·
Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în
care să argumentezi că fragmentul citat aparţine unei opere dramatice.
Genul dramatic cuprinde totalitatea creaţiilor
dramatice. Acesta este unul dintre cele trei genuri literare importante
(alături de liric şi epic) în care se realizează obiectivarea eului creator,
prin intermediul personajelor, fiind prezente totodată acţiunea şi dialogul.
Fragmentul citat face parte operei literare ......... , de .......... şi aparţine genului
dramatic, deoarece aceasta este scrisă pentru a fi jucată pe scenă, modul de
expunere este dialogul, iar structura operei dramatice se compune din acte,
scene, tablouri.
Precizarea „actul......”, „scena........” arată
organizarea textului pe acte, diviziunile principale în desfăşurarea acţiunii
şi scene, subdiviziuni ce marchează intrarea sau ieşirea unui personaj. Modul
de expunere este dialogul, la începutul fiecărei replici este pus numele
personajului care o rosteşte şi, ca semn de punctuaţie, două puncte.
Personajele care apar în actul al...........,
scena............sunt....…………..., care.....…..... .
Dintre personajele prezente în fragment, se remarcă,
prin atitudine, limbaj şi reacţii.......... . El/ea este prezentat(ă) prin
indicaţiile scenice făcute cu autor şi transformate în adevărate fişe de
caracterizare directă:............ . Astfel, i se precizează cea mai importantă
trăsătură de caracter, .......................
Personajul este caracterizat însă şi indirect, prin
atitudinea............faţă de.......................căruia/căreia.................
.
În concluzie, acest text aparţine genului dramatic,
deoarece prezintă caracteristicile specifice: organizarea în acte şi scene,
apariţia personajelor, dialogul, ca mod de expunere, şi indicaţiile scenice.
·
Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în
care să argumentezi că textul de mai sus aparţine genului epic/unei opere
epice.
Fragmentul citat face parte din
opera literară......,de......... şi aparţine genului epic, deoarece autorul îşi
transmite indirect gândurile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii şi al
personajelor; de asemenea, sunt prezente modurile de expunere şi conflictele.
Acţiunea este
simplă, cuprinzând în acest fragment..............(momentul/momentele
subiectului prezent(e) in fragment). Astfel, aflăm că…………………………………..............
Din punct de vedere
spaţial, cititorul poate intui imaginea unui decor rural/urban etc, ce are în
prim-plan ca reper.............. Temporal, există câteva detalii
specifice:.........../nu există.
Personajul /
personajele prezente în fragmentul în discuţie sunt:..........
..........este
personajul principal/secundar, fiind caracterizat în mod direct
(de către narator / de către alte personaje / prin autocaracterizare) /
indirect (prin fapte / comportament / limbaj / vestimentaţie / relaţii cu alte
personaje).Exemple...........
În prezentarea
epică, modurile de expunere folosite sunt: naraţiunea / descrierea /dialogul /
monologul. Naraţiunea are rolul de a prezenta evenimentele în ordinea
cronologică a desfăşurării lor, prin înlănţuire /alternativ (prin trecerea de
la o secvenţă narativă la alta) / prin inserţie. Dialogul dă dinamism acţiunii
şi constituie un mijloc de caracterizare indirectă. Descrierea înfăţişează
peisaje sau conturează portrete, iar monologul prezintă trăirile interioare ale
personajelor.
Relatarea este obiectivă / subiectivă, cu mărci
auctoriale specifice, de persoana I / a III-a singular / plural.
Toate
acestea sunt caracteristicile unui discurs narativ obiectiv / subiectiv,
fragmentul citat valorificând atributele specifice genului epic.
·
Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în
care să argumentezi că textul de mai sus aparţine unei opere descriptive.
Fragmentul citat face
parte din opera literară..........,scrisă de........... şi este un text
descriptiv, deoarece are ca mod de expunere descrierea, înfăţişează un aspect
din natură / un portret, valorifică imagini artistice şi figuri de stil şi
realizează observaţii cu privire la ipostazele prezentate.
Textul
valorifică modul de expunere descriptiv, întrucât alternează o suită de imagini
vizuale / auditive / olfactive etc, centrate pe verbe statice / dinamice,
alternativ şi pe grupuri nominale (substantive, adjective):..........................................................................................
De asemenea,
este înfăţişat un aspect particular specific al...................., fragmentul
devenind un tablou al anotimpului...................şi al ....................
Sunt
valorificate figuri de stil, pentru ca prezentarea să fie cât mai sugestivă
pentru cititor: epitete(...........................) / personificări
(.........................) / metafore (............................),
comparaţii (............................) / enumeraţii (..................) /
inversiuni (.....................) etc.
Epitetul
/ metafora / comparaţia etc......…....este foarte sugestiv(ă), redând
imaginea.…………....
Se
realizează observaţii, reflecţii, trăiri cu privire la ipostazele prezentate,
detaliile contribuind la veridicitatea imaginilor
surprinse:................................
Toate
aceste elemente sunt argumentele necesare pentru a considera că fragmentul
citat din opera
literară.............................,de....................este o descriere.
·
Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în
care să caracterizezi personajul literar din fragmentul citat.
............…...este
personajul principal al acestui fragment. El este permanent prezent în
expunerea autorului, naraţiunea având ca pretext............. .
Portretul
fizic al personajului este/nu este foarte bine conturat. Astfel, prin
caracterizare directă făcută de narator/alte personaje/de către el însuşi,
aflăm că.................. .
Portretul
moral reuneşte caracteristici variate prezentate direct/deduse indirect din
succesiunea faptelor. Astfel, personajul este caracterizat direct de către
narator/de către alte personaje/de către el însuşi ca
fiind..................... .
Prin
caracterizare indirectă, aflam că.................da dovadă
de....................., deoarece................. (vezi comportament,
atitudine, limbaj, relaţia cu alte personaje etc.).
Aşadar,..................
este un personaj reprezentativ pentru creaţia lui....................., care
doreşte să transmită şi cititorului o stare de admiraţie, simpatie, faţă de
tipul de personaj creat.