sâmbătă, 4 martie 2023

test: Robert Ersten,, Cum am supravieţuit clasei a VIII-a” +........................

 

Textul 1

,,Au trecut şapte luni de când am scăpat de Vlăsceanu şi examenul ne dă mari bătăi de cap. Şi niscaiva palpitaţii. Cel puţin Dorei, lui Filip şi lui Luca, adică celor trei dintr-a opta. Pe mine nu mă aşteaptă nimic interesant. Termin curând clasa a noua, iar vara ce urmează nu va mai fi la fel de entuziastă precum cea anterioară. Habar n-am ce-o să fac, probabil c-o să convoc compulsiv Reparabile Tempus. Sau măcar pe Filip, în ultima vreme n-am mai apucat să stăm deloc de vorbă. Raul va trece în clasa a opta, aşa că n-o să-i fie prea uşor. Parcă–l văd făcând zeci de probleme la mate. Şi citind şabloane de-alea de care ai nevoie la examenul de română. Doamne, ce plictiseală! Totuşi, până la evaluarea lui Raul, îi avem pe Luca, Filip şi Dora, care-s străvezii de emoţii. Tot ce auzi de la ei e: “Trebuie să învăţ continuu până LA EXAMEN!”, sau “Doamne, ce bătaie iau dacă nu fac bine LA EXAMEN!, sau “Dacă iau note mici LA EXAMEN o s-ajung să dorm pe preş.” Sinceră să fiu, nu ştiu de ce-i examenul aşa un hău întunecat. Toţi vorbesc despre el de parc-ar duce-n iad, când de fapt e o testare ca multe altele. Să nu mai zic că Luca, Filip şi Dora îşi fac degeaba griji, căci au medii mari de tot. Dacă iau ei toate emoţiile asupra lor, ce le mai rămâne celorlalţi? (…) - Examenul este de-o mie de ori mai uşor decât aventura noastră cu Vader! mi-am încurajat prietenii, când i-am însoţit la prima probă.

 - Sigur o să ne dea genul epic! Ăsta nu s-a mai dat de trei ani! a zis Luca. Îşi rosese unghiile până la carne.

 - Sau poate o doină! Literatura populară e parte din fiinţa noastră, aţi uitat? zâmbi Dora. Ce-aş mai interpreta-o la pian!

Înainte să intre în sală, i-am luat pe toţi în braţe şi le-am urat succes. Imediat după ora unu, Fugit, grupul nostru de WhatsApp, a început să bubuie, se descurcaseră toţi, primiseră genul dramatic, noroc că prin ianuarie am fost la teatru împreună. A doua zi nu am putut să-i însoţesc la examenul de matematică, pentru că nu începuse vacanţa, mediile încă nu ni se încheiaseră, deci mai aveam nevoie de note. O scoseseră şi-acolo la capăt, am aflat tot din mesaje. Orele astea sunt atât de tensionate, încât nici la telefon nu mai răspund. Cum noi dăm şi germană, nu ca mai toţi absolvenţii de-a opta care-au scăpat deja de griji, toată nebunia durează patru zile. Joi, când a venit proba de limbă, i-am condus din nou la şcoală. Cursurile se mutaseră după-amiază, nu se putea să bruiem examenele. Toţi trei erau atât de pieriţi, încât mi-am spart capul să găsesc o glumă.

- Cine ştie cum afli câţi dinţi are-un purice?

- Îl iei uşor de ceafă, îl întorci cu burtica-n sus, îl gâdili şi puricele o să-nceapă să râdă. Iar tu îi numeri repede dinţii. N-a râs nimeni. Vă daţi seama că n-am putut să-i las singuri şi m-am strecurat cu ei în şcoală. Nu voiam decât să-i conduc în sălile în care erau repartizaţi, ca să le mai dau un strop de energie. I-am mai îmbrăţişat încă o dată şi i-am asigurat că va fi o nimica toată şi testarea asta. Să fie curajoşi, căci după-amiază aveau să fie cei mai liberi şi mai fericiţi oameni din lume. Înainte să părăsesc şcoala, m-am oprit o clipă la toaletă. Nu m-am mai dus la cea a elevilor, ar fi fost riscant pentru mine să fiu prinsă pe holuri, aşa c-am intrat la profesori. Lângă cancelarie. Nu era nimeni, prin urmare am scăpat repede. Am ieşit şi, când s-o iau spre capătul coridorului, am auzit prin uşa întredeschisă glasul secretarei:

- Vlăsceanu? Ce ştiţi, a ajuns? Nu putem deschide subiectele până nu-i toată comisia. Vă daţi seama c-am paralizat. Ce Vlăsceanu?! Vader din nou?! A venit să-şi ducă opera de distrugere până la capăt? Nu era posibil… Nu! Inima-mi spărgea pieptul, uimirea, indignarea şi, de ce să nu recunosc, şi frica îmi provocau adevărate palpitaţii. Dacă secretara n-ar fi reluat tocmai atunci întrebarea, nu ştiu ce mi s-ar fi putut întâmpla.

