,,În arşiţa de vară, sub soarele de-amiază,
Toţi arborii-n grădină cu frunţile plecate
Privesc în neclintire cum umbrele-alungate
Din ce în ce la poale se strâng şi se scurtează.
De lene toropite, trec ceasuri cu zăbavă…
Stau lâncedele clipe şi moţăie pe cale.
Din bolta încintată dogoarea curge pale,
Văzduhul tot e pară şi fierbe până-n slavă.
Cireşii nici nu suflă cuprinşi de piroteală,
Iar merii pe de lături ţin crengile pleoştite,
Pe când caişii gingaşi cu foile pălite=ofilit
Se sprijină-n zaplazuri, sfârşiţi de zăpuşeală.
Doar Nucul plin de umbră rămâne drept întruna,
Cupola-i grea de frunză punând-o scut luminii,
Ca un monarh ce, falnic, în mijlocul grădinii
Cu braţele-nălţate îşi ţine sus cununa.”
Toţi arborii-n grădină cu frunţile plecate
Privesc în neclintire cum umbrele-alungate
Din ce în ce la poale se strâng şi se scurtează.
De lene toropite, trec ceasuri cu zăbavă…
Stau lâncedele clipe şi moţăie pe cale.
Din bolta încintată dogoarea curge pale,
Văzduhul tot e pară şi fierbe până-n slavă.
Cireşii nici nu suflă cuprinşi de piroteală,
Iar merii pe de lături ţin crengile pleoştite,
Pe când caişii gingaşi cu foile pălite=ofilit
Se sprijină-n zaplazuri, sfârşiţi de zăpuşeală.
Doar Nucul plin de umbră rămâne drept întruna,
Cupola-i grea de frunză punând-o scut luminii,
Ca un monarh ce, falnic, în mijlocul grădinii
Cu braţele-nălţate îşi ţine sus cununa.”
încintată
– încinsă, înfierbântată
zaplazuri
– garduri
Pastelul este
opera lirică în care autorul își exprimă sentimentele în mod direct, descriind
un tablou din natură, cu ajutorul a numeroase imagini artistice și figuri de
stil.Într-un pastel dominante sunt imaginile artistice,realizate prin figuri de
stil,organizate într-o descriere tip tablou.
Titlul poeziei
este numele copacului- Nucul, este simbol al regalităţii şi profeţiei, al
echilibrului,al speranţei ,este
pomul vieții,al eternității.
Din punct de
vedere compozițional poezia ,,Nucul” este alcătuită din patru
strofe. Textul fiind un pastel modul de expunere predominant este
descrierea.
Pastelul ,,Nucul "
se constituie într-un adevărat spectacol al naturii, care provoacă eului
liric,celui ce privește, trăiri profunde într-o atmosferă apăsătoare,nemișcarea
copleșește întreaga fire,este o zi toridă de vară, de încremenirea
cauzată de arşiţa verii, astfel încât grădina cu arbori pare fără viaţă,..
Întreaga poezie este dominată de moliciunea specifică arşiţei copleşitoare
într-o zi din miezul verii.
În primul
rând, principalul mod de expunere este descrierea,iar textul este
liric,exprimând emoțiile eului liric direct. Poezia prezintă, prin
intermediul imaginilor vizuale, spațiul exterior-grădina-un loc stăpânit de
pomi fructiferi - surprins în momentul unei zile de vară călduroase; senzația
trăită este exprimată în primul vers,este momentul mijlocului zilei,când
soarele se ridică la înălțimea maximă pe cer.În natura moleșită de căldura
sufocantă, arborii sunt copleșiți de căldură,înclinați spre pământ,de parcă ar
cere îndurare.Își privesc neputincioși,,umbra”,imaginea ce le schimbă
înfățișarea,îi micșorează,iar timpul se încetinește,natura inertă este cuprinsă
de un calm și o liniște surprinzătoare.Cerul toropit de căldură dogoritoare
picură unde confuze,neclare.Privirea trece pe lângă fiecare pom: cireșii sunt
cuprinși de somnolență;merii își plecau crengile ca semn al durerii;caișii,,gingași”cu
frunzele ofilite,epuizați de căldură își sprijină trunchiurile de garduri.
În această atmosferă dezolantă nucul asemenea unui rege
își poartă protector coroana cu demnitate,este făgăduința de viață nemuritoare-este
pomul vieții al eternității,nu poate fi îngenuncheat de arșită,poate înfrunta
orice vitregie a naturii.
În al
doilea rând, eul liric urmărește mișcările lente ale pomilor dintr-o grădină în
căldura înăbușitoare a verii,creând
imagini vizual-motorii. Astfel,în prima strofă imaginea vizuală a
grădinii copleşită de toropeală este descrisă prin personificări,,arborii...cu
frunțile plecate privesc.”
Natura este moleșită de căldura sufocantă, astfel încât grădina
pare fără viață,atmosfera este apăsătoare, nemișcarea copleșește întreaga fire,de
aceea epitetele:,,frunțile plecate,lâncedele clipe,bolta încitată,foile
pălite;câmpul lexical al căldurii:,,arșița,dogoarea,zăpușeală,toropite”transmit
un sentiment de amorțire în fața căldurii care cuprinde arborii.Personificați,copacii
par ființe moleșite de dogoare:cireșii somnolenți,merii îndurerați,caișii
aplecați,căutând sprijin.
Peisajul grădinii este dominat de nucul într-o
ceremonie a reîncoronării, comparat cu
un,,monarh”ce-și poartă coroana ,simbolizând demnitate,putere,domnie.Devine
astfel pomul vieții,al eternității, în ascensiune spre cer,
Limbajul artistic se arată şi prin forma
muzicală a textului, exprimarea este dramatică,gravă,în atmosfera apăsătoare a
căldurii, versuri cu măsură de 14 silabe,cu rimă împerecheată şi ritm trohaic.
În poezia "Nucul" se manifestă lirismul
obiectiv, reprezentat de verbe la persoana a III-a, ceea ce argumentează
absența directă a eului liric: ,,privesc,trec,nu suflă,țin,se sprijină”
În concluzie, pastelul „Nucul” este
liric, deoarece, prin vocea unui eu liric, autorul prezintă, folosind
un limbaj expresiv, imaginea grădinii dominată de moliciunea specifică
arșiței copleșitoare,stăpânită totuși de,,nucul”,arborele regal ce-și poartă
măreția,înfruntând orice vrăjmășie a naturii.