luni, 27 martie 2023

un test pe care-l puteți completa: ,,Călătoriile magice ale Biancăi”, de Sabina Terzea(fragment)


                    Citește textul de mai jos și rezolvă sarcinile de lucru date:

,,Doamna Misborn, agitată, le predase timp de câteva săptămâni numai lecţii în clasă, dar iată că într-o zi de joi îşi luă inima în dinţi şi sosi din nou cu globul geografic. Ceilalţi nu mai aşteptară să li se spună şi formară un şir, entuziasmaţi. Doamna Misborn învârti globul de câteva ori spunând „Unde-o fi?“, dar până la urmă găsi ce căuta, o pată de culoarea nisipului, destul de mare. Atinse pata cu bagheta şi toţi simţiră cum un vârtej îi purta în aer, apoi căzură în gol.

Bianca ateriză pe ceva moale, foarte moale. Deschise ochii ameţită şi dezorientată. Abia reuşi să se ridice cu chiu, cu vai, pentru că simţea o durere ascuţită la şold. La fel ca în jungla amazoniană, era extrem de cald, însă, spre deosebire de junglă, aici aerul era foarte uscat. O briză adia lin, mângâindu-i faţa Biancăi. Aceasta nu fusese niciodată mai uimită ca atunci.

La câteva sute de metri de ea, se aflau o mulţime de piramide imense, copleşitor de maiestuoase. Erau construite din blocuri mari de piatră, puse unele peste altele. Măreţia piramidelor avea darul de a încânta ochiul oricărui turist care trecea prin acea zonă, dovedind că fusese nevoie de multă trudă pentru a fi construite. Erau absolut încântătoare, nu puteai să nu te opreşti în faţa lor pentru a le admira. Bianca era mută de uimire şi emana un interes nemărginit faţă de acele construcţii. Nu avu nevoie de mult timp de gândire pentru a-şi da seama că se află în Egipt.

Doamna Misborn îi citi Biancăi încântarea de pe faţă şi surâse. Apoi îi îndemnă printr-o fluturare a mâinii pe copii să o urmeze într-o plimbare prin deşertul cel uscat. Această invitaţie stârni oftaturi şi sunete dezaprobatoare, dar doamna de geografie nu se lăsă nicidecum influenţată de ele. Profesoara porni la drum, însoţită de copii. Împărţi apă dintr-un bidon imens ce-l avea în geanta sa din piele de crocodil, apoi le explică despre cum soarele încălzea zona apropiată de Ecuator.

Chiar atunci, toţi copiii zăriră câţiva palmieri şi un ochi de apă rece în faţa lor. Toţi se repeziră spre apă, dar doamna Misborn îi opri, aruncându-le priviri amuzate.

– Aceasta este fata morgana, chicoti ea. Este doar o iluzie optică; clima caldă zăpăceşte minţile şi puteţi avea această iluzie, aşa că fiţi concentraţi. Gândiţi-vă că aceia care au pornit după fata morgana nu s-au mai întors.

Apoi îşi continuară drumul tăcuţi, privind dezamăgiţi ochiul de apă ce se îndepărta de ei.

După un sfert de oră parcursă prin deşert, în timp ce doamna Misborn le explica despre clima caldă, se simţeau de-a dreptul însetaţi şi obosiţi. Făcură un popas pe o dună de nisip, pe când soarele intra în nori. Copiii, bucuroşi de pauză, aţipiră în scurt timp, spre mirarea Biancăi. Chiar şi doamna Misborn adormi.

Doar Bianca avea ochii deschişi. Pur şi simplu, nu putea adormi.”

                                                                                 (,,Călătoriile magice ale Biancăi”, de Sabina Terzea)

1.Scrie câte un sinonim și câte un antonim pentru următoarele cuvinte preluate din text:

 entuziasmaţi;

 purta

  lin

 niciodată

 nemărginit

 surâse

2.Analizează pronumele personale și pronumele reflexive din paragraful subliniat.

3.Menţionează felul, genul și numărul următoarelor pronume demonstrative din text.

    Scrie, apoi, enunţuri în care acestea devin adjective pronominale demonstrative:

                                 ceilalţi; aceasta;aceia;

4.Precizează felul pronumelor și al adjectivelor pronominale:

                                 câteva;altele;acela;sa;toți;care;această;vă;

5. Transcrie:

     – două repere spaţiale:

     – două repere temporale

6. Realizează rezumatul fragmentului!!!!!!!!!!!

7. Comentează relaţia dintre profesoara de geografie și elevi.

            Relațiile pozitive sprijină adaptarea elevilor și îi ajută pe aceștia să -și dezvolte plăcerea pentru orele de curs,imaginația,dorința de cunoaștere. O relaţie pozitivă între profesori şi elevi se bazează pe încredere.Și comunicarea reprezintă cea mai importantă modalitate de a crea această relaţie pozitivă între profesori și elevi. Urmează apoi, respectul şi interesul pentru materii atât din partea profesorului, cât şi din partea elevului într-o atmosferă bună în clasă.Astfel, Doamna Misborn reușește cu ajutorul unui glob magic să-i transporte pe elevii săi în Egipt cu,, piramide imense, copleşitor de maiestuoase”,iar una dintre eleve,Bianca,trăiește aievea emoții deosebite.Doamna Misborn îi plimbă ca prin vis pe elevii săi prin deșert,vorbindu-le despre soare,despre fata morgana,o iluzie optică primejdioasă în clima caldă.A fost acesta un mod inedit de a le preda noțiuni de geografie despre Africa.Somnul prin care trec copiii este proba cunoașterii,a ieșirii din spațiul visului,apoi întoarcerea la realitate.Profesoara le-a predat elevilor săi o altfel de lecție,au văzut ca într-un film imagini geografice,au trăit emoții deosebite.Aventura Biancăi și a prietenilor săi a început în sala de clasă, de unde, cu ajutorul magicului glob geografic,aceștia au fost într-o călătorie spectaculoasă. Obiectivul lecției de geografie  a fost orientarea pe glob,dar prin vis lecția n-a mai fost plictisitoare, ci a devinit fabuloasă.

8. De ce crezi că Bianca nu putea să adoarmă?

Bianca se deosebește de ceilalți colegi,ea vede cu ochii minții un film ce devine adevăr,simte altfel peisajul în care este dusă de magia profesoarei.Alunecând în vis, este uimită de briza caldă,privește uimită măreția piramidelor,trăiește iluzia optică ademenitoare.Emoțiile ei sunt ca o stare de farmec.La sfârșitul orei ceilalți adorm și vor reveni la realitate,Bianca rămâne cu ,,ochii deschişi ... nu putea adormi”,pentru că dorește să rămână în locurile de poveste,visul a fost o magică trecere spre o altă lume.Sigur se va întoarce,dar fascinația acelor trăiri, experiențele miraculoase o vor opri în afara timpului.Trăiește experiența unei cunoașteri altfel.