- Văseanu?! Domnul Văseanu a ajuns?

Când Dora, Luca şi Filip au terminat examenul, fericiţi că scăpaseră de cel mai greu an al vieţii lor, m-am gândit să le zic ce-auzisem de dimineaţă. E drept că m-am rezumat doar la prima parte:

- Vlăsceanu e în comisie! Quod erat demonstrandum!”        

                                                                     (Robert Ersten,,,Cum am supravieţuit clasei a VIII-a”)

     Textul 2

,,Recapitularea a ceea ce ai învăţat Ai auzit deseori spunându-se că Repetiţia este mama învăţăturii. Pentru a folosi cu adevărat cunoştinţele pe care le dobândeşti nu este suficient doar să le repeţi, pentru a fi convins că nu le uiţi. Scopul învăţării nu este de a reţine pe termen nelimitat informaţii, ci este acela al aplicării în practică a cunoştinţelor pe care le-ai achiziţionat. Nu îţi va fi de folos să ştii, spre exemplu, regula conform căreia între subiect şi predicat nu se pune virgulă, dacă în redactarea unui text nu aplici această regulă. Modul în care repeţi şi recapitulezi un material depinde foarte mult de mărimea, de volumul acestuia. Atunci când ai de recapitulat un capitol întreg, de exemplu, nu vei avea succes dacă nu îl fragmentezi şi nu îl eşalonezi în timp. Intervalele de timp pe care le stabileşti nu trebuie să fie nici prea scurte (deoarece nu-ţi oferă timp pentru sedimentarea, aşezarea în memorie a informaţiei), nici prea lung (deoarece apare riscul uitării şi al reluării materialului de la capăt). Din acest motiv, trebuie să reţii cât de importantă este planificarea riguroasă a timpului de studiu.

                10 reguli ale unei repetiţii eficiente:

1.După una sau două lecturi ale unui material, încearcă să îl reproduci (fără să îl consulţi) în gând sau cu voce tare, singur sau în prezenţa cuiva care îţi verifică fidelitatea reproducerii.

 2.Confruntă reproducerea pe care ai făcut-o cu materialul. Acordă-ţi o notă sau o recompensă pentru calitatea reproducerii.

3.Repetarea se face la scurt timp după învăţare. Este foarte important ca repetarea să aibă loc seara, înainte de culcare. Aminteşte-ţi că în timpul somnului creierul fixează în memorie informaţiile pe care le-a primit în stare de veghe. Repetarea în cursul dimineţii, înainte de teză sau de examen, nu îţi asigură în mod automat succesul.

 4. Recapitularea materialelor voluminoase se face prin eşalonarea în timp a conţinuturilor, după un grafic stabilit şi respectat de tine.

 5. Numărul de repetiţii nu este obligatoriu să fie foarte mare, deoarece atunci intervine memorarea mecanică. Vei repeta mai mult la început, apoi din ce în ce mai puţin. “Prima pauză (între repetiţii, n.a.) este de o zi, a doua de două zile şi a treia de trei zile. Pentru prima zi destinată repetiţiilor sunt necesare 3-5 repetări, pentru a doua şi a treia zi, 1-2 repetări. (…)” – Pavel Mureşan

6. Repetiţiile prea dese au ca efect supraîncărcarea, plictiseala, oboseala şi iritarea. Repetiţiile prea rare favorizează uitarea.

7. Evită întotdeauna reproducerea cuvânt cu cuvânt a unui material. Realizează o listă a celor mai importante noţiuni, idei conţinute de acesta.

8. Urmăreşte nu însuşirea şi reproducerea cunoştinţelor, ci aplicarea lor, operarea concretă cu acestea.

9. Verifică în mod constant calitatea reproducerilor pe care le faci, corectează greşelile şi umple lacunele pe care le constaţi. Dacă amâni acest lucru, vei fi nevoit să o iei de la capăt cu studiul materialului.

