miercuri, 20 mai 2020

argumentare basm popular:,Țugunea, feciorul mătușii”(fragment)


,,Pășind înainte, merse, merse și iar merse în drumul zmeului mijlociu, până dete d-o apă și mai mare, peste care trecea un pod de argint. N-apucase să se oprească, când buzduganul vâjâi ca vântul. Deodată-l prinse din zbor și-l azvârli înapoi cale de trei conace*, iar dânsul se piti sub pod ca și întâia oară. D-abia-ncepea să se odihnească și s-auzi huietul zmeului, care venea și venea ca un nor verzui. Când să treacă podul, calul se poticni cu amândouă picioarele și sforăind se trase-ndărăt, că-i mirosise a om de pe tărâmul ălălalt. Zmeul se turbură și-i zise:
— Hii! Cal de zmeu, de paraleu! Ce sai și-ndărăt te dai? De cine ți-e frică, că mie nu-mi e de nimeni, afară numai de Țugunea, feciorul moale-al mătușii; și doar nu i-o fi adus p-aicea cioara osciorul și vântul perișorul!
— Ba am venit eu, ca un viteaz ce sunt! răspunse voinicul, ieșind de sub pod și întrebându-l:
 — Cum vrei să ne măsurăm? În săbii să ne tăiem ori luptă să ne luptăm?
— Mie totuna-mi face, că ș-una ș-alta-mi place!
— În luptă, că e mai dreaptă, de la Dumnezeu lăsată!
 Descălicând zmeul, se luară la luptă voinicească, smâcindu-se-n dreapta și-n stânga, în sus și-n jos, înainte și-napoi, de ziceai ce-i asta. Și tot așa se luptară, se luptară, zi de vară până-n seară. Pe la sfințitul soarelui, zmeul se prefăcuse-n flacără albă, iar viteazul în flacără albastră, dar se luptau întruna. Puiul de corb – crau, crau, crau – se întorcea spre noapte și le trecu pe deasupra capetelor. Atunci zmeul:
— Corbule, corbule, adu nițel seu în unghișoară și-n gușă nițic-apșoară, cu seul s-atingi, cu apa să stingi, a flacăr-albastră, că ți-oi da să mănânci un stârv cu cărnuri dulci!
 Iar Țugunea și el:
 — Corbule, corbule, adu nițel seu în unghișoară și-n gușă nițic-apșoară, cu seul s-atingi, cu apa să stingi, a flacără albă, că ți-oi da să mănânci două stârvuri și mai dulci!
Corbul ca o săgeată zbură acasă și – fără să mai întrebe ce e mai mult, unul ori doi – luă seu și apă, și se-ntoarse zicând pe drum: crau, crau, crau! Doar n-o fi păcat ca, după ce am săturat pe tata și pe mama, să mai satur pe unchi și pe mătușă, pe veri și pe verișoare!
 Când s-apropie, se lăsă-n jos, pică seul și apa peste flacăra albă, care se potoli și se stinse, iar viteazul aduse pe zmeu de mijloc, îl trânti cu putere de-l îngropă-n pământ până la brâu, apoi scoase paloșul de-i luă capul și lui, și calului, le dete corbului și apucă drumul înainte.”
                                                                   (Țugunea, feciorul mătușii, basm cules de G. Dem Teodorescu)
   *conac – (înv.) măsură de lungime de aproximativ două poște


Basmul popular este creația epică narativă populară în care întâmplările reale se împletesc cu cele fantastice, fiind săvârșite atât de personaje reale, cât și de cele cu puteri supranaturale, care reprezintă forțele binelui și forțele răului, din a căror confruntare binele iese întotdeauna învingător.
                   Trăsăturile basmului popular:
-prezența cifrelor și a obiectelor magice
-evidențierea caracterului anonim( autor anonim), oral( transmis prin viu grai) și colectiv( la crearea sa au contribuit mai multe persoane) al basmului popular
-prezența întâmplărilor reale și a celor fantastice
-confruntarea dintre bine și rău
-victoria binelui
-formule narative tipice ale basmului popular ( inițiale, mediene,finale)

