu vede ce se întâmplă în jurul lui,el e captivat de lectură,,am de citit.”

Lectura îmi permite să ridic ancora și să navighez spre atingerea unor țeluri înalte: cultura, iubirea, fericirea. Cărțile sunt mai mult decât niște simple foi puse între aceleași coperți, cărțile reprezintă persoanele care le-au scris. Așa că fiecare carte citită este ca și cum aș face cunoștință cu o persoană care se poate afla la o distanță considerabilă, atât în timp, cât și în spațiu. Intensitatea sentimentelor pe care le am în momentul lecturii arată calitatea operei, dar și modul în care eu percep gândurile celorlalți.  Cărțile sunt de multe ori mai bune decât prietenii, pentru că îmi oferă răspunsuri de care am nevoie, pentru că sunt înțelegătoare. Iar de câte ori nu am înțeles ceva, o carte mă așteaptă cu răbdare să o întreb din nou, să revin. De multe ori, când sunt tulburat, iau o carte și îmi caut liniștea și... sunt mulțumit,chiar fericit.