10. Încearcă, atunci când recapitulezi, să faci corelaţii între diferite discipline de studiu. Dacă, spre exemplu, studiezi un text literar, încearcă să îţi imaginezi ce experimente dintre cele realizate de tine la fizică ar putea fi făcute de către personajele din textul citit.

Aceste corelaţii trezesc interesul creierului şi îl transformă din receptor pasiv de informaţii într-unul activ şi creativ.”

                                                        (Nicolae Ploscariu,,,Mic ghid de învăţare rapidă şi eficientă”)

==Precizează, în unu-trei enunțuri, o trăsătură a personajului-narator identificată în fragmentul de mai jos şi mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență relevantă:

“Vă daţi seama că n-am putut să-i las singuri şi m-am strecurat cu ei în şcoală. Nu voiam decât să-i conduc în sălile în care erau repartizaţi, ca să le mai dau un strop de energie. I-am mai îmbrăţişat încă o dată şi i-am asigurat că va fi o nimica toată şi testarea asta.”

Personajul-narator este implicat direct în evenimente; el este vocea căreia autorul îi încredințează rolul de a relata succesiunea în acțiunile în care este implicat.Astfel se adresează direct celor ce-l ascultă,relatând despre grija pe care o poartă prietenilor care merg la un examen. Vocea narativă din aceast fragment are mărcile gramaticale ale subiectivității și oralitații:forme ale persoanelor I și a II-a …,,vă dați seama...m-am strecurat” Astfel, naratorul întreține legatura între instanțele comunicării: narator-personaj și cititor/ascultător.

Prin caracterizare indirectă naratorul-personaj este implicat în acțiune și enumeră acțiunile pe care le face :își conduce prietenii,îi încurajează,îi îmbrățișează. Intr-o atare situatie naratorul-personaj confera textului un caracter subiectiv.

==Prezintă un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

În textul 1 câțiva elevi se pregătesc pentru examenul de evaluare națională.sunt foarte îngrijorați,deși sunt susținuți de un prieten mai mare și,datorită pregătirii continue și serioase,rezolvă cu succes toate încercările:,, au terminat examenul, fericiţi că scăpaseră de cel mai greu an al vieţii lor.”În textul 2 se vorbește despre importanța recapitulării și felul în care trebuie respectate regulile unei recapitulări corecte:,, Modul în care repeţi şi recapitulezi un material depinde foarte mult de mărimea, de volumul acestuia.”

==Crezi că este important să-ţi planifici timpul de studiu? textul 2.

Da,cred că planificarea timpului de studiu facilitează învățarea. Când planificarea este integrată în rutina elevului, rezultatele se îmbunătățesc. Timpul pentru studiu trebuie bine stabilit după gândirea fiecăruia, nu trebuie să fie nici prea scurt, deoarece informațiile nu vor fi bine înțelese, dar nici prea lung,deoarece apare riscul uitării şi al reluării materialului de la capăt. Scopul învăţării nu este de a reţine pe termen nelimitat informaţii, ci este acela al aplicării în practică a cunoştinţelor învățate.Aceasta se poate face prin planificarea riguroasă a timpului de studiu și printr-o recapitulare corectă a cunoștințelor.

==Asociază fragmentul din „Cum am supravieţuit clasei a VIII-a” de Robert Ersten cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară.

O asociere o pot face cu cap.14 din ,,Cișmigiu &comp”de Grigore Băjenaru.

  Elevii din Liceul Lazăr,clasa a 8a se înscriu la examen,iar probele încep chiar a doua zi la Seminarul

Pedagogic Universitar Titu Maiorescu.Toți elevii erau într-o situație dificilă: deși terminaseră clasa a VIIIa,trebuia să dea examen la toate materiile-scris și oral-cu alți profesori.Examenele sunt destul de dificile,dar la afișarea rezultatelor văd că nu rămăsese nimeni repetent din clasa lor;cel care-i felicită este chiar dirigintele lor.Și în textul 1 elevii se pregătesc și vor susține examenele de evaluare națională la terminarea clasei a8a.Sunt emoționați și sunt susținuți de un prieten mai mare.Și ei au rezultate bune  ,,au terminat examenul, fericiţi că scăpaseră de cel mai greu an al vieţii lor.”

Examenele din școală,felul în care au învățat este valoarea importantă pentru elevii ce termină o perioadă de învățământ. 