Fragmentul face parte dintr-un basm popular,ce are ca temă lupta dintre bine si rău, Binele este reprezentat deȚugunea, care asemenea lui Făt-Frumos luptă împotriva zmeilor care reprezinta răul. Țugunea este personajul principal al fragmentului,numele lui apare și în titlul basmului, fiind totodată un personaj imaginar, cu puteri fabuloase. Țugunea-nume ce provine de la,,țugui”+sufixul,,unea”--vârf,ceea ce face ca numele să capete sensul de ,,căpetenie.”
Țugunea este „fiul mătușii”, moașa satului, inițiată în tainele nașterii, ale vindecării și ale magicului.
   În primul rând,fragmentul aparţine genului epic: există acţiune, personaje şi narator.
 În ceea ce priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului este prezentată o parte a desfășurării acțiunii. Acţiunea (fragmentului)se petrece lângă un pod de argint,ce reprezintă legătura dintre două lumi,un obstacol în calea voinicului. Zmeul își anunță sosirea prin trimiterea de departe a buzduganului,arma pe care Țugunea i-o înapoiază cu repeziciune.Apariția zmeului este asemănătoare cu a unui nor ce anunță grozăvia unei furtuni.Calul zmeului presimte existența unui om,iar zmeul,uimit,îl descoperă pe Țugunea,singura ființă de care se temea.Cei doi hotărăsc să se înfrunte în luptă,,dreaptă”-confruntarea dintre doi luptători.Țugunea  i se adresează curajos zmeului. Lupta cu zmeul este descrisă cu mult dinamism, momentele cele mai tensionate sunt acelea în care se relatează durata luptei,,zi de vară până-n seară.”Lupta este atât de intensă,încât cei doi devin flăcări:zmeul-flacără albastră- culoarea depărtării de lumea reală și de viață;Țugunea-flacără albă a purității,a luminii- forţa purificatoare, generatoare de viaţă. Cu ajutorul miraculos al unui pui de corb care-i aduce lui Țugunea ,,nițel seu”vindecător și apă,pentru a se răcori,generatoare de viață;acesta se înzdrăvenește, îl vâră pe zmeu în pământ,oferindu-i corbului rămășițele zmeului și ale calului acestuia.Drumul lui va fi,,înainte”-mai departe,în continuare,pentru a învinge răul de pe orice tărâm.
   În al doilea rând,personajele din fragment sunt:Țugunea,om simplu,un viteaz hotărât să-l pedepsească pe zmeu.Alege, ca un voinic corect, lupta adevărată,confruntarea dintre două ființe îndrăzneţe, dârze, curajoase.Glasul lui este hotărât,apare ca un exponent al unei însușiri morale, eroice ,, vitejia “pe lângă însușiri obișnuite: om drept, cinstit, curajos și însușiri supranaturale:se transformă într-o flacără albă.Își vindecă trupul cu ajutorul puiului de corb,ființă necuvântătoare,care-i înțelege vorbele. Pricepe graiul făpturilor de pe alt tărâm,al zmeului. Luptă împotriva întunericului, iar victoria lui este, de fapt, victoria binelui asupra răului.Atât portretul fizic al voinicului și al zmeului rămân nedeslușite.
Zmeul este o ființă cu mari forțe fizice ,violentă și cruntă,dotat cu mare simț olfactiv,miroase prezența lui Țugunea ,de care,mărturisește că se teme.Un mijloc de apărare a zmeului este transformarea lui în flacără albastră.Este pedepsit și oferit corbului pentru hrană.
Corbul năzdrăvan este o pasăre-mesager care-i aduce ,,seu”,grăsime vindecătoare și,,apă”vie, astfel încât Țugunea îl bagă pe zmeu în pământ până la brâu. Simbolul picăturii de apă este cel de a readuce viaţă celui care o bea. Calul zmeului e şi el năzdrăvan,pentru că simte prezența unui om.
   În al treilea rând,narațiunea, întretăiată de dialog, este concentrată și urcă permanent pe trepte de tensiune, până în momentul în care Țugunea reuseste să-l răpună pe zmeu.
Efortul uman este mare, se străbate spațiul imens- repetiția verbului ,,merse” dă impresia spațiului fabulos. Verbele la perfectul simplu creează dinamism și dau impresia că acțiunea se desfășoară ca într-un film.
Imaginea mișcării este susținută prin comparații:,,buzduganul văjâi ca vântul;venea ca un nor verzui;ca un viteaz ce sunt;corbul ca o săgeată; hiperbole:,,azvârli cale de trei conace; îl trânti cu putere de-l îngropă-n pământ până la brâu.” Enumerația dă acțiunii o nuanță hiperbolică și califică eroii:,, În săbii să ne tăiem ori luptă să ne luptăm?”
Naratorul povestește la persoana a3 a. Narațiunea curge firesc, limba este simplă, cea vorbita din popor, expresivă, bogat, nuanțată, cu mulți termeni regionali, cu expresii ale limbii vorbite, fiindcă oralitatea este o trăsătură caracteristică stilului popular. Oralitatea stilului se realizează si cu ajutorul vorbirii directe: dialogul înfiripat între Țugunea si zmeu. Folosirea onomatopeelor,a vocativelor  constituie un alt indiciu al oralitații.
  În concluzie, fragmentul face parte dintr-un basm popular, fiind o operă populară epică, în care un erou reprezentând binele îşi învinge adversarul, într-o lume aflată sub semnul supranaturalului.