Citește textul de mai jos și rezolvă sarcinile de lucru date:
,,Doamna Misborn, agitată, le
predase timp de câteva săptămâni numai lecţii în clasă, dar iată că
într-o zi de joi îşi luă inima în dinţi şi sosi din nou cu globul geografic.
Ceilalţi nu mai aşteptară să li se spună şi formară un şir, entuziasmaţi.
Doamna Misborn învârti globul de câteva ori spunând „Unde-o fi?“, dar până la
urmă găsi ce căuta, o pată de culoarea nisipului, destul de mare. Atinse pata
cu bagheta şi toţi simţiră cum un vârtej îi purta în aer, apoi căzură
în gol.
Bianca ateriză pe ceva moale, foarte moale. Deschise
ochii ameţită şi dezorientată. Abia reuşi să se ridice cu chiu, cu vai, pentru
că simţea o durere ascuţită la şold. La fel ca în jungla amazoniană, era extrem
de cald, însă, spre deosebire de junglă, aici aerul era foarte uscat. O briză
adia lin, mângâindu-i faţa Biancăi. Aceasta nu fusese niciodată mai uimită ca
atunci.
La câteva sute de metri de ea, se aflau o mulţime de piramide imense, copleşitor de maiestuoase. Erau
construite din blocuri mari de piatră, puse unele peste altele. Măreţia
piramidelor avea darul de a încânta ochiul oricărui
turist care trecea prin acea zonă, dovedind că fusese nevoie de multă
trudă pentru a fi construite. Erau absolut încântătoare, nu puteai să nu te
opreşti în faţa lor pentru a le admira. Bianca era mută de uimire şi emana un
interes nemărginit faţă de acele construcţii. Nu avu nevoie de mult
timp de gândire pentru a-şi da seama că se află în Egipt.
Doamna Misborn îi citi Biancăi încântarea de pe
faţă şi surâse. Apoi îi îndemnă printr-o fluturare a mâinii pe copii să o
urmeze într-o plimbare prin deşertul cel uscat. Această invitaţie
stârni oftaturi şi sunete dezaprobatoare, dar doamna de geografie nu se lăsă
nicidecum influenţată de ele. Profesoara porni la drum, însoţită de copii.
Împărţi apă dintr-un bidon imens ce-l avea în geanta sa din piele de
crocodil, apoi le explică despre cum soarele încălzea zona apropiată de
Ecuator.
Chiar atunci, toţi copiii zăriră câţiva palmieri şi un
ochi de apă rece în faţa lor. Toţi se repeziră spre apă, dar doamna Misborn îi
opri, aruncându-le priviri amuzate.
– Aceasta este fata morgana, chicoti ea. Este doar o
iluzie optică; clima caldă zăpăceşte minţile şi puteţi avea această iluzie, aşa
că fiţi concentraţi. Gândiţi-vă că aceia care au pornit după fata morgana
nu s-au mai întors.
Apoi îşi continuară drumul tăcuţi, privind dezamăgiţi
ochiul de apă ce se îndepărta de ei.
După un sfert de oră parcursă prin deşert, în timp ce
doamna Misborn le explica despre clima caldă, se simţeau de-a dreptul însetaţi
şi obosiţi. Făcură un popas pe o dună de nisip, pe când soarele intra în nori.
Copiii, bucuroşi de pauză, aţipiră în scurt timp, spre mirarea Biancăi. Chiar
şi doamna Misborn adormi.
Doar Bianca avea ochii deschişi.
Pur şi simplu, nu putea adormi.”
(,,Călătoriile magice ale Biancăi”, de Sabina Terzea)
1.Scrie câte un sinonim și câte un antonim pentru
următoarele cuvinte preluate din text:
lin
niciodată
nemărginit
surâse
2.Analizează pronumele personale și pronumele
reflexive din paragraful subliniat.
3.Menţionează felul, genul și numărul următoarelor
pronume demonstrative din text.
Scrie, apoi,
enunţuri în care acestea devin adjective pronominale demonstrative:
ceilalţi; aceasta;aceia;
4.Precizează felul pronumelor și al adjectivelor
pronominale:
câteva;altele;acela;sa;toți;care;această;vă;
5. Transcrie:
– două repere
spaţiale:
– două repere temporale
6. Realizează rezumatul fragmentului!!!!!!!!!!!
7. Comentează relaţia dintre profesoara de geografie
și elevi.
Relațiile pozitive sprijină adaptarea elevilor și îi ajută pe aceștia să -și dezvolte plăcerea pentru orele de curs,imaginația,dorința de cunoaștere. O relaţie pozitivă între profesori şi elevi se bazează pe încredere.Și comunicarea reprezintă cea mai importantă modalitate de a crea această relaţie pozitivă între profesori și elevi. Urmează apoi, respectul şi interesul pentru materii atât din partea profesorului, cât şi din partea elevului într-o atmosferă bună în clasă.Astfel, Doamna Misborn reușește cu ajutorul unui glob magic să-i transporte pe elevii săi în Egipt cu,, piramide imense, copleşitor de maiestuoase”,iar una dintre eleve,Bianca,trăiește aievea emoții deosebite.Doamna Misborn îi plimbă ca prin vis pe elevii săi prin deșert,vorbindu-le despre soare,despre fata morgana,o iluzie optică primejdioasă în clima caldă.A fost acesta un mod inedit de a le preda noțiuni de geografie despre Africa.Somnul prin care trec copiii este proba cunoașterii,a ieșirii din spațiul visului,apoi întoarcerea la realitate.Profesoara le-a predat elevilor săi o altfel de lecție,au văzut ca într-un film imagini geografice,au trăit emoții deosebite.Aventura Biancăi și a prietenilor săi a început în sala de clasă, de unde, cu ajutorul magicului glob geografic,aceștia au fost într-o călătorie spectaculoasă. Obiectivul lecției de geografie a fost orientarea pe glob,dar prin vis lecția n-a mai fost plictisitoare, ci a devinit fabuloasă.
8. De ce crezi că Bianca nu putea să adoarmă?
Bianca se deosebește de ceilalți colegi,ea vede cu ochii
minții un film ce devine adevăr,simte altfel peisajul în care este dusă de
magia profesoarei.Alunecând în vis, este uimită de briza caldă,privește uimită
măreția piramidelor,trăiește iluzia optică ademenitoare.Emoțiile ei sunt ca o
stare de farmec.La sfârșitul orei ceilalți adorm și vor reveni la
realitate,Bianca rămâne cu ,,ochii deschişi ... nu putea adormi”,pentru că
dorește să rămână în locurile de poveste,visul a fost o magică trecere spre o
altă lume.Sigur se va întoarce,dar fascinația acelor trăiri,
experiențele miraculoase o vor opri în afara timpului.Trăiește experiența
unei cunoașteri altfel.