GÂNDITORUL
Cu coatele așezate pe genunchi
Și palmele lipindu-le de față
Privește gânditorul către viață
De grija ei s-a aplecat de trunchi.
Mileniile, în zborul lor solemn,
Ca un vârtej trecut-au peste el.
Dar gânditorul a rămas la fel,
Curat în cugetarea sa și demn....
Miraculos cum într-un chip de lut,
O epocă a omenirii a încăput.
Și palmele lipindu-le de față
Privește gânditorul către viață
De grija ei s-a aplecat de trunchi.
Mileniile, în zborul lor solemn,
Ca un vârtej trecut-au peste el.
Dar gânditorul a rămas la fel,
Curat în cugetarea sa și demn....
Miraculos cum într-un chip de lut,
O epocă a omenirii a încăput.
Nu vorbește,
Nici nu face vreun semn
Ci înclină din cap sacadat,
Hotărât să gândească la fel
Cum că nu se găsea singur pe lume
Și-undeva, cineva l-ascultă
Când visa…
Nici nu face vreun semn
Ci înclină din cap sacadat,
Hotărât să gândească la fel
Cum că nu se găsea singur pe lume
Și-undeva, cineva l-ascultă
Când visa…
,,Gânditorul”un bărbat în poziţie şezândă pe un scaun
mic, fără spătar, cu motive decorative liniare pe lături. Partea superioară a
corpului este aplecată în faţă, cu capul sprijinit pe ambele mâini, cu coatele
sprijinite pe genunchi. Capul este oval și i se văd gura, ochii şi nasul.
Fruntea este îngustă, iar urechile au un orificiu circular. Ochii au fost
umpluţi cu pastă albă pentru a accentua expresivitatea lor. În timp, statueta
s-a îmbogăţit cu noi semnificaţii şi a devenit un simbol universal al spiritualităţii
omului preistoric, omul acelui timp apare mult mai uman.Alături o altă statuetă
,,Femeia şezând” este perechea Gânditorului de la
Hamangia reprezintă o femeie care stă, probabil, direct pe pământ, partea
inferioară fiind plată. Cele două piese sunt singurul ansamblu preistoric în
cadrul căruia fiecare dintre ele are o personalitate vizibil exprimată și care
se completează reciproc. Este posibil ca el să fi reprezentat un zeu al
naturii, al vegetației, iar ea o zeiță a fertilității.
O CURIOZITATE:
„Gânditorul” ar trebui să fie unul dintre simbolurile care să fie trimise în
spaţiu pentru o eventuală întâlnire cu o civilizaţie extraterestră.
„Gânditorul” îşi relevează adevăratele virtuţi, o serie de relaţii matematice
interesante şi importante impunându-se încă de la început prin parametrul
înălţime, 113 cm, care nu este deloc înâmplător şi 355 cm circumferinţa
cercului în care se înscrie, întrucât aceste valori sunt unice în perimetrul
matematicii, fiind singurele numere întregi al căror raport este chiar „Pi”, cu
o imprecizie de numai 3 zecimi de milionimi”. Aceste numere au fost păstrate cu
străşnicie de iniţiaţii vechilor popoare, ele fiind atestate mai târziu şi de
învăţaţi geto-daci, codificate şi în structura sanctuarelor de la Sarmisegetuza
Regia. Vechii egipteni le cunoşteau şi ei iar la chinezi apar ceva mai târziu.
Înălţimea statuetei nu a fost făcută la întâmplare, dovedind că strămoşii
noştri aveau cunoştinţe de matematică şi geometrie, iar această operaţie de
obţinere a lui „Pi” din două numere întregi reprezintă poate cea mai veche
atestare a relaţiei fundamentale.
„Gânditorul” este o statuetă multifuncţională. Răsturnându-l
cu faţa în jos, se poate observa că vârful nasului, antebraţele şi genunchi
sunt pe aceeaşi linie, dovedind o poziţie de rugăciune, dar şi construite spre
a fi instalate şi în alte poziţii. Dar „Gânditorul” nu a fost conceput să
rămână singur, așa cum nici lui Adam nu i s-a întâmplat. Dovadă este statueta
feminină cu aceeaşi alură. Perechea lui. Astfel, doi gânditori identici,
aşezaţi cu spatele unul către altul, în aşa fel încât vârful picioarelor
scăunelelor şi punctul de contact al spatelui lor (poziţie unică) coincid cu
piramida lui Keops. Linia dreaptă a mâinilor lor este paralelă cu muchiile
piramidei. Inversând poziţiile celor doi gânditori şi punându-i faţă, aşa încât
vârfurile nasurilor, mâinilor, genunchi să fie lipite, constatăm că suprafaţa
plată a cefelor lor este paralelă cu liniile muchiilor piramidei lui Keops.
Acelaşi lucru se întâmplă şi în situaţia în care cei doi gânditori stau cu
spatele spre observator şi cu faţa spre piramidă, uniţi prin punctele de
contact ale braţelor, antebraţelor şi capetelor (poziţie nefortuită) reproduc
din nou modelul piramidei cu ajutorul liniei marginale, drepte, a gâturilor, ce
se suprapun peste muchiile piramidei.