duminică, 19 martie 2023

test,,În zădar în colbul şcolii, de Mihai Eminescu +...................

 

,,În zădar în colbul şcolii
Prin autori mâncaţi de molii,
Cauţi urma frumuseţii
Şi îndemnurile vieţii,

Şi pe foile lor unse
Cauţi taine nepătrunse
Şi cu slovele lor strâmbe
Ai vrea lumea să se schimbe.

Nu e carte să înveţi
Ca viaţa s-aibă preţ

Ci trăieşte, chinuieşte
Şi de toate pătimeşte
Ş-ai s-auzi cum iarba creşte.

Textul 2

,, Cît am fost elevă, m-am gîndit mereu că profesorii noştri aveau o memorie fabuloasă – unii recitau, la virgulă, lecţia din manualul unic. Îi şi urmăream, rînd cu rînd, şi zău că nu săreau nimic! Ştiau exact pagina la care se afla o formulă, unde apărea o inexactitate, cîte rînduri avea sinteza despre marii clasici. Nu toţi profesorii noştri ştiau manualul pe deasupra – cu timpul, folosind ani la rînd acelaşi manual, cum să nu-l ştii?! Unii citeau direct din el sau din puţinele auxiliare, din bibliografia de specialitate. Ora era, pe de-a-ntregul, o lectură publică, plictisitoare, dar inevitabilă ca un aisberg în calea Titanicului. Şi noi scriam, după dictare. În fine, am cunoscut şi categoria selectă a profesorilor care nu aveau nevoie de manual – ştiau ce au de spus, aveau raţionamente clare şi ne predau, uneori cu umor, alteori cu stoicism, o materie pe care, prin felul lor de a fi, o făceau interesantă. Asemenea profesori, ca doamna Trandafirescu, transformau un manual vechi, îngălbenit, într-un foarte interesant ghid de limba franceză! Norocoşii primeau, pe lîngă manual, spre lectură, şi un roman franţuzesc sau cîte o revistă pariziană, aduse de doamna dirigintă direct de la sursă. Profesorii noştri minunaţi se străduiau să completeze manualul cu tot felul de alte materiale interesante, care nu se găseau uşor. Dar manualul era important.

De altfel, subiectele date la examen se bazau pe acel manual – la Drept, spune legenda, se dăduse, într-un an, prefaţa manualului de istorie. La treapta a doua, chiar generaţia mea avusese de comentat o poezie care apărea pe prima pagină a cărţii de română. Prin anii ’90, cînd am început să predau după manual unic (cel de pe care învăţasem şi eu, ca elevă!), am înţeles cum funcţionau lucrurile, în general: învăţai acasă lecţia, ca un şcolar, şi încercai, la clasă, în faţa elevilor, să spui ce ai învăţat. Facultatea nu te pregătea să fii profesor, deşi îţi deschidea un orizont cultural. Aşa că, în absenţa unei experienţe didactice, doar cu dorinţa de a şti, mai repede, „cum se face“, erai, ca profesor, primul scos la lecţie, în faţa clasei: dacă nu voiai să citeşti direct din manual (şi eu nu voiam!), îţi rămînea să înveţi tu foarte bine acasă ceea ce urma să le ceri elevilor tăi să ştie, la rîndul lor.

N-a durat mult şi au apărut manualele alternative. Se împlinea o previziune, pe care o auzisem în cancelarie, la diseminarea uneia dintre primele vizite în Franţa: acolo, spuneau doamnele noastre, profesorii se adună la începutul fiecărui an şcolar şi decid ce manual să aleagă! Extraordinar! De necrezut! Şi nici n-am crezut, pînă n-am văzut!...Dar nici astăzi,după aproximativ 30 de ani,manualele noastre nu arată aşa cum arătau manualele franţuzeşti primite de noi, în anii ’90, în acel schimb cultural – cu foi lucioase, ilustrații minunate, condiţie grafică excelentă. Un timp, m-am îndoit că acelea erau manuale, fiindcă puteau concura cu succes la o expoziţie de tipul „Cele mai frumoase cărţi“.

                                                                                (prof.Mihaela Nicolae,,Școala pe internet”)

==Precizează două elemente de versificație identificate în strofa a 2a:

     Strofa este un catren; măsura versurilor este de 8 silabe; rima este împerecheată;ritm trohaic;

==prezintă o temă comună celor două texte,valorificând câte un element de conținut:

Tema școlii este arătată în ambele texte.În poezie, cunoașterea și implicit  trăirea vieții pot fi găsite în freamătul,emoția vieții,după ce a trecut prin,,colbul școlii”,prin autorii vechi, numai așa omul poate atinge veșnicia.În textul 2,profesoara scrie despre profesorii ei,care se străduiau să transmită cunoștințe elevilor,folosind aceleași manuale continuu,despre subiectele ciudate ale unor examene și este dezamăgită de manualele din școlile românești,, Dar nici astăzi,după aproximativ 30 de ani,manualele noastre nu arată aşa cum arătau manualele franţuzeşti primite de noi, în anii ’90.”

==care este sentimentul transmis de poezie?

La început neîncredere în  cunoaștere,,,în zădar” în căutarea adevărului la  vechii autori,,mâncați de molii”, vede zădărnicia cunoașterii de la aceștia și implicit  trăirea vieții în chin și renunțările trăite.Viața adevărată trebuie petrecută cu  sinceritate, prin profunda vibrație a sentimentelor, trecând prin suferințe,experiențe și în final,, auzi cum iarba creşte”,este adevărata trăire cu împlinirea speranțelor, a dorinței de a atinge veșnicia și acestea nu pot fi găsite în cărți,, Nu e carte să înveţi, Ca viaţa s-aibă preţ.”

==asociază textul 1cu un alt text literar:

O legătură se poate face între poezia,,Revedere”- unde este un dialog între existența trecătoare,rătăcitoare a omului și codrul-natura statornică,veșnică,loc al regăsirii unei lumi paradisiace:,, Codrule cu râuri line...tot mereu întinerești.”

Iar în textul 1,monologul poetului exprimă un adevăr trăit:semnele,sfaturile despre trăirea vieții nu se găsesc numai în cărți,ci în trăirea cu pasiune în veșnicia naturii, astfel omul capătă şi puterea de a găsi adevărul.Omul deși,,pătimește”trebuie să se bucure de timpul trăit și atunci va auzi glasul eternității: ,,cum iarba creşte.”