==Scrie un text narativ în care să prezinți o întâmplare hazlie la care participă mai mulţi prieteni, incluzând o secvență dialogată, de minimum patru replici, și una descriptivă.

Sunt în excursie,departe de oraș ,de casă,de confort.Am plecat ,ca să fiu alături de colegii-prieteni.Facem o drumeţie pe un traseu montan ales de geograful grupului nostru.Este frumos,dar greu pentru mine,pieton de oraș,dar glumele ,muzica pietrișului ce se rostogolește sub pașii noștri,aerul tare, pozele cu peisajele de vis,ca din filme,m-au făcut să uit de oboseala pe care o simțeam din când în când. Cea mai frumoasă poză a fost aceea în care am surprins de pe vârful unei stânci, popasul unui vultur..
N-am simțit când  vântul s-a  înteţit puţin.

-Este o atmosferă numai bună pentru înălţatul unui zmeu,a strigat unul dintre băieți.

Era un desen colrat cu o pasăre fantastică.  

-Priviți-l cum se ridică la cer  atât de sus!le-am strigat celorlalți,pentru a-i opri din urcuș.

Zmeul brăzda atât de frumos înaltul cerului, încât nu am răbdat să nu fac un filmuleţ cu telefonul. Deodată s-a petrecut ceva incredibil: un vultur apărut din senin,probabil cel văzut adineauri, a luat în plisc zmeul,s-a rotit deasupra noastră și a plecat, lăsându-ne încremeniți.

-Oprește-te,lasă-ne zmeul!îl implora cel mai mic dintre noi...îl luasem după ce ne promisese că el ne aduce prăjituri.

Srigăte,râsete,aplauze,dar pasărea nu auzea.

-Unde zbori?am întrebat toți în cor.

-Sus...unde se-avântă ei,vulturii!ne-a răspuns un drumeț râzând de noi care țopăiam .

Și tot el ne-a explicat că este un zăgan, o pasăre maiestuoasă, cu un penaj ce îmbină portocaliul-ruginiu cu negrul într-o combinație inegalabilă.Zboară alături de parapantiști,se întrece cu ei,crezând că fac parte din neamul lor.Vulturii îi spun omului că, dacă va zbura cu ei, va deveni mai puternic.Iar omul li se alătură.

Ne-am așezat  și am izbucnit cu toții în râs de păcăleala păsării.

Oare ce văd ei de-acolo de sus?Văd altfel pământul,marea,oamenii?
Spre seară,am coborât obosiți,povestindu-ne întâmplarea cu vulturul și, nerăbdători,toți așteptau să vadă filmul meu al cărui personaj era vulturul-zăganul.Am privit data înscrisă pe filmuleț:1 aprilie!!!!

 

 dacă doriți.....aflați:

Toți știți cum e să se vadă-n depărtare grozăvia asta care se cheamă evaluare națională.

Încă din clasa a V-a ați auzit că vă așteaptă ceva strivitor, de care depinde viața voastră și-a părinților voștri, cea prezentă și viitoare. Ați făcut salate necomestibile din gen epic și gen liric, asezonate cu aparițiile indecise ale verbului ,,a fi”, plus nițel epic și-un strat de compunere. Nici nu vă mai aduceți aminte câte teme ați argumentat și la câte meditații ați mers.

Ei bine, așa a fost și cu multiplele fețe ale lui Robert Ersten, inclusiv cu aceea oarecum mai secretă, a scriitoarei Ioana Nicolaie, care-a pus la cale toată tărășenia.

Cum ține de mulți ani cursuri de scriere creativă în Școala Germană „Hermann Oberth“ și chiar a înființat un grup literar,, Liternauții”, a descoperit la un moment dat că Elisa–Catinca–Sara–Gabriel–Andrei– David–Cristi–Matei știu deja destulă meserie, ca să se-apuce să migălească împreună, cu îndrumare serioasă, desigur, o carte nemaivăzută,, Cum am supraviețuit clasei a VIII-a.

Titlul a fost motorul care-a pus apoi totul în funcțiune. Fiecare autor a scris câteva fragmente, urmând schema propusă de Ioana Nicolaie. Cum de-au tras toți în aceeași direcție e un mare secret. A ieșit un roman de tot hazul, cu o profesoară teroristă, aventuri prin centrul vechi, savanți sabotați, șobolani vorbitori, spioni, începuturi de iubire și câte și mai